کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

سیر تا پیاز حوادث ناشی از کار-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

سیر تا پیاز حوادث ناشی از کار-کاربردی

سیر تا پیاز حوادث ناشی از کار-کاربردی

حوادث ناشی از کار چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله حوادث ناشی از کار چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

عموما در هر کار امکان خطر و ایجاد حادثه وجود خواهد داشت،البته بستگی به شغل هم دارد که بر اساس آن حادثه های بیشتری برای افراد رخ بدهد.برای اینکه این حوادث برای جسم رخ ندهد باید یکسری موارد ایمنی رعایت شود تا این حوادث باعث آسیب رسیدن به جسم،قطع عضو،یا در مواردی منجر به مرگ نشود.

عموما یکسری از عضو ها به دلیل اینکه عمل کار کردن با آن ها انجام میشود در خطر بیشتر قرار دارند این عضو ها عبارتند از:

۱)ستون فقرات

۲)چشم ها

۳)سر

۴)شش ها

۵)استخوان بندی

البته باید این نکته را ذکر کرد که بستگی به شغل دارد که به کدام عضو بدن آسیب وارد شود.

حوادث ناشی از کار به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:

۱)فیزیکی

۲)شیمیایی

۳)زیست شناسی

۴)روان شناختی

همچنین موارد دیگری هم هنگام کار ممکن است بوجود بیاید:انتقال بیماری از طریق خون،دما،مواد شیمایی،گزش حشرات،نویز.

در حین انجام دادن کار این امکان وجود خواهد داشت که به شما آسیب هایی وارد بشود،که حوادث ناشی از کار تلقی میشوند.

فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی ناشی از فشار مستقیم و همیشگی شغل میباشد و به همین جهت فرد در طول روز از انرژی تهی شده و رفته رفته انرژی و نشاط خود را از دست میدهد،حس کسالت و کرختی نسبت به شغل خود و پیرامون هستی دارد.

وقوع حوادث ناشی از کار در کارگاه و وظیفه کارفرما:

۱)در صورت وقوع حادثه ناشی از کار،کارفرما مکلف خواهد بود اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورد.

۲)کارفرما یا مسئولان موظفند کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام میشود ثبت و مراتب را سریعا به صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

۳)کارفرما باید وقوع هرگونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع بدهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه اقدام کند.

حوادث ناشی از کار از نظر تامین اجتماعی چیست؟

از نظر تامین اجتماعی حوادثی که حین انجام کار مانند:کار کردن روی ساختمان،کار کردن در کارگاه و.....بوجود می آید تحت پوشش تامین اجتماعی قرار میگیرد،پس حوادثی تحت پوشش قرار میگیرد که حین انجام کار به وقوع بپیوندد یا بر اثر خود آن کار بوجود آید.

حال سوال این است که اگر کارگری هنگام انجام دادن کاری دچار حادثه شغلی بشود از چه خدمات درمانی میتواند استفاده کند؟در واقع بیمه شدگان و افراد خانواده آنها از زمانی که مشمول مقررات میشوند در صورت مصدوم شدن یا آسیب دیدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری می توانند از خدمات پزشکی استفاده کنند،خدمات پزشکی که به عهده صندوق تامین اجتماعی است،شامل کلیه:اقدامات درمانی سرپایی،بیمارستانی،دارو های لازم برای شخص و انجام آزمایشات تشخیص طبی می باشد.

چه کسی باید هنگام به وقوع پیوستن حوادث ناشی از کار آنرا گزارش کند؟

اعلام گزارش حادثه در زمره وظایف کارفرما یا نماینده قانونی او می باشد که این راهکار به عنوان یکی از روش های پیشگیری از بروز حوادث مشابه محسوب میشود.بررسی حوادث ناشی از کار توسط بازرسان به طور رایگان است و اگر،هریک از طرفین اعتراضی در خصوص داوری داشته باشند،بررسی کار با نظر مقام قضایی انجام میشود و هزینه کارشناسی دریافت خواهد شد.

و اینکه تعیین تقصیر حادثه به عهده قاضی است ولی در صورت صدور دستور مقام قضایی مبنی بر تعیین تقصیر،بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری می توانند نظر مشورتی در این رابطه به مقام قضایی ارائه کنند.

در آخر در مقاله حوادث ناشی از کار چیست؟

کار فرمایان موظف هستند که کارگران خود را بیمه کنند تا اگر حوادثی حین انجام کار برای آنها بوجود آمد بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند،کارفرمایان موظف هستند که موارد ایمنی هنگام کار را رعایت کنند و آنها را برای کارگران توضیح بدهند تا جلوی حوادث احتمالی گرفته شود و اینکه حتی باید موارد ایمنی را برای افراد غیر کارگر توضیح بدهند تا هنگام انجام عملیات کسی دچار صدمه و آسیب نشود که میتوانند از تابلو ها و علائم استفاده کنند،اگر هم خدایی ناکرده حادثه ای بوجود آمد برای کسی باید آن را سریع به نزدیک ترین بیمارستان رساند تا عوارض حادثه کمتر شود.

بیشتر بخوانید: شهادت کذب چیست؟

بیشتر بخوانید: جلب ثالث چیست؟

بیشتر بخوانید: تهدید و مجازات آن

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد