کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

انچه باید از حق امضا بدانید-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

انچه باید از حق امضا بدانید-کاربردی

انچه باید از حق امضا بدانید-کاربردی

حق امضا چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله حق امضا چیست؟ 

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

شرکت یک شخص حقوقی است که باید توسط شخص حقیقی که از طرف شرکت حق امضا دارد اداره شود

حق امضا خود از دو بخش تشکیل می‌شود:

الف) اوراق  و اسناد تجاری که شامل (چک، سفته، برات، قراردادها و معاملاتی که شرکت انجام می شود.) می باشد.

ب) اسناد واوراق عادی و اداری که همانند اسناد تجاری تعهد آور است اما نسبت به آن از اهمیت کمتری برخوردار می باشد.

افرادی می توانند در شرکت های تجارتی دارای حق امضاء باشند ،که توسط اعضای هیات مدیره شرکت  به این سمت تعیین شده اند.

مدیرعامل می تواند به تنهایی حق امضاء مجاز شرکت را  داشته باشد یا این که به همراه او می توان به یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره هم حق امضا داد .

حتی می توان برای بعضی حق امضای اوراق و اسناد عادی و اداری رو در نظر گرفت و برای بعضی دیگر

 حق امضا اسناد رسمی و تعهد آور و چک و سفته و برات و اوراق بانکی رو در نظر گرفته شود در هر صورت تنها مدیر عامل است که باید حق امضای تمامی اوراق و اسناد را داشته باشد.

در تمامی موارد ذکر شده و هرگونه اوراق و اسناد اعم از عادی یا رسمی و...سند فوق زمانی دارای اعتبار است که علاوه بر امضای مدیر عامل و شخص ذی صلاح به مهر شرکت ممهور شود.

علی الاصول شرکت‌ها از همان ابتدای امر و با تنظیم اساسنامه شرکت دارندگان امضا مجاز شرکت را تعیین می‌نمایند.

در صورتی که در اساسنامه شرکت دارندگان حق امضا مشخص شود اسناد تجاری را تنها با امضای آن ها می توان معتبر شناخت .در صورتی که در اساس نامه تغییری ایجاد شود می توان دارندگان حق امضا را تغییر داد.

 همچنین اعضای هیات مدیره هر یک از امور فوق را به مدیرعامل یا یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره خواهند سپرد. ممکن است مدیرعامل برای تمام این امور حق امضا داشته باشد و یا به او در برخی موارد حق امضا داده شود و برخی موارد به یکی از اعضای هیات مدیره سپرده شود.

به طور معمول شرکت‌ها از بدو تاسیس و همزمان با تنظیم اساسنامه شرکت به تعیین دارندگان حق امضا مجاز شرکت اقدام  می‌کنند.

پس از تعیین دارنده گان حق امضا مجاز در اساسنامه شرکت، تنها آن اشخاص دارای حق امضا هستند و اسناد شرکت با امضای آن‌ها معتبر و لازم الاجرا و تعهد آور است و در صورتی که  تغییری در اساسنامه رخ دهد می شود دارندگان حق امضا را تغییر داد. همچنین اعضای هیات مدیره هریک از امور فوق را به مدیرعامل یا یک یا چند نفر از اعضای هیات مدیره خواهند سپرد.    می توان  برای تمام امور به مدیرعامل حق امضا داد

و یا تنها در برخی موارد حق امضا داده شود و برخی موارد به یکی از اعضای هیات مدیره سپرده شود.

طبق رویه مرسوم در اداره ثبت شرکت ها حق امضا در شرکت ها فارغ از نوع آن ها با مدیر عامل شرکت یا یک یا چند نفر یا همه اعضای هیئت مدیره می باشد.

بدلیل آن که مدیر عامل ،به عنوان وکیل و نماینده هر شرکت محسوب می شود لذا به یکسری اختیارات برای اجرای مطلوب وظایفش نیاز دارد و بنابراین برای اجرای این وظایف لازم  است برای مدیر عامل اجباراً حق امضا در نظر گرفته شود . در صورتی که بر خلاف مدیر عامل این اجبار برای اعضای هیئت مدیره وجود ندارد و با نظر و توافق اعضا و به طور اختیاری می توان برای برخی ، یا همه اعضا حق امضا در نظر گرفته شود یا نشود.

 به شرکاء یا سهامدارانی که عضو هیات مدیره نباشند نمی توان حق امضاء داد مگر در موارد استثناء که فقط  برای مدیر  عامل شرکت این امکان وجود دارد که ( چه سهامدار باشد یا نباشد ،چه جزء شرکا شرکت باشد یا نه) حتی اگر عضوی از هیئت مدیره نباشد اجباراً دارای حق امضا است.

برای تغییر حق امضای مجاز شرکت چه مراحلی باید طی شود؟

در نخستین مرحله باید صورت جلسه ای در مجمع عمومی عادی یا هئیت مدیره شرکت تجاری تنظیم شود

و این صورت جلسه ها با سربرگ شخصیت حقوقی نوشته شود سپس با مهر و امضای اشخاص ذی سمت

به سایت اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده و برای تغییر حق امضا درخواست دهند ، پس از ارسال مدارک و درج بارکد پستی و پس از تایید نهایی در سیستم به مرحله آخر ، انتشار آگهی در روزنامه رسمی می رسیم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییر حق امضا مجاز شرکت :

کپی آگهی تاسیس

کپی روزنامه رسمی

کپی  از مدارک شناسایی همه ی اعضاء

کپی آگهی از آخرین تغییرات

برای ثبت تغییر در حق امضا مجاز شرکت باید پس از تنظیم صورتجلسه  و مراجعه به سامانه اداره ی ثبت شرکت ها ، اطلاعات خواسته شده را تکمیل  کرده و با امضا صورتجلسه تنظیم شده به وسیله اعضا هیئت مدیره  آن را به اداره ثبت شرکت ها ارسال کرده و درخواست تغییر حق امضا و ثبت آن را از اداره ثبت شرکتها خواست

به دلیل آن که مدیر نماینده قانونی شرکت محسوب می‌شود  پس برای انجام امور شرکت لازم است حق امضا داشته باشه و نمی توان  از مدیر عامل حق امضا را  سلب کرد لکن می توان حق امضا را از اعضای هیئت مدیره ای که حق امضا دارند سلب نمود.

در راستای مطالب ذکر شده می توانید با مطالعه مقاله مسئولیت تضامنی به طور مفصل تری در این زمینه اطلاعاتی کسب نمایید. 

مسئولیت دارندگان حق امضا:

دارنده حق امضاء علاوه بر این که مسئولیت پرداخت مالیات را دارد دارای مسئولیت های مدنی و کیفری نسبت اوراق تعهد آوری که امضا کرده می‌باشد.

همچنین در برابر دعوا های که به نفع و ضرر شرکت که به نسبت اسناد تعهد آوری که امضا کرده ،اقامه شده در مقابل  شرکای شرکت و مراجع ذی صلاح حقوقی و کیفری مسئول است.

 همچنین دارنده حق امضا در رابطه با چک‌های صادر شده  که به امضای وی رسیده  باشد با شرکت مسئولیت تضامنی خواهد داشت  به علاوه طبق ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی  دارنده حق امضا در قبال اتهامات و تعقیبات شرکت، نسبت به شرکت  مسئولیت کیفری دارد.

دارنده حق امضا برای پرداخت مالیات های مستقیم، مالیات های معوقه و مالیات بر ارزش افزوده مسئولیت تضامنی دارد.

بیشتر بخوانید: جعل امضا چیست؟

بیشتر بخوانید: شرط تصنیف چیست؟

بیشتر بخوانید: آزمایش اندازه الکل در خون چگونه است؟

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد