کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

0 تا 100 نکاح موقت و نکاح دائم-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

0 تا 100 نکاح موقت و نکاح دائم-کاربردی

0 تا 100 نکاح موقت و نکاح دائم-کاربردی

تفاوت نکاح موقت و نکاح دائم

به نوشته دادسرایار در مقاله  تفاوت نکاح موقت و نکاح دائم

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

ارث در نکاح:

در مواد 1077و940 قانون مدنی به این موضوع اشاره شده است که در نکاحی که موقت است  زن از شوهر ازثی نمی برد و همین هم درمورد شوهر جاری است. این دو ماده چون از اصول آمره هستند و اگر خلاف آن توافقی صورت بگیرد نظم عمومی را به هم می زند. اما این موضوع در مورد ازدواج دائم درست برعکس است یعنی در نکاحی که دائم است طرفین از هم ارث می برند. ارثی که آن ها می برند به این صورت است که در کنار طبقات دیگر ارث سهم خود را خواهند داشت. اگر ورثه ای باشند مانع از ارث بردن آن ها نخواهند شد  در جایی که فرزند باشد ارث می برند اما ارثشان کمتر خواهد بود  ارث شوهر وقتی فرزندی نباشد  1 دوم از اموال زن است اما اگر فرزند داشته باشند سهم الارث شوهر می شود یک چهارم. اما در مورد زن اگر اولاد نداشته باشد  سهم زن از ارث شوهر 1چهارم خواهد بود و اگر پای اولاد به میان باشد سهم الارث او یک هشتم خواهد بود.

ثبت نکاح:

 وقتی نکاحی منعقد می شود مرد این تکلیف را دارد که ان را به صورت رسمی ثبت کند در غیر این مورد باید ضمانت اجرایی در مورد او جاری شود.در این رابطه ان چه که مرد باید به ثبت برساند ازدواج دائم طلاق و فسخ نکاح می باشد البته در این موارد رجوع انفساخ و بطلان طلاق و نکاح هم جای می گیرد. پس اگر ازدواج موقتیا پایان مدت ان ثبت نشود  جرمی صورت نگرفته است.  وقتی عقد موقتی انجام شود و در آن شرط گردد که این عقد موقت باید ثبت شود  و این مورد به توافق طرفین رسیده باشد  باید حتما عقد موقت به ثبت برسد  اما صراحتا در عقد نیامده است. در موردی هم که زن باردار باشد باز باید عقد موقت به ثبت برسد.ولی این نکته قابل توجه است که جز در مواردی که گفته شد در موارد دیگر نکاح موقت نیازی به ثبت ندارد.

مطالبه مهریه به چه صورت است؟

در ازدواج دائم چون این عقد به صورت رسمس ثبت شده زن می تواند مهریه اش را از طریق دادگاه یا اداره ثبت مطالبه نماید اما در ازدواج موقت چون جایی به طور رسمی ثبت نشده است امکان مطالبه آن را نخواهد داشت.
جز در مواردی که ازدواج او به طور رسمی در جایی ثبت شده باشد و سندی رسمی داشته باشد.
وقتی عقد نکاح شکل می گیرد مهریه از آن زوجه خواهد بود و او هر موقع بخواهد می تواند آن را مطالبه نماید. اما این را باید یاد آور شد که در نکاح دائم قبل از این که زوج و زوجه اولین رابطه جنسی را برقرار نمایند زوجه این امکان را ندارد که همه مهریه را درخواست نماید و اگر تمام مهریه را مطالبه کند باید تمکین از شوهر نموده و رابطه جنسی برقرار نماید  و تا قبل از برقراری این رابطه فقط می تواند نسبت به نیمی از مهریه مطالبه گر شود. اما در نکاح موقت درست برعکس است به محض اینکه عقد موقت جاری شد زوجه می تواند همه مهریه اش را مطالبه نماید حتی اگر بین آن ها نزدیکی صورت نگرفته باشد.


وجود محلل و اعمال شرط آن:


بر اساس آن چه در قانون مدنی در ماده 1145 می خوانیم یکی از انواع طلاق های بائن طلاقی است که برای بار سوم انجام می شود . به طلاقی بائن گفته می شود که در آن مرد حق رجوع به زوجه را ندارد. وقتی زوج برای دفعه سوم زوجه را طلاق دهد طلاق سوم بائن است بدین معنی که کسی برای دفعه اول نکاح می کند و زوجه اش را طلاق می دهد و بعد دوباره در عده به او رجوع کرده و ازدواج می کند باز طلاقش می دهد و مجدد در دوره عده رجوع به زوجه می نماید در این جا اگر زوجه را طلاق داد دیگر برای او میسر نیست که به زوجه رجوع نماید مگر محلل میان ان ها قرار گیرد یعنی زوجه باید با شخصی غیر از همسر خود نکاح کند و سپس  طلاق بگیرد پس از این طلاق شوهرش می تواند به او رجوع نماید  در غیر این حالت امکان ازدواج زوج با همسر بعد از سه بار طلاق میسر نیست. این مطالب که شرح داده شد شامل عقد موقت نمی شود یعنی در عقد موقت زوج هر چند بار که بخواهد می تواند با پایان مدت نکاح موقت دوباره به زوجه بازگردد و عقد موقت را جاری نماید.


محدودیت در دین:


هنگامی که نکاح دائمی صورت می گیرد مرد مسلمان در نکاح دائم قادر است با زن غیرمسلمان ازدواج دائم نماید اما در عقد موقت این امکان نیست و با زنی که مسلمان نیست نمی توان نکاح را به شکل موقت جاری نمود.

رابطه زوجیت در نکاح موقت و نکاح دائم:

در عقد موقت زوج و زوجه می تواند شرط کنند که در این عقد رابطه جنسی نداشته باشند اما در ازدواج دائم امکان قرار دادن این شرط میسر نیست. البته در این باب میان حقودانان اختلاف نظر است برخی از آن ها چنین شرطی را با ذات و هدف عقد در تناقض می دانند  از نظر این ها هدف یک ازدواج بهره جنسی زوج وزوجه از یکدیگر می باشد و اگر این شرط در عقد ذکر شود که زوجین باهم رابطه جنسی نداشته باشند شرط باطل و عقد را هم باطل می کند. در برابر این عده عده ای دیگر قرار گرفته اند که معتقدند نبودن رابطه جنسی بین زوجین مخالف اقتضای عقد و ذات عقد نمی باشد چس شرط صحیح می باشد منوط بر این که زوجین برای خودداری از رابطه جنسی عذر موجهی مثل بیماری داشته باشند.
تعداد زوجین در نکاح دائم و موقت:
در نکاح دائم نمی تواند بیش تر از 4 زن اختیار کند اما در ازدواج موقت یک مرد محدودینت نخواهد داشت و بی شمار زن را می تواند به عقد موقت خود در آورد.

 

بیشتر بخوانید  نحوه تغییر شرکت تضامنی به سهامی

بیشتر بخوانید انواع مسئولیت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود

بیشتر بخوانید شرایط ابطال سند رسمی مال غیرمنقول بوسیله سند عادی

 

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد