کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

0 تا 100 شرایط تغییر در شناسنامه-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

0 تا 100 شرایط تغییر در شناسنامه-کاربردی

0 تا 100 شرایط تغییر در شناسنامه-کاربردی

شرایط تغییردر شناسنامه

به نوشته دادسرایار در مقاله شرایط تغییردر شناسنامه

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

همان طور که در اطرافیان خود هم میبینید بسیاری از افراد سعی دارند که چیز هایی که در شناسنامه شان مد نظرشان نیست را تغییر دهند مثلا خیلی از اشخاص نام یا فامیلی خود را دوست ندارند و سعی بر عوض کردن آن در شناسنامه خود دارند یا افرادی که فامیلی های آنان دارای پیشوند و یا پسوندی است تمایل دارند آن را حذف کنند و یا همچنین افرادی که طلاق گرفته اند بعد از طلاق دنبال راهی هستند که اسم همسر سابق خود را از شناسنامه بردارند و همچنین خیلی از موارد دیگر که عنوان کردن آن از حوصله خارج است...
برای این که این تغییرات در شناسنامه پدید آید طبق گفته قانون وابسته به شرایطی میباشد که با داشتن آن شرایط فردی که تقاضای این کار را دارد به سازمان ثبت احوال میرود و تقاضای خود را اعلام میکند.  
در ادامه به مواردی که بیشتر برای تغییر آن به ثبت احوال میروند اشاره میشود و همچنین به شرایط و مدارک لازم برای آن هم میپردازیم.
یکی از بیشترین مواردی که افراد سعی بر آن دارند که عوض کنند نام و فامیلی آن ها میباشد به همین خاطر مراجعه کننده هایی که به ثبت احوال می آیند بیشتر به همین دلیل است چون انتخاب نام و فامیلی اصلا دست خود شخص نیست و چیزی است که کاملا با اختیار پدر و مادر انجام شده است خوب ممکن است این عناوین برای شخص مناسب نباشد یا خیلی قدیمی باشد و فرد تمایل به عوض کردنش داشته باشد.


در ماده بیست قانون ثبت احوال از اسامی که اجازه عوض کردن نداشته باشد نام برده شده و همچنین از اسامی که امکان تغییر آن ها هم است اشاره شده است.
اما باید متذکر شد تعدادی مدرک برای عوض کردن اسم و همچنین عوض کردن فامیلی لازم است این مدارک شامل تحویل دادن اصل شناسنامه به علاوه دو کپی از صفحات آن/ رفتن به سازمان ثبت احوال و کامل کردن فرم تقاضای عوض کردن اسم که فرم شماره پنج میباشد و همچنین هزینه های مربوط به این کار طبق تعرفه آن زمان صورت گیرد.
کسی که تمایل به عوض کردن اسم خود دارد هم باید شرایطی داشته باشد که اگر این شرایط را نداشته باشد پدر و جد پدری یا سرپرست قانونی او باید وارد عمل شوند:
این شرایط عبارتند از سن شخص به هجده سال تمم رسیده باشد و یا حکم رشد داشته باشد. در صورتی که فرزند زیر سن هجده سال است پدریا جد پدری کار را انجام دهند.
برای صغیر و محجورین هم قیم یا امین آن ها اقدام کند.

کلیات تغییر اسم و فامیلی در شناسنامه

مراجعه کردن به اداره ثبت احوال.
تحویل دادن مدارک مورد نیاز وهمچنین درخواستی که دارید.
کارشناس های متخصص ثبت باید این مدارک و اسناد را بررسی کنند تا تکلیف واقعی و جعلی بودن آن ها مشخص شود.
رسیدگی به تقاضایی که مراجعه کننده دارد به وسیله قانون.
و در نهایت اگر تمام مدارک و درخواست مراجعه کننده مورد قبول باشد صادر کردن یک شناسنامه جدید.

برای حذف گردیدن نام همسر سابق در شناسنامه چه باید کرد؟

بعد از طلاق دیگر  اسم همسر در شناسنامه ماندن امر مهمی نیست و میتوانید آن را پاک کنید. با این کار حتی جلوی خیلی از پیامد های روحی روانی و اجتماعی هم گرفته میشود در این خصوص ماده سی و سه قانون ثبت احوال نظر خود را اعلام کرده است.
باید گفت در صورتی که زن دوشیزه باشد و الان طلاق گرفته باشد میتواند با رفتن به پزشکی قانونی این امر را ثابت کند و به ثبت احوال تحویل دهد و بدین ترتیب نام همسر سابق خود را پاک کند و همچنین میتواند مطلقه بودن خود را هم برای پاک کردن درخواست دهد.
اما پاک کردن اسم زن سابق در شناسنامه مرد تشریفات دیگری دارد مرد باید ازدواج رسمی دیگری انجام دهد تا بتواند گواهی مجرد بودن از ثبت احوال گیرد.
اگر شوهر یا زن شما مرده باشد و شما تمایل داشته باشید اسم او را از شناسنامه خود حذف کنید خیلی کار سختی نیست میتوانید به ثبت احوال روید و این تقاضا را کنید یعنی تقاضای حذف نام متوفی.


گاهی اوقات پیش می آید بعضی اشخاص مدعی میشوند که سنشان با آن چیزی که در شناسنامه درج شده است فرق دارد این اتفاق یا به خاطر بی دقتی و بی حواسی مامور ثبت احوال در آن زمان بوده است یا روایتی در گذشته که بین خانواده های قدیمی بوده که ممکن است یکی از فرزندان آن ها مرده باشد و برای فرزند بعد آن همین شناسنامه را فرا گیرند.
اگر این شرایط موجود باشد فرد میتواند با طی کردن موارد قانونی آن خود را برای عوض کردن سن در شناسنامه آماده کند. باید متذکر شد که در چنین شرایطی وقتی فرد ادعا دارد سن شناسنامه ای او بیشتر از پنج سال با سن واقعی او تفاوت دارد یا وقتی میگوید سن شناسنامه ایش کم تر از پنج سال از سن واقعی او است با هم تفاوت دارد و باید جداگانه بررسی شود.

اگر شما تغییر سن بیشتر از پنج سال دارید باید مدارک زیر را تهیه کنید:

یک نوشته برای درخواست خود بر اساس فرم شماره هشت.
دارا بودن یک قطعه عکس جدید که در همین زمان باشد.
اصل شناسنامه عکس دار و همچنین کپی آن.
چنانچه افراد سرپرست داشته باشند مدارکی که ربط به سرپرست و قیم آن ها داشته باشد هم باید موجود باشد.
اگر فرد زیر سن هجده سال است اما حکم رشد دارد که به تنهایی میتواند کارهایش را کند تحویل دادن این حکم هم لازم است.
پرداخت های ضروری برای این کار که به حساب ثبت احوال رفته است فیش آن را همراه داشته باشید.
تغییر سن اگر بیشتر از پنج سال باشد دوندگی های بیشتری دارد و کمی سخت تر است اما در صورتی که کمتر از پنج سال باشد آن چنان سخت نیست مثلا برای کمتر از پنج سال بر خلاف بیشتر از پنج سال که احتیاج به کمیسیون تعیین سن دارد این مورد لازم نیست و در همین حد که تقاضا کننده به دادگستری رود و دادخواست خود را تسلیم دادگستری کند کافی است

بیشتر بخوانید بررسی تفصیلی معامله به قصد فرار از دین یا معاملات صوری

بیشتر بخوانید بررسی بیمه محصولات کشاورزی

بیشتر بخوانید شرایط خرید مجازات حبس

 

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد