کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

تهاتر و نحوه آن+بررسی نکات مهم-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

تهاتر و نحوه آن+بررسی نکات مهم-کاربردی

تهاتر و نحوه آن+بررسی نکات مهم-کاربردی

تهاتر چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله تهاتر چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52


تعریف تهاتر

معنای تهاتر در اصطلاح و در حقوق:
تهاتر در لغت به معنای تبادل کالا،پایاپای،هم دیگر را تکذیب کردن،مساوات و برابر شدن میباشد.در حقوق به معنای=سقوط تعهد به سبب بدهکار بود طرفین معامله به هم دیگر.بر طرف شدن یا حذف دو دین متقابل تا اندازه ای که با هم برابری کنند،تهاتر نام دارد.تهاتر قهری است و در تحقق آن اراده هیچ یک از دو مدیون،دخالت ندارد.پس تهاتر در زمره وقایع حقوقی قرار میگیرد،اگر هم در برخی از موارد سخن از تهاتر قراردادی به میان می آید،آن نیز تهاتر قهری است؛با این وصف که چون موانعی در شروط تحقق تهاتر در میان هست و بدهکاران مجاز به از میان برداشتن این موانع با توافق یکدیگر هستند.پس این تهاتر را از این رو قراردادی می نمامند که تهاتر قهری،شرط متحقق نتیجه یک قرارداد است که برداشتن موانع تهاتر قهری از ارکان آن است،حتی تهاتر قضایی نیز در واقع،تهاتر قهری است و آن به اینگونه است که تصمیمی،قضایی منجر به تحقق شرایط حصول تهاتر  قهری میشود و به گفته دیگر،اعلام قضایی تهاتر قهری است.بین دو دین موجل که سر رسید آنها یکی است تهاتر حاصل میشود و لزومی ندارد که دو دین از آغاز حال یا دارای دو اجل یکسان باشند؛کافی است در زمان تهاتر هر دو دین حال قابل مطالبه باشد.
تهاتر در قانون ایران:
گرچه قانون گذار ایران تهاتر را یکی از اسباب سقوط تعهدات به شمار آورده و برخی آن را تساقط دو دین متقابل دانسته اند،ولی از نظر تحلیلی حذف دو دین متقابل به معنی اجرای هر دو تعهد است نه سقوط آنها زیرا هر طلبکار در برابر از دست دادن حقی که دارد ارز معادل آنرا به دست می آورد و از بار تعهد او کاسته میشود یعنی نخست هر دو تعهد اجرا میشود و زوال یا تساقط تعهد،اثر با واسطه تهاتر و نتیجه رسیدن به هدف نهایی آن میباشد.

قانون مدنی(تهاتر )

قانون مدنی،تهاتر را یکی از اسباب سقوط تعهدات به شمار آورده است،که به موجب آن دو تعهد متقابل که هر یک از طرفین یکی طلبکار و دیگری بدهکار میباشد،ساقط میشوند.درفقه از تهاتر به مقاصه یا تقاص تعبیر شده است.


تهاتر به چند دست تقسیم خواهد شد؟

۱)تهاتر قراردادی:در صورتی که هر دو دین شرائط تهاتر قهری را نداشته باشند،در اینصورت طرفین میتوانند با توافق تهاتر نمایند.
۲)تهاتر قضائی:تهاتری که حصول آن با رای قضائی امکان پذیر است و یا در وجود شرائط حصول تهاتر اختلاف باشد،دادگاه پس از احراز شرائط،تهاتر را اعلام خواهد کرد.
۳)تهاتر قهری:منظور از تهاتر قهری یا قانونی این میباشد،که به حکم قانون است و اراده طرفین در آن دخالت ندارد همانطوری که ماده۲۹۵قانون مدنی بیان میدارد"تهاتر قهری است و بدون اینکه طرفین تراضی کنند،حاصل خواهد شد.

فوائد تهاتر :

_تهاتر در حکم تادیه دین میباشد.
_در تهاتر اهلیت بیشتری برای رسیدن هر کدام از طرفین به طلب خود وجود دارد.
_تهاتر مانع پرداخت مکرر دیون و صرف وقت و هزینه ایفای تعهدات متقابل است.

مبنای تهاتر :


مبنای تهاتر،خرد و عقل انسانی است که هرگاه دو دین با هم دیگر بودند،تحت شرائطی ساقط شوند،بدون اینکه هر کدام پرداخت شود.در حقیقت میتوان گفت که تهاتر یک نوع ایفای تعهد میباشد.

شرائط اصلی تهاتر قهری چیست؟

۱)زمان تادیه و پرداخت دو دین یکی باشد و اگر مدت دار باشد،و دیگری بدون مدت نمی توان به تهاتر استناد کرد.
۲)دو شخص در برابر یکدیگر هم طلبکار و هم بدهکار باشند.
۳)موضوع دو دین به صورت کلی باشد.
۴)موضوع دو دین از یک جنس باشند.
۵)دعوی هر دو دین قابل استماع باشد.
۶)هر دو دین آذاد باشد،و اگر یکی از دیون،به نفع شخص دیگری قبلا بازداشت شده باشد در این مورد نمیتوان به استناد تهاتر و سقوط آن دین به شخص دیگری ضرر زد.
۷)مکان تادیه دو دین باید یکی باشد.

بیشتر بخوانید شرایط تقسیم ارثیه زن

بیشتر بخوانید شرایط عدم تعلق  مهریه به زن

بیشتر بخوانید شرایط اخذ دسته چک

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد