کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

سیر تا پیاز توقیف اموال برای مهریه-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

سیر تا پیاز توقیف اموال برای مهریه-کاربردی

سیر تا پیاز توقیف اموال برای مهریه-کاربردی

 توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟

به نوشته دادسرایار در مقاله  توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

متاسفانه به دلیل مشکلات فراوانی که در جامعه مشاهده میکنیم طلاق روزانه آمار زیادی به خود داده است به همین دلیل در اطرافیان بحث مهریه زیاد به گوشمان میخورد با وجود این که مهریه را میشود قبل طلاق هم اخذ کرد اما بیشتر زنان مهریه را بعد از طلاق درخواست میکنند تا به عنوان پشتوانه ای برای ادامه زندگیشان کمک حالشان باشد مهریه یک نوع مال است که هنگام عقد نکاح چه عقد دایم باشد چه عقد موقت برای زن مشخص میشود.مقدار مهریه در مرحله اول این حالت را دارد که چه مقدار دو طرف به موافقت برسند و هرچیزی که جنبه اقتصادی و جنبه مالی داشته باشد را میتوان به عنوان مهریه اعلام کرد  یعنی هر چیزی که بشود آن را پول کرد مثلا برای مهریه میتواند خانه ماشین یا قراردادی باشد....

بحث مهریه و توقیف اموال برای مهریه در عقد دایم و در عقد موقت

ابتدا از مهریه در عقد دایمی  را شروع میکنیم: هنگامی که یک مال بین زوجین به توافق رسد و در سند ازدواج نوشته شود به آن مهر المسمی میگویند. هنگامی که نزدیکی هنوز صورت نگرفته باشد زن نصف مهریه را دارا است وقتی که نزدیکی انجام شده باشد همه مهریه را زن دارد و اما میرسیم به تعریف مهر المثل: یک نوع مهریه است اما بین طرفین معلوم نشده و بر اساس شرافت و اوضاع و احوال زن معلوم میگردد هنگامی میباشد که نزدیکی بین زن و مرد انجام شده اما مرد بعد از آن زن را مطلقه کند.مهر المتعه یکی دیگر از انواع مهریه است و در این نوع هم مقدار مهریه معلوم نیست هنگامی است که قبل از این که نزدیکی به وجود آید شوهر زن را مطلقه کند.

مورد بعدی مهریه در عقد موقت است: در عقد موقت معین کردن مهریه از واجبات است و یکی از رکن های اصلی عقد موقت تعیین مهریه میباشد اما در عقد دایم تعیین مهریه رکن اصلی نمیباشد در عقد موقت مهریه ربط به این که نزدیکی صورت گرفته یا نگرفته ندارد در هر دو شکل مرد وظیفه دارد مهریه را تمام بدهد.اما در صورتی که قبل از این که مدت عقد موقت تمام شود شوهر باقی مدت را ببخشد یعنی اصطلاحا بذل مدت کند و همین طور رابطه نزدیکی هم صورت نگرفته باشد نصف مهریه به زن میرسد.

سر دفتر ازدواج میتواند اگر زن و مرد با هم موافقت کرده اند نوع مهریه را عوض کند یعنی به فرض مثال مهریه عند المطالبه بوده حالا میخواهد مهریه عند الاستطاعه شود یا این که کل مهریه را عوض کند و همین طور میشود نصف مهریه را عند المطالبه گردانند و نصف دیگر مهریه را عند الاستطاعه کند.در این خصوص مانعی نیست مثلا اگر مهریه زنی دویست سکه طلا است میتواند صد و ده تای آن را به صورت عند المطالبه و باقی آن را که نود سکه  طلا میشود عند الاستطاعه نماید.

زن و مرد بعد از این که نکاح ازدواج انجام شده یعنی پس از عقد اگر با هم دیگر موافق باشند می توانند مهریه عند المطالبه را به شکل مهریه عند الاستطاعه تبدیل کنند. و نکته واجب این است که حق حبس زن برای تمکین نکردن در موضوع مهریه تنها وقتی است که مهریه یک مهریه عند المطالبه باشد.اما حق حبس برای زمانی که مهریه یک مهریه عند الاستطاعه است زن باید در مرحله اول اموال مرد را برای توقیف و برای این که ثابت کند مرد موقعیت مالی دارد اعلام کند.با وجود مهریه عند الاستطاعه زن باید به دادگاه برود تا بتواند مهریه را اخذ کند و اموال مرد به توقیف رسد.

توقیف اموال برای مهریه به شرح زیر است

قانون راه های خاصی برای مردی که از دادن مهریه امتناع میکند دارد در توقیف اموال مرد برای فراهم کردن مهریه دو راه موجود است که هم بشود از طرف دادگاه و هم از سوی ثبت انجام شود.مثلا زن برای گرفتن مهریه باید دادخواست خود در این رابطه را به دادگاه اعلام کند و همچنین برای دستور توقیف اموال شوهر به دادگاه خانواده مراجعه کند.

زن میتوتند با مراجعه به مراجعی مثل پلیس راهور/ اداره ثبت اسناد و املاک کشور/ سازمان بورس/ بانک مرکزی استعلام تهیه کند چون ممکن است این مراجع اطلاعاتی راجب اموالی که قادر به توقیف باشد داشته باشند و لازم به بیان است این توقیف اموال با اجرای ثبت انجام میشود.

توقیف اموال برای مهریه از روش اجرای ثبت

اگر شما جزو آن دسته زنانی هستید که قصد دارند اموال شوهرشان را به توقیف برسانند تا به مهریه خودشان برسند باید دقت کنند که اموال جزو مستثنیات دین نباشد چون در حالتی که در دسته مستثنیات دین باشد اگر شوهر اعتراض خود را اعلام کند و بعد از توقیف هم باشد این مال از توقیف در می آید.از مستثنیات دین میتوان از ودیعه مسکن مناسب با شان شوهرو منزل مسکونی مناسب با شان و همچنین ابزار کار را نام برد.

در روش درخواست صدور اجراییه از جانب اجرای ثبت زن اجازه دارد با سند رسمی ازدواج به دفتر ازدواج و دایره اجرای ثبت مستقر در اداره ثبت محلی که ازدواج انجام شده برود بعد ابلاغیه به شوهر میرسد در طی ده روز شوهر باید مهریه را بپردازد و اگر در این مدت مهریه پرداخت نشد به زن میگویند طی مدت سه روز اموالی را برای توقیف نام ببرد و بر همین اساس بدهی مهریه از آن مال برداشته شود.

توقیف حقوق مرد برای گرفتن مهریه

همان گونه که از اسم تیتر مشخص است اگر مرد کاری برای پرداختن مهریه نکرد زن میتواند جلوی حقوق مرد را هم بگیرد و دستور توقیف شود.یک چهارم از حقوق در صورتی که مرد متاهل و افرادی اطرافش برای نفقه دادن باشد کسر میگردد و در غیر ای حالت گفته شده یک سوم کسر میشود . موضوع دیگر این است جلوی حساب های بانکی مرد هم میشود گرفته شود و به حالت توقف در آیند.

توقیف اموال برای مهریه با مراجه کردن به دادگاه

در این حالت زن یا وکیل زن میتوانند در کنار دادخواست گرفتن مهریه و یا کلا قبل از دادخواست مهریه یک دادخواست تامین خواسته دهند که به وسیله دفاتر خدمات قضایی تقاضای توقیف اموال برای مهریه را اجرا نمایند بعد از این که دادخواست تامین خواسته انجام شد و ثبت شد سریعا باید متوجه شد که دادخواست برای کدام شعبه ارجاع شده تا سریعا به آن شعبه مورد نظر رفت و یک لیست اموال که برای توقیف است را از طرف قاضی تهیه کنیم.باید حواستان باشد بعد از این که توقیف اموال کردید بعد از ده روز که گذشت بعد از صادر کردن تامین خواسته از طرف دادگاه دادخواست گرفتن مهریه با کمک دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید ثبت بشود اگر ثبت نشود ممکن است شوهر با رفتن به شعبه تقاضا کند رفع توقیف صورت گیرد.

در دادخواستی که برای گرفتن مهریه است باید سه و نیم درصد با قیمت روز سکه های مورد مطالبه برای پرداختن هزینه های دادرسی شود به جز این که اعسار از پرداختن هزینه دادرسی هم مورد تقاضا باشد و دادگاه هم قبول کرده باشد.

روش توقیف منزل مسکونی شوهر

برای توقیف کردن خانه شوهر در مرحله اول باید به اداره ثبت رفت در صورتی که خانه به اسم شوهر ثبت گردیده برای بازداشت آن در دفتر املاک ثبت گرددو اگر که ذز شرایطی باشد که در حال ثبت شدن به نام شوهر باشد باید در دفتر املاک بازداشتی به ثبت رسدو در حالتی که کاملا بدون ثبت باشد توقیف ان مربوط به این قضیه میشود که شوهر در آن تصرف مالکانه داشته باشد و بر اساس آخرین حکم مالک آن معرفی شود.

توقیف خودرو برای گرفتن مهریه

با انجام به تصویب رسیدن قانون های جدید ماشین در دسته مستثنیات دین قرار ندارد.با این وجود که قبل از قانون جدید ماشین جزو مستثنیات دین بود.یعنی این امکان وجود نداشت از طریق  توقیف ماشین گرفتن مهریه انجام شود.زن مختار است تا سقف میزان مهریه با اطلاع دادن راجب ماشین مرد ماشین را به حالت توقیف درارد البته یک شرط لازم دارد و شرط این است که اول از زاهنمایی رانندگی استعلام شود که ثابت شود مالکیت ماشین با همین شوهراست.

زن میتواند با رفتن به دادگاه برای توقیف کردن ماشین اقدام کند و همین طور برای ممانعت از نقل و انتقال ماشین با صادر شدن قرار تامین خواسته و دیگر صادر کردن توقیف اموال غیر منقول شوهر توقیف سندی را شکل دهد. نکته مهم این جاست که فقط موقعی توقیف فیزیکی ماشین انجام میشود و همین طور موقعی میتوان ماشین را به مزایده گذاشت برای رسیدن به مهریه که بعد از صادر شدن رای دادگاه و یا همین طور ادامه دادن عملیات اجرایی به وسیله اجرای اسناد رسمی ثبت و نبود پرداختن دین به وسیله شوهر و همین طور ثابت شدن این که مال مستثنیات دین نیست همه این ها مشخص شده باشد تا بتوان ماشین را برای رسیدن مهریه توقیف کرد.

حالا اگر شخص سومی قبل از توقیف خودرو بیاید و اسناد واقعی همراه خود داشته باشد که در این اسناد نشان داده شده خودرو را خریده چنان چه اعتراض نسبت به توقیف ماشین کند میتواند برود تقاضای رفع توقیف کند.

اگر ماشین وسیله ای برای خرج زندگی مرد باشد یعنی از طریق این ماشین خرج زندگی در می آورد به عنوان مثال راننده تاکسی باشد و ماشین وی ماشین گرانی هم نباشد اگر توقیف فیزیکی ماشین پیش آید این مورد هم میتواند درخواست رفع توقیف ماشین نماید و به این دلیل که ماشین امری مهم برای امرار و معاش مرد است پس میتواند جزو مستثنیات دین او بشود.

در حالتی که زوج کاملا عمدی برای فرار از مهریه ماشینش را به فرد دیگری انتقال دهد وارد انجام معامله به نام معامله فرار از دین شده و باعث محکومیت کیفری مرد میشود.

مواردی هستند که غیر قابل توقیف می باشند و در دسته مستثنیات دین قرار دارد این موارد را در ذیل میخوانیم.

ماده بیست و چهارم قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی:

مستثنیات دین از این قرار است

خانه مسکونی که در حالت عرفی در شان محکوم علیه که منظور همان مرد است به صورت اعسار وی موجود باشد.

وسیله و اثاث لازم زندگی که برای محکوم علیه و کسانی که در تکفل او هستند حکم ضرورت دارد.

آذوقه ای مورد نیاز که برای مرد و افرادی که با تکفل وی هستند.

کتاب ها و وسایل و ابزار علمی برای کسانی که اهل علمند و تناسب با شان آن ها دارد.

وسایل مورد نیاز کشاورز ها یا همچنین پیشه وران و همه کسانی که برای گذران زندگی خود و موارد تحت تکفلشان برای این که از پس خرج زندگی بر آیند به این وسایل احتیاج دارند.

تلفن مورد نیاز او هم جزو مستثنیات دین است.

وجهی که ضمن عقد اجاره به موجر داده است با شرط این که پرداختن اجاره بی آن عسر و حرج پدید می آیدو عین مستاجره برای نیاز مدیون است و بالاتر از شان وی نباشد.

تبصره یک: در حالتی که خانه مسکونی محکوم علیه بیشتر از مورد احتیاجش بوده و همچنین بیشتر از شان او در حالت عرفی بوده و مال دیگری هم وجود نداشته باشد.و مشارالیه ممانعت از فروش منزل در برابر مرجع اجرا کننده رای کند در این حالت به درخواست محکوم له و توسط مرجع اجرا کننده حکم با انجام مراحل و تشریفات قانونی خانه به فروش رفته و به طور مازاد بر قیمت برای تادیه دیون محکوم علیه میشود.

تبصره دو: اگر بر اساس نظر قانون مستثنیات دین عوض دیگری شده باشد به طور مثال مسکن به خاطر این که در طرح های عمرانی بوده است تبدیل به پول شده باید گفت که وصول محکوم به از آن شدنی است.به جز این که معلوم شود مدیون قصد به دست آوردن قضیه اولی را دارد.

پس از توقیف اموال برای مهریه چگونه مهریه را وصول کنیم؟

لازم به ذکر است که سند ازدواج یک سند لازم الاجرا میباشد بنا بر این قضیه که سندی است که به طور لازم است زن هر موقع که بخواهد میتواند با مراجعه به دادگاه یا اجرای ثبت درخواست مهریه اش را که در این سند لازم الاجرا آمده است کند.

بر اساس ماده دو آیین نامه اجرایی اسناد لازم الاجرا مصوب هزار و سیصد و هشتاد و هفت برای جریان مهریه و تعهد هایی در ضمن ازدواج و طلاق صورت گرفته و در مورد اموال منقول است و همین طور باقی تعهدات که غیر از اموال غیر منقول میباشد باید به دفتری رفت که ابتدا سند را تنظیم گردانیده و برای اموال غیر منقول که در ابتدا توسط دفتر املاک به ثبت رسیده به دفتر رسمی تنظیم کننده سند تقاضا میشود.در این وضعیت زن باید به دفتر خانه ای که عقد صورت گرفته میرود و قباله ازدواج را هم همراه خود میبرد و درخواست خود را در خصوص صادر شدن اجراییه میدهد.بعد با در دست داشتن اجراییه باید به اداره ثبت رود و بعد از آن اجراییه به صورت ابلاغ به شوهر میرسد.زن میتواند بعد از مهلتی که برای پرداخت دین شده اگر پرداختی انجام نشده تقاضا دهد اموال مرد از طرف قانون توقیف شود و حتی در مواقعی زن اجازه دارد برای اینکه شوهر فرار نکند تقاضا کند ممنوع الخروجی او انجام شود.

به دست آوردن مهریه از راه دادگاه خانواده:

زن میتواند با دادخواست حقوقی دادن به دادگاه خانواده مهریه خود را طلب کند و همچنین توقیف اموال شوهرش را هم بدهد.و اگر زن در برابر پرداختن هزینه مالی دادرسی توانایی مالی نداشت میتواند تقاضای اعسار از پرداختن هزینه دادرسی را  بدهد  و بعد ضمیمه دادخواست مهریه کند اگر به دادگاه ثابت شود زن ناتوان است در هزینه دادرسی یعنی ثبات اعسار شود دیگر زن معاف میشود.بعد از آن داگاه رسیدگی خود را در زمینه اصلی که پرداختن مهریه زن است آغاز میکند و در حالتی که زن مستحق مهریه شود دادگاه حکم خود را در خصوص پرداختن مهریه اعلام میکند.در این جا مرد وظیفه دارد نسبت به زمانی که برایش مشخص شده مهریه را بپردازد اگر مرد دارای مالی باشد و زن از آن مال با خبر باشد و فکر کند که ممکن است الان آن مال را بفروشد یا به فرد دیگری انتقال دهد به دادگاه اعلام میکند تا قرار تامین خواسته ترتیب دهد که با این اتفاق مال تا موقعی که دادگاه حکم صادر کند در توقیف است.از این مالی که مورد تامین است میتوان مهریه را گرفت اگر غیر از این باشد پرداخت نکردن مهریه مجازات هایی دارد باید توجه کنید مدت زمان تجدید نظر بیست روز است و هر کدام از طرفین که اعتراضی دارند نسبت به رای دادگاه در طی این مدت میتوانند اعتراض خود را به دادگاه بگویند حال هنگامی که رای دادگاه به طور قطع واقع شد زن ماده سه قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را به کار میگیرد و این به این معنی است که اگر شرایطی مثل معسر بودن مرد نباشد و کاری برای پرداخت مهریه اش انجام ندهد به زندان میفتد اما در صورتی که دادگاه تشخیص دهد مرد معسر است دادگاه رای به قسطی کردن مهریه میدهد بر اساس قانون حمایت خانواده مصوب هزار و سیصد و نود و یک اگر مرد ناتوانی مالی برای پرداختن مهریه های بالای صد و ده سکه داشته باشد به زندان کشیده نمیشود یعنی زندان کردن مرد با توافق طرفین و اقساط مهریه منتفی میشود.و همین که در سال هزار و سیصد ونود دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره هفتصد و بیست و دو دیگر پذیرفتن دادخواسن اعسار به صورت دعوای تقابل را هم قبول کرد که به سبب آن فرآیند رسیدگی به اعسار بسیار سرعت یافت و امکان صادر کردن دستور بازداشت بسیار کم شد این نکته قابل اهمیت است که اگر مرد بمیرد در مهریه تاثیری ندارد و مهریه از ما ترک شوهر و هر آن چه باقی گذاشته به دست می آید حتی اگر زن هم بمیرد مهریه منتفی نمیشود مهریه یک نوع ارث است و به وراث او میرسد.

صلاحیت مراجع قضایی در رسیدگی به دعوای طلب مهریه:

خواهان باید متوجه باشد که کدام مرجع قضایی صالح است برای رسیدگی کردن به دعوای مطالبه مهریه تا دعوای خود را در آن مرجع اعلام کند برای شناختن مرجع قضایی صلاحیت دار در نخست باید به موضوع صلاحیت بپردازیم:

صلاحیت ذاتی محاکم:مدرکی که برای شناختن این نوع صلاحیت ها استفاده میشود صنف اداری یا قضایی و نوع عمومی یا خصوصی و درجه بدوی یا تجدید نظر است که در رابطه با دعوای مطالبه با نگاه بر مبلغ و نوع خواسته دعوا باید جدا سازی شود.

باید گفت که دو مورد است که رسیدگی به دعوای مطالبه مهریه دادگاه خانواده صالح است.

اگر دعوای طلب مهریه به تبع دعوای طلاق باشد:بر اساس ماده بیست و نه قانون حمایت از خانواده دادگاه خانواده صالح است و قاضی این وظیفه را دارد که به جز این که به دعوای طلاق رسیدگی و بررسی میکند به مطالبه مهریه هم بررسی میکند. حالا اگر دعوای طلب مهریه به صورت جداگانه و مستقل انجام شود و همچنین اگر خواسته بیشتر از دویست میلیون ریال باشد با استناد بر ماده چهار قانون خانواده جدید رسیدگی کردن به دعوی های ذیل بر عهده دادگاه خانواده است:

اگر نامزدی انجام شده باشد و حالا به هر دلیلی بهم خورده باشد و جبران خسارت هایی در این خصوص بخواهد انجام شود از طریق این دادگاه است.

نکاح دایم/ نکاح موقت/ و همچنین اذن در نکاح

برای انجام ازدواج مجدد

جهیزیه

مهریه

نفقه زوجه و اجرت المثلی که ربط به روزهای زوجیت دارد.

تمکین و نشوز

موضوعاتی در خصوص طلاق/ رجوع/ فسخ نکاح/ و همچنین بذل مدت و مدت انقضای آن.

برای گرفتن حضانت فرزند و دیدن او.

نسب.

رشد/ حجر و رفع آن.

ولایت قهری/ قیمومت/ اموری که ربط به ناظر دارد.

نفقه اقارب.

کارهایی که مربوط به غایب مفقود الاثر داشته باشد.

برای سرپرستی کودکان بی سرپرست.

اهدای جنین.

تغییر جنسیت.

اگر دعوای مطالبه به شکل جداگانه انجام شود و خواسته تا دویست میلیون ریال باشد.طبق ماده نه قانون شوراهای حل احتلاف مصوب هزار و سیصد و نود و چهار و با نگاه کردن به بند الف و ج ماده ذکر شده رسیدگی کردن به این شکل از دعوا برای شورا صالح میباشد.

صلاحیت محلی محاکم برای رسیدگی به دعواهای خانوادگی:

در دعواهایی که مربوط به خانواده میشود یعنی به زوجین ربط دارد زن میتواند در دادگاهی که محل اقامت خوانده است و یا مکان اسکان خودش اقامه دعوا را آغاز کند به غیر از موضوعی که خواسته طلب مهریه غیر منقول باشد.اگر در دعوایی که بین زوجین انجام شده یکی از آن ها خارج از ایران باشد و اقامتش آن جا باشد دادگاهی صالح میباشد که برای طرفی که در ایران است برگذار شود.اما در صورتی که هر دو خارج از ایران باشند و ساکن خارج از کشور باشند دادگاه شهرستان تهران رسیدگی را بر عهده میگرد غیر از این که زوجین برای محل دیگری با هم موافقت کرده باشند.

برای توقیف سهم الارث به دلیل مهریه

در بعضی موقع ها زن بعد از این که شوهرش میمیرد مهریه خود را درخواست میکند.که این مهریه جزو طلب های مرد حساب میشود و به عنوان الویت های طلب هاست.پس اگر مرد بمیرد و زن مهریه بخواهد وصی متوفی لازم است وارد عمل شود و کارهای لازم برای مهریه را جلو ببرد.

در حالتی که مرد سهم الارثی داشته باشد اما هنوز انحصار وراثت نشده باشد زن در این مورد اجازه دارد توقیف مال مشاع را درخواست کند در صورتی که سایر وراث به فکر فروش مال بیفتند برای فروش مالی که توقیف مقدم شده باید تودیع حقوق بازداشت کننده ویا گرفتن رضا باشد

بیشتر بخوانید: تخفیف مجازات چیست؟

بیشتر بخوانید: جرم جعل مدرک تحصیلی

بیشتر بخوانید: دعوی مطالبه ثمن معامله چیست؟

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد