کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

0 تا 100 عدم تعلق مهریه به زن-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

0 تا 100 عدم تعلق مهریه به زن-کاربردی

0 تا 100 عدم تعلق مهریه به زن-کاربردی

شرایط عدم تعلق  مهریه به زن

به نوشته دادسرایار در مقاله شرایط عدم تعلق  مهریه به زن

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

شرایط تعلق گرفتن مهریه به زن چیست؟

با اینکه مردان وظیفه دارند که مهریه زنها را در هنگام عقد معین کنند و هروقت که زوجه مهریه خود را مطالبه کرد به آنها بدهند،منتها شرایطی باعث خواهد شد که مرد نیازی نباشد مهریه زن را پرداخت کند،که در ادامه قصد داریم در این خصوص صحبت کنیم.

موارد عدم تعلق مهریه به زن:

بر اساس ماده۱۰۸۲قانون مدنی:
زن به مجرد عقد مالک مهر یا همان مهریه میشود و میتواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد.پرداخت مهریه در سند ازدواج یا عند المطالبه خواهد بود یا عندالاستطاعه که در هر نوع زن استحقاق مطالبه تمام مهریه را از شوهر خود دارد.البته فقط در مهریه عندالاستطاعه است که زن باید مال شوهر را برای پرداخت مهریه اثبات بکند و به این منزله نخواهد بود که مستحق طلاق دادن زن بدون مهریه است،البته باید این نکته را ذکر کرد که حتی در مهریه عندالمطالبه هم مرد توانست اثبات کند که توانایی پرداخت مهریه را ندارد میتواند،مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند.منتها این موضوع به منزله این نخواهد بود که مرد میتواند بدون پرداخت مهریه زوجه خود را طلاق بدهد.البته موردی هم در طلاق وجود دارد که در خصوص زن دوشیزه است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد:


در طلاق توافقی یا طلاق از طرف زوجه نیز که به صورت طلاق خلع میباشد زن چیزی از مهریه را در قبال طلاق اصطلاحا بذل میکند که دراینجا زن با اختیار از مقداری از مهریه در قبال طلاق صرف نظر میکند که باز هم ارتباطی به عدم استحقاق‌مهریه به زوجه و ندادن مهریه توسط مرد ندارد.

نکته:

اگر زن ناشزه باشد،یعنی از شوهر خود تمکین نکند یا این که بیمار باشد یا حتی مرتکب به جرمی شده باشد؛مثل جرم زنا،این به معنای این نخواهد بود که در این موارد مرد میتواند مهریه را پرداخت نکند.
در مواردی که بنا به مواردی عقد باطل محسوب میشود و اینکه نزدیکی بین زوجین به وقوع نه پیوسته است زن حق طلب مهریه،یا حق مهر را نخواهد داشت.پس در مواردی که ازدواج یا همان عقد بنا به دلایلی فسخ میشود و نزدیکی واقعه نشده است زن نمیتواند طلب مهر کند،مگر اینکه مرد در روابط زناشویی مشکل داشته باشد و زن بتواند این مورد را اثبات کند که در این حالت نصف مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.
سند از ازدواج یکی از موارد مهم در خصوص پرداخت مهریه است.
زوجه میتواند حسب مورد از طریق اجرای ثبت یا دادگاه خانواده برای مطالبه مهریه اقدام نماید و علی الاصول مرد نمیتواند از پرداخت مهریه امتناع کند.حتی در صورت فوت زوج مهریه زن از ماترک مرد برداشته میشود و به زن پرداخت میشود.

تعدیل مهریه چیست؟

افزایش یا کاهش مهر با تراضی زوجین یا حکم دادگاه یا قانون تعدیل نامیده میشود.
منظور از تعدیل قانونی مهر،متناسب کردن ارزش از دست رفته مهر به حکم قانون است و تعدیل قراردادی مهر این است که زوجین با توافق یکدیگر میزان مهر را با افزودن یا کاستن آن تعدیل نمایند،تعدیل قضایی مهر در صورت اصلاح اشتباهات ثبتی،غرور و تدلیس قابل دفاع است.

تقسیط کردن مهریه:

ماده۳قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی:
اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نکند به زندان می رود،اما اگر توسط دادگاه معسر شناخته شود دادگاه رای به تقسیط مهریه می دهد.
بنا بر قانون حمایت خانواده:
ناتوانی در پرداخت مهریه های بالای ۱۱۰سکه مشمول زندان رفتن مرد نمی شود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و قسط بندی مهریه حذف میشود.
حکم به تقسیط مهریه تنها در فرض اثبات اعسار زوج است و در صورتی که اعسار اثبات نگردیده باشد دادگاه تنها با موافقت زوجه میتواند حکم به تقسیط دهد در غیر اینصورت مرتکب تخلف انتظامی گردیده است.

عدم پرداخت مهریه توسط مرد:

اگر مهریه تا سقف۱۱۰سکه باشد،دریافت آن مشمول قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی است و مرد موظف به پرداخت است.زن بر اساس قانون می تواند بدون توجه به تمکن مالی مرد این میزان مهریه را مطالبه و در صورت عدم پرداخت مهریه دادگاه میتواند در صورت درخواست زن مرد را بازداشت کند.
اگر مهریه بیش تر از۱۱۰سکه باشد صرفا تمکن مالی زوج،ملاک پرداخت خواهد بود و در صورت عدم توانایی مرد و عدم پرداخت مهریه،مهریه بیش از۱۱۰سکه حبس ندارد و در این مورد طبق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی عمل میشود.

بیشتر بخوانید شرایط اخذ دسته چک

  بیشتر بخوانید شرایط تغییردر شناسنامه

بیشتر بخوانید بررسی تفصیلی معامله به قصد فرار از دین یا معاملات صوری

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد