کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

جعل و نکات جعل امضا -کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

جعل و نکات جعل امضا -کاربردی

جعل و نکات جعل امضا -کاربردی

 

در بسیاری از موارد در هنگام قرار دادها متاسفانه جعل امضا اتفاق می افتد و باعث میشود که شرایط قرارداد به کلی به خاطر کلاهبرداری صورت گرفته عوض شود،جعل امضا از مواردی است که روزانه تعداد زیادی از افراد با آن روبرو هستند،اما کسی که جعل امضا را انجام میدهد از طرف مراجع مربوطه و قانون مجازات خواهد شد.

امضا رکن اصلی هر قرارداد و سندی است و میتوان گفت به عنوان تضمین قبول داشتن قرار داد میباشد و امروز برای بسیاری از مراتب اداری از افراد امضا یا اثر انگشت گرفته میشود.

مثلا شما اگر بخواهید چیزی را از اداره پست دریافت کنید باید امضا کنید که آن چیز تحویل شما داده شده است.

یا برای تحویل گرفتن مدارک اعم از مدارک تحصیلی یا متفرقه.

برای سند ازدواج نیز به امضای شما نیاز است.

پس تا اینجا فهمیدیم که امضا یکی از موارد مهم در هنگام عقد قرارداد است،حال میخواهیم با جعل امضا بیشتر آشنا شویم.

قولنامه یک سند عادی میباشد و جعل امضای آن نیز مشمول جعل اسناد عادی میباشد.جعل از مصادیق اناطه و تعلیق رسیدگی حقوقی میباشد تا زمانی که راجع به امر کیفری تعیین تکلیف شود.

امکان جعل امضا در قولنامه وجود دارد؟

وکیل جعل در اصفهان در این مورد توضیح داد:قولنامه با بیع نامه متفاوت میباشد،بیع نامه یا مبایعه نامه همان بیع با تمام آثار و شرایط آن از جمله مالکیت خریدار بر مبیع و مالکیت فروشنده بر ثمن می باشد اما قولنامه صرفا روی کاغذ آوردن تعهدات متقابل طرفین است.سند رسمی نوشته ای است که مامور دولت آن را با رعایت تشریفات تنظیم می کند.

هم سند رسمی میتواند جعل بشود،هم سند عادی میتواند جعل شود،منتها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که علیه سند رسمی فقط می توان ادعای جعل مطرح کرد،اما در مقابل سند عادی امکان جعل،انکار و تردید وجود دارد.امر انکار در اینجا به معنای این است که شخص مهر و امضا و اثر انگشتی که به او منسوب است را انکار خواهد کرد.

جعل در قولنامه چگونه بوجود می آید؟

۱)ساختن و نوشتن قولنامه جعلی:اصولا در ساختن نوشته و سند،امضاء مدخلیتی در جعل ندارد لکن چون قولنامه بدون داشتن امضا سندیت نخواهد داشت،بعید است که بتوان شبیه سازی خط دیگری را بدون امضا قابل تعقیب کیفری بدانیم.

۲)قلم بردن در سند یا قولنامه:در این مورد بخش هایی از سند ناخوانا میشود مانند خط کشیدن مبلغ و خسارت در قولنامه.

۳)محل کردن یا سیاه کردن قولنامه:دست بردن و تغییر مطالب درج شده جزو این مورد میباشد.در محو کردن مطالب نوشته شده از مواد شیمایی یا دستگاه های پیشرفته استفاده میشود.

۴)الحاق مبلغی به قولنامه:در این مورد چیزی به سند اضافه خواهد شد.

۵)تراشیدن یا خراشیدن بخشی از موارد قولنامه:تراشیدن موجب میشود که کل کلمه محو بشود و خراشیدن موجب خواهد شد که فقط بخشی از کلمه که مهم است محو شود.

۶)الصاق یک نوشته به قولنامه طوری که یک نوشته واحد به حساب آید:این کار ممکن است با منگنه کرد یا چسباندن یا سیمی کردن اوراق مختلف به هم انجام شود،اما چیزی که در اینجا مهم است این است که همه این موارد یک نوشته واحد فرض بشوند.

۷)تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی آن.

شما بزرگواران می توانید برای مطالعه راجب موضوع جرم جعل و استفاده از سند مجعول مقاله ارایه شده در سایت را مطالعه نمایید و در صورت نیاز به مشورت از مشاور حقوقی 24 ساعته  سایت کمک بخواهید 

جعل مفادی چیست؟

توسط چه کسانی انجام میشود؟

موارد جعل مفادی به چه صورت است؟

در جعل مفادی سند در ظاهر هیچگونه خدشه ای ندارد اما مطلب قبل از تفریر دچار تحریف شده است،که این نوع جعل در واقع توسط کارکنان ادارات دولتی،مراجع قضایی و مامورین به خدمت عمومی در راستای انجام وظایفشان ارتکاب می باید.

جعل مفادی شامل موارد زیر است:

۱)امر باطلی را صحیح جلوه بدهیم یا امر صحیحی را باطل جلوه بدهیم.

۲)چیزی که به آن اقرار نشده است را اقرار شده جلوه بدهیم.

۳)تحریف تقریرات یکی از طرفین کم و زیاد کردن گفته های طرفین.

۴)تغییر دادن موضوع یا مضمون.

چگونه میتوانیم از اقدامات در جهت جعل قولنامه یا سند جلوگیری کنیم؟

حتما می دانید که به طور کلی سندهایی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت میشوند،از اعتبار بالاتری برخوردار هستند و امکان دست بردن در این سند ها کم است و دست بردن در این سند ها و تغییر دادن آنها بسیار سخت خواهد بود.

منتها سند هایی که به صورت دستنویس تنظیم میشوند از اعتبار بالایی برخوردار نیستند و امکان دست بردن در سند و تغییر دادن موارد درج شده در این سند ها وجود خواهد داشت و به وفور این مورد دیده میشود،پس بهتر از برای اینکه کلاهبرداری صورت نگیرد و حق تان ضایع نشود در مواردی که تنظیم سند برایتان مهم است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید،تا اگر زمانی هم مشکلی در خصوص سند به وجود آمد بتوانید به صورت راحتری اقامه دعوا کنید و از طرف مقابل شکایت کنید.

حال در اینجا با توجه به موارد ذکر شده در بالا میخواهیم بگوییم که اگر کسی عمل جعل قولنامه را انجام داد چه مجازاتی در انتظارش است:

از آنجایی که قولنامه یک سند عادی است،هرچند که در برگه های دولتی باشد،مشمول مجازات جعل در اسناد غیر رسمی شخص خواهد شد.هرشخصی در اسناد رسمی یا غیررسمی عمل جعل یا تزویر را انجام بدهد،علاوه بر جبران کردن خسارت وارد شده به حبس از شش ماه تا دوسال یا به سه سال تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.

در آخر در مقاله جعل امضا چیست؟

هنگام عقد قرار داد تمام موارد را بخوانید و حتما یک کپی از قرارداد را داشته باشید تا اگر قرار داد اصلی گم شد بتوانید از طریق کپی قرارداد اقامه دعوا کنید.در بسیاری از موارد هم این امکان وجود خواهد داشت که قرارداد دچار پارگی شود پس بهتر است که در هرصورت کپی قرار داد را داشته باشید.

 

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد