کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

بهترین وکیل دریزد

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

بهترین وکیل دریزد

بهترین وکیل دریزد

بهترین وکیل دریزد

مشاور حقوقی

09127747790

وکیل کسی است که

به نیابت ازموکل کارهایی را که او ازلحاظ قانونی وشرعی قادر به انجام دادن آنهاست به عهده می گیرید ویا اصطلاحا نایب وی درانجام این فعالیت ها می شود البته تاحدی استقلال وکیل نیز بایدوجود داشته باشد.پس اجمالا آموختیم که وکیل کیست.

حوزه استقلال نهاد متولی و اداره کننده وکلای دادگستری ازحاکمیت حوزه استقلال وکیل در ادای وظائف وکالتی

تا سال ۱۳۳۳ خورشیدی نهاد وکالت درایران یکی ازسازمانهای تحت مدیریت وزارت دادگستری بوده است و دراین سال باتصویب قانون ، نهادی مستقل از وزارت دادگستری و قوه قضائیه بنام کانون وکلای دادگستری درکنار این قوه تشکیل گردید.

استقلال کانون در کسب درآمدوصرف هزینه استقلال کانون در اداره آن و تعیین سیاستهاوتصمیمات خردوکلان اجرایی (صدورپروانه وکالت، نظارت و تشویق تنبیه و مجازات انتظامی وکلا

وکیل کیست وکالت به چند بخش تقسیم می شود :

بخش مدنی را که به امور غیر قضایی مانند خرید و فروش، اجاره، عقد ازدواج، طلاق، قرض، رهن و…اطلاق می شود می توان به دیگری نیابت داد ولی در امور قضایی که مراد، طرح شکایت یا دعوا نزد مراجع قضایی و یا دفاع از خود نزد آنان است نمی توان به هر شخصی وکالت داد بلکه وی باید فردی صاحب صلاحیت و دارای اجازه ویژه از مراجع قانونی در امر وکالت قضایی باشدوگرنه مراجع قضایی از پذیرش وکالت او خودداری می کنند.

در همه دادگاه ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

وکیل کیست و دو مرجع برای اعطای پروانه وکالت کدامند :

الف ـ کانون وکلای دادگستری

ب ـ هیأت اجرایی مشاورین و وکلای دادگستری قوه قضاییه

پس بدین ترتیب شخصی حق مشاوره قضایی و وکالت دادگستری را دارد که از یکی از این دونهاد، موفق به اخذ پروانه وکالت شده باشد و اشخاص فاقد این مجوز نه تنها حق مشاوره و وکالت و تأسیس دفتر ندارند بلکه اگر به این کار، تظاهر نموده، مرتکب جرم شده و به مجازات مقرر قانونی محکوم می شوند.لذا جهت مراجعه وکیل و اینکه به معنای واقعی دریابیم که وکیل کیست ابتدا باید از قانونی بودن کار وی مطمئن شد که آن با مشاهده پروانه وکالت وی و حداکثر پرسش از دو مرجع یاد شده مسجل می شود و هیچ گاه نباید به حرفهای افراد ناشناس که در اطراف مراجع قضایی و نهادهای دولتی پراکنده اند و خود را دارای اختیارات قانونی ارائه می کنند و قول های بی اساس می دهند اعتماد کرد زیرا چنانچه از ما کلاهبرداری کنند دچار مشکلات عدیده ای می شویم که بعضاً جبرانش بسیار مشکل خواهد بود.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

بحث وکیل کیست چند نکته درباب وکالت :

نکته ۱ـ برای آشنا شدن با مقرراتی که وکلا باید در رابطه با مراجعین و موکلین خود رعایت کنند می توان به مطالعه قوانین و مقررات مربوط به وکالت که در مجموعه قوانین حقوقی درج شده مراجعه کرد، مضافاً این که خلاصه ای از موارد مهم این قانون ها در پشت برگه وکالتنامه چاپی و کلا ًدرج شده است که موکل می تواند آن را در فرصت کافی از وکیلش گرفته و بررسی دقیق نماید.

نکته ۲ـ اگر چه امر وکالت قانوناً به رشته های تخصصی تقسیم نشده و وکلا می توانند در همه مسائل حقوقی دخالت کنند ولی هر وکیلی براثر ممارست و تجربه، در نوع خاصی از دعاوی تبحر یافته است. مثلاً شخصی در یکی از امور بین المللی یا امور خانواده، قراردادها، حقوق اداری، ثبتی، مالیاتی ، جزایی ( قتل، چک، سرقت و…) تجربه زیادی داشته لذا بهتر است در این گونه موارد با پرس و جو از مطلعین به نزد وکیلی برویم که در موضوع کار ما تبحر ویژه ای دارد یا به آن مشهور شده است.

نکته۳ ـ اگر به وکیلی مراجعه می کنید باید به وی اطمینان داشته باشید و در این صورت باید بدون واهمه همه مسائلی را فکر می کنید باید بداند به او می گویید زیرا اگر در موضوعات خود پنهانکاری کنید وی نمی تواند مسأله شما را به درستی تجزیه و تحلیل کرده و روش مناسبی برای آن پیدا کند و لذا به خطا می رود و شما هم ضرر می بینید. توجه داشته باشید که او قاضی نیست و نمی خواهد به نفع یا ضرر شما دادرسی کند پس نباید از اظهار حقیقت نزد وی واهمه داشته باشید مضافاً این که یک وکیل صالح هرگز اسرار و مطالب موکل خود راافشا نمی کند بلکه باید رازدار و امین باشد.

نکته ۴ـ برای این که به وکیلی وکالت قضایی بدهید لازم است برگه های مخصوصی را که برای این موضوع توسط نهادهای قانونی تهیه شده امضا کنید و بدین وسیله شما در حدود مصرح در متن وکالتنامه به وی وکالت می دهید تا مسأله مورد درخواست شما را در مراجع قضایی یا اداری پیگیری نماید. این برگه ها در سه نسخه تنظیم می شود که یک نسخه آن باید به موکل تسلیم شود. معمولاً بین وکیل و موکلش علاوه بر وکالتنامه، قرارداد وکالت که در مورد چگونگی دریافت حق الوکاله و مسؤولیت های طرفین است نیز تنظیم می شود که یک نسخه از آن نیز باید به موکل تسلیم شود.

نکته ۵ ـ اگر لازم است اصل اسناد خود را نزد وکیل به امانت بگذارید حتماً باید از وی رسید دقیق دریافت کنید تا بعدها باعث اختلاف نشود.

نکته ۶ـ توجه داشته باشید که وکیل نمی تواند آینده دعوای شما را پیش بینی کند بلکه وی تا حد مقدور سعی خواهد کرد که از شما دفاع کند و احقاق حق نماید اما نتیجه دعوا تابع قاضی و نظر اوست لذا نباید از وکیل انتظار داشت حتماً پیروز شود و حق الوکاله وی نیز ربطی به حاکم و محکوم شدن ندارد مگر این که قبلاً با وی در این مورد توافقی شده باشد که البته وفق توافق عمل خواهد شد.

نکته ۷ـ برای حق الوکاله و مشاوره توسط قوه قضاییه تعرفه ای تعیین شده است که در آن همه موارد پیش بینی شده است لذا اگر به مبلغ خاصی با وکیل توافق نشده باشد باید مطابق تعرفه مزبور حق الوکاله را پرداخت نمود و رسید نیز دریافت کرد اما وکلایی که پروانه خود را از قوه قضاییه اخذ کرده اند مکلف اند فقط در محدوده تعرفه مزبور حق الوکاله دریافت کنند و اخذ وجوه اضافه، خلاف قانون است.

نکته ۸ ـ وکلای تحت پوشش کانون وکلای استانها همه دارای درجه یکسان که پایه یک است می باشند اما وکلای تحت پوشش قوه قضاییه به درجه یک و دو تقسیم می شوند که برحسب مدارک علمی و تجربه آنها صادر شده است و بدین ترتیب وکلای پایه یک می توانند در همه دعاوی وارد شوند ولی وکلای پایه دو فقط در پرونده های خاصی حق دخالت دارند.نکته آخر این که مرجع شکایت از اعمال وکلا در امور وکالت آنان مرجعی است که به آنها اجازه وکالت داده است. لذا از وکلای مربوط به کانون وکلا، باید به کانون وکلای استان مربوطه و از وکلای تحت پوشش قوه قضاییه باید به هیأت اجرایی وکلا و مشاورین حقوقی شکایت کرد.

سوالات شما عزیزان از بهترین وکیل در یزد

 اعسار چیست و در مورد آن چه اطلاعاتی دارید؟

پاسخ: برخوردار نبودن از دارایی کافی با دسترسی نداشتن به آن برای پرداخت هزینه ی دادرسی یا دیون (بدهی) اعسار نامیده می شود . به فردی که این ویژگی را داشته باشد «معسر» می گویند (فرد نامبرده چنانچه تاجر باشد، ورشکسته نامیده می شود و دعوای اعسار از وی پذیرفته نمی شود بلکه باید اعلام ورشکستگی نماید) طرح دعوی در دادگستری مستلزم پرداخت هزینه هایی است که قانون مشخص کرده است از جمله هزینه ی تمبر، دستمزد کارشناس، تحقیقات محلی و مواردی دیگر . اما کسانی که توانایی مالی برای احقاق حق خود و طرح دعوی را در دادگاه ندارند می توانند از قانون «اعسار» استفاده کنند .

اعسار در محکومیت های مالی و جزایی در صورتی است که به موجب حکم دادگاه حقوقی یا کیفری در امر جزایی شخص به پرداخت وجه، مال یا جزای نقدی در حق دیگری محکوم می شود . اما توانایی و تمکن پرداخت آن را نداشته باشد . برای اثبات ادعای اعسار مدعی باید حداقل چهار شاهد را به دادگاه معرفی کند.

اگر شخصی اعسار خود را در دادگاه اثبات کند می تواند از مزایای زیر استفاده کند:

  1. معافیت از تمام یا قسمتی از هزینه های دادرسی

۲. استفاده از وکیل مجانی

اگر معسر در دعوای مطروحه محکوم له واقع شود (حکم به نفع او صادر می گردد) مکلف به پرداخت هزینه ی دادرسی می شود.

فرق بین دادخواست و درخواست چیست؟

پاسخ: دادخواست یکی از برگ های قضایی در دادگاه است. دادخواست در قدیم عرض حال: شکوائیه ای است که به مراجع قضایی به صورت نوشتاری یا گفتاری عرضه می شود . دادخواست وسیله ی رسمی احقاق حق است که از طریق مراجعه به دادگاه صورت می گیرد . دادخواست نوشتاری به وسیله ی برگه ای به نام برگه دادخواست انجام می گیرد. دادخواست با درخواست فرق دارد. دادخواست درخواستی است که در قالب و فرم ویژه ای به  دادگاه عرضه می شود، دادخواست همچنین با اظهارنامه تفاوت دارد . اظهارنامه وسیله ی رسمی مطالبه ی حق است که از سوی اداره ثبت اسناد یا دفاتر یا دادگاه ها ابلاغ می شود ولی دادخواست را از راه مراجعه به دادگاه عرضه می کنند.

شرایط دادخواست: در ایران، دادگاه ها موظفند بدون عرضه می دادخواست از سوی افراد ذی نفع، به دعوی ها رسیدگی نکنند، دادخواست دریافتی باید به زبان فارسی (زبان رسمی ایران به صورت کتبی و بر روی برگه های چاپی ویژه ای تهیه شود . (در صورت فوریت می توان از برگه های معمولی نیز استفاده کرد .) مشخصات خواهان خوانده و خواسته باید در دادخواست درج شود، برگ دادخواست می تواند همچنین دارای پیوست هایی باشد.

ویژگی های دادخواست: رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگستری مستلزم تقدیم دادخواست از طرف مدعی (خواهان) می باشد . دادخواست به دفتر دادگاه و در نقاطی که چندین شعبه وجود دارد، به دفتر شعبه ی اول تسلیم می گردد . دادخواست به برگه چاپی مخصوصی گفته می شود که در خواست خواهان در آن قید شده است یه به عبارت دیگر «دادخواست بیان ادعا نزد مراجع قضایی در اوراق مخصوص است .»

دادخواست را می توان از محل فروش اوراق قضایی واقع در کلیه ی دادگستری ها و مجتمع های قضایی در سراسر کشور تهیه نمود، دادخواست اغلب حاوی نکات زیر می باشد: نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و در صورت امکان شغل خواهان (خواهان یا مدعی شخصی است که از دادگاه حقی برای خود و به ضرر دیگری می خواهد در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود، مشخصات وکیل باید درج گردد. قید نشدن مشخصات یا ناقص بودن آن باعث رد دادخواست خواهان می گردد .

نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و شغل خوانده (خوانده یا مدعی علیه شخصی است که دعوی به او توجه دارد . به عبارت دیگر، شخصی است که ادعا عليه او اقامه شود) در صورت قید نشدن مشخصات یا ناقص بودن آن، دادگاه طی یک اخطاریه به خواهان فرصت می دهد تا نسبت به رفع نقص اقدام نماید، در غیر این صورت دادخواست خواهان رد خواهد شد. تعیین خواسته و بهای آن مگر آنکه تعیین بها ممکن نبوده یا خواسته «مالی» نباشد . آنچه را که مدعی از دادگاه تقاضا می نماید خواسته یا مدعی به» گویند. (خواسته یا مالی است یا غیر مالی) تعهدات یا جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند به طوری که مقصود واضح و روشن باشد . آنچه را که خواهان از دادگاه درخواست دارد (عنوان دادخواست) شرح دادخواست: ذكر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشته ها، شهود و غیره، امضای خواهان و در صورت عجز از امضاء اثر انگشت او.

ارکان دادخواست: اما بد نیست بدانید که یک دادخواست از سه ضلع اصلی و چندین رکن فرعی خواهان (شاکی) خوانده و موضوع دادخواست تشکیل شده است.

الف) خواهان (رکن اول دادخواست) : خواهان یا مدعی شخصی است که از دادگاه حقی برای خود و به ضرر دیگری می خواهد.

ب) خوانده (رکن دوم دادخواست) : خوانده یا مدعی علیه شخصی است که دعوی به او توجه دارد . به عبارت دیگر، شخصی است که ادعا عليه او اقامه شود

ج) خواسته یا موضوع دعوی  (رکن سوم دادخواست) : آنچه را مدعی از دادگاه تقاضا می کند، خواسته یا مدعی به گویند، به عبارت دیگر، آن موضوعی را که در مرافعات و امور حسبی از دادگاه می خواهد اصطلاحا خواسته نامند.

د) تمبر و هزینه ی دادرسی (رکن چهارم دادخواست) : عبارت است از هزینه ی برگه ای که به دادگاه داده می شود، به اضافه ی هزینه ی قرار و احکام و در واقع هزینه ی رسیدگی به شکایت از سوی دادگاه است . بهای اوراق دادخواست و اظهار نامه و برگ اجرائیه احکام دادگاه ها و هیئت های حل اختلاف، هزینه ی دادرسی مرحله ی بدوی رسیدگی، هزینه ی دادرسی مرحله ی تجدید نظر خواهی، هزینه ی دادرسی دعاوی غیر مالی و درخواست تامین دلیل خواسته در تمامی مراجع قضایی، هزینه ی اجرای موقت احکام، هزینه ی تطبیق اوراق با اصل آنها در دفاتر دادگاه ها و دیگر مراجع قضایی، هزینه ی ابلاغ اظهارنامه و واخواست نامه، هزینه ی اجرای احکام تخلیه از جمله هزینه های دادرسی است که در قانون تصریح شده و مشخص است.

و )شرح دادخواست (رکن پنجم دادخواست) : شرح دعوی و دلایل او و پیوست های آن در مورد شکایت شده، شرح دادخواست نامیده می شود، بدین ترتیب با تقدیم دادخواست و تکمیل آن به صورت دقیق یک شکایت مطرح می شود و سپس در مراحل رسیدگی قرار می گیرد.

زمانی که شما به هر دلیل دادخواستی را به دادگاه تقدیم می کنید باید در نظر داشته باشید که در مقابل دادخواست مفهومی به نام درخواست وجود دارد . دادخواست برای دعاوی ترافعی است (برای رفع و حل یک مرافعه) ولی درخواست برای دعاوی غیر تدافعی است .

دادخواست الزاما باید در فرم مخصوص چاپی که در دادگاه های سراسر کشور به فروش می رسد تنظیم شود ولی درخواست چنین نیست، در درخواست خیلی از تشریفاتی را که در دادخواست وجود دارد لازم ندارد . و در درخواست دیگر نیازی به نوشتن آن در فرم چاپی نیست . نکته بسیار مهم این است که هر دادخواستی نوعی درخواست است . به طور کلی درخواست هایی که به مراجع قضایی تقدیم می شود، برخی باید حتما در برگ چاپی مخصوص باشد و بعضی دیگر لازم نیست در فرم مخصوص چاپی تنظیم شود،

دسته ی دوم را به اصطلاح در خواست می گویند. درخواست هایی که به تنظیم دادخواست نیاز ندارد:

۱٫در خواست تامین دلیل

٢. درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

٣. درخواست مهر و موم ترکه

۴. درخواست تحریر ترکه درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش

۵.درخواست صدور صلح و سازش

۶٫در خواست تاخیر اجرای حکم درخواست تعیین قیم

۷.در خواست تقسیم ترکه یا ارث و….

مطالعه بیشتر:

مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی در تهران

مشاوره حقوقی ملکی

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد