کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

سیر تا پیاز اخذ المنثی کارت پایان خدمت-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

سیر تا پیاز اخذ المنثی کارت پایان خدمت-کاربردی

سیر تا پیاز اخذ المنثی کارت پایان خدمت-کاربردی

چگونه المنثی کارت پایان خدمت را دریافت کنیم؟

به نوشته دادسرایار در مقاله چگونه المنثی کارت پایان خدمت را دریافت کنیم؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

در معنای لغوی سربازی جان فشاندن/ سر باختن/ تا پای رزم ایستادن آمده است. در کشور ما ایران و بعضی کشور های دیگر پسران در سن هجده سالگی باید به سربازی روند. حتی در بعضی از کشور ها بانوان هم به سربازی میروند مثلا کشوری همچون کوبا امر سربازی برای بانوان هم است.تعدادی افراد بنا به دلایلی همچون مریضی ها یا اعتقادات خاص از امر سربازی رفتن معاف میشوند و لازم نیست به خدمت روند.

و همین طور باید گفت که در بسیاری از کشور ها هم سربازی بر خلاف کشور ما ضروری نیست و هر فرد جوانی که دوست داشته باشد میتواند با اراده خود سربازی رود در کشور ما ایران برای اولین بار در سال هزار و سیصد و سه به وسیله رضا شاه این قضیه به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. تقریبا تمام جوانان ما سربازی را سخت میدانند و به عنوان دو سال زندگی خود را تلف کردن یاد میکنند در حالی که متوجه هستند سرباز بودن یک کار کاملا جهادی است. برای جوانان سرزمین ما سربازی رفتن یک کار واجب است چون تا وقتی فاقد کارت پایان خدمت باشند از بسیاری از شغل ها و همچنین خدمات دیگری محروم هستند.

طول مدت خدمت در ایران حدودا بیست و یک ماه است که برای شهر های محروم به بیست ماه کاهش پیدا میکند و همچنین در مناطق مرزی نوزده ماه است و لازم به بیان است که گفته شود کسی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی  است یک ماه از سربازی وی کم میشود  کسی که مدرک کارشناسی ارشد دارد دو ماه کسر برای او صورت میگیرد و برای کسانی که مدارک های تحصیلی آنان دکتری و فوق دکتری است به ترتیب سه ماه و چهار ماه کسری از خدمت صورت میگیرد این شرایط در اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت گفته شده است اما طولی نکشید که در سال هزار و سیصد و نود کم شدن به علت مدرک تحصیلی برای سربازی بر کنار رفت.

مروری بر دوره های سربازی

اول به این موضوع میپردازم که اگر سربازی به دلیل تنبیه یا هر موضوع دیگری زمانی بیشتر از معمول سربازی باشد به آن اضافه خدمت میگویند.

اولین دوره سربازی با دوره ی آموزشی شروع میشود مدت زمان این دوره برای سربازان دو ماهه میباشد در این دوره مقدماتی برای آموزش های ضروری داده میشود مثلا برای یاد گرفتن تیر اندازی یا برای شناختن انواع اسلحه ها و هر آن چیزی که در صورت وقوع جنگ فرد باید بلد باشد که امکان دارد در هر جایی مثل سپاه/ پایگاه های ارتش/ نیروی انتظامی انجام شود.

دوره دیگری به نام دوره کد وجود دارد که بعد از دوران آموزشی است و برای سربازانی هم است که کد شامل آن ها شده است این سربازان که کد خورده اند اعزام میشوند برای یادگیری آموزش های تخصص گرایانه تر به مدت دو ماه.البته باید گفت تنها با ارتش و نیروهای انتظامی است و مربوط به این گونه رشته ها است.

دوره بعدی هم که دوره خدمت و اصلی ترین دوره است و همه تقریبا سربازی را با این دوره میشناسند که افراد با توجه به مدرک تحصیلیشان دارای درجه نظامی میشوند و سمت آن ها در سربازی مشخص میشود و در این دوره کسانی که قرار است به جاهای دیگر فرستاده شوند به محل مورد نظر میروند و تا آخر خدمت در همان محل خدمت خود را انجام میدهند.

راه هایی برای کم کردن خدمت بنا بر شرایطی برای افرادی وجود دارد

یکی از این راه ها اگر به فرض مثال پدر فرد سرباز ایثار گر بوده فرد سرباز میتواند از این امتیاز پدرش استفاده کند و خدمت خود را کمتر کند.

همچنین در شرایط بد آب و هوایی و همچنین مناطق محروم از مدت خدمت کسر میشود مثلا کسی که در بوشهر سرباز است به دلیل آب و هوا مدتی از خدمت برای او کسر میگردد.

افرادی هم که به عنوان نخبگان و بسیجیان کشورند کسری مدت خدمت مشمول میشوند.

همان گونه که چندی پیش گفتیم سربازی برای کشور ما امری واجب است و افراد اگر فاقد کارت پایان خدمت باشند ممکن است امتیاز های شغلی و شهری زیادی را از دست دهند پس به همین دلیل اگر شما از افرادی هستید که سربازی رفتید و کارت پایان خدمت دارید باید در نگهداری و مواظبت از کارت خود توانا باشید چون در حالتی که کارت شما گم شد وارد مراحلی برای المثنی کارت پایان خدمت میشوید که در ادامه به این موضوع میپردازیم.

چگونگی اخذ المنثی کارت پایان خدمت مشمولین داخل کشور

بعد از این که چهار ماه از گم شدن کارت پایان خدمت شما گذشت و شما ان را پیدا نکردید باید با در دست داشتن مدارکی که در ذیل آمده به دفاتر خدمات پلیس انتظامی به اضافه ده بروید.

این مدارک را نام میبریم:

_برگ شماره یک که برگ تکمیل درخواست صادر شدن دوباره کارت پایان خدمت را دهد.

بردن کارت ملی و کپی آن و همچنین شناسنامه فرد متقاضی و کپی صفحه اول شناسنامه و توضیحات مندرج در آن.

یک قطعه عکس سیاه و سفید به سایز دو در سه که یه صورت تمام رخ از متقاضی المنثی کارت پایان خدمت باشد و همچنین عکس همراه با پشت نویسی باشد.

برگ شماره دو که به وسیله دفتر اسناد رسمی صورت گرفته که یک برگ تهد از متقاضی است.

لاشه کارت در حالتی که قسمتی از آن دچار مشکلی باشد مثلا سوخته باشد.

گواهی که خبر از آگهی برای نبود اعتبار کارت پایان خدمت در روزنامه باشد و یا همچنین قسمت بریده آن.

ارایه فیش های بانکی به شکل اصل.

پرداخت مبلغ هزار تومان برای وزارت امور اقتصاد و دارایی بانک ملی شعبه ناصر خسرو.

پرداخت مبلغ هشت هزار تومان هم برای بانک ملی شعبه علامه طباطبایی شمالی به منظور صادر شدن کارت هوشمند.

چگونگی اخذ المنثی کارت پایان خدمت مشمولین خارج کشور

مدارک ضروری برای این گروه به این شکل است:

یک برگ تکمیل شده از درخواست دوباره صادر شدن کارت پایان خدمت.

کپی از کارت معافیت یا پایان خدمت قبلی.دو قطعه عکس سیاه و سفید با پشت نویسی کامل.

باید گفت که عکس های فرستاده شده هر دو باید از یک نوع و شکل باشد یک عکس برای برگ شماره دو است و عکس دیگر برای برگ شماره سه میباشد.

تحویل برگی به عنوان احراز هویت.

تحویل برگی که تعهد انجام شده است.

دریافت مبلغ نوزده هزار تومان برای  دوباره صادر شدن کارت هوشمند.

و در حالتی که لاشه کارت موجود است آن را همراه داشته باشید.

سفارت موظف است نوشته های در خصوص احراز هویت  و بقیه مدارک لازم به وسیله وزارت امور خارجه بفرستد.

متقابلا وزارت امور خارجه هم مسوول است وجه های گرفته شده را به حساب هایی که درادامه میاید بریزد و به طور ماهانه فیش ها را برای سازمان بفرستد.

مبلغ ده هزار تومان به بانک ملی.

مبلغ هزار تومان به حساب وزارت اقتصاد و دارایی بانک ملی شعبه ناصر خسرو.

مبلغ هشت هزار تومان هم برای بانک ملی به منظور هزینه صادر شدن کارت.

وزارت اور خارجه وظیفه دارد برای فرستادن مدارک اخذ شده از سفارت و همین طور اخذ کارت های صادر شده و فرستاده شده به سفارت برای تحویل گردانیدن به شخص مورد نظر به وسیله نماینده انجام دهد.

بیشتر بخوانید: حوادث ناشی از کار چیست؟

بیشتر بخوانید: شهادت کذب چیست؟

بیشتر بخوانید: جلب ثالث چیست؟

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد