کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

0 تا 100 شکنجه متهم توسط مامور نیروی انتظامی-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

0 تا 100 شکنجه متهم توسط مامور نیروی انتظامی-کاربردی

0 تا 100 شکنجه متهم  توسط مامور نیروی انتظامی-کاربردی

شکنجه متهم توسط مامور نیروی انتظامی

به نوشته دادسرایار در مقاله شکنجه متهم توسط مامور نیروی انتظامی

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52


در اسلام بارها بر این نکته تاکید شده است که شان و حیثیت انسانی باید همواره مورد احترام واقع شود .در قوانین هم توصیه اکید به این مطلب است حتی در اعلامیه جهانی حقوق بشر هم به این موضوع اشاره شده است. بر اساس ماده 1 در این اعلامیه چنین آمده است که :
همه افراد بشر آزادند و در حقوق با هم برابرند. این عقل و انصافی که خدابه ان ها داده است لازمه ی این است که باهم برادرانه و منصفانه رفتار کنند. بر اساس ماده 20 همین اعلامیه هم باید گفت همه انسان ها از هر رنگ و نوع و نژاد و پوست  و زبان و جنسی که باشند و یا در هر کجا که متولد شده باشند شایسته هستند که از همه حقوق و ازادی هایی که برای آن ها  در این اعلامیه تعریف شده است برخوردار شوند. مضاف برآن میان همهانسان ها بر طبق جایگاه قضایی و سیاسی و بین المللی مملکتی که به ان ها تعلق دارد منهای آن که وطنشان خود مختار است یا مستقل  هیچ فرقی در میان آن ها نیست.


در قوانین ایران درمتن قانون به حقوق شهروندی بر اساس بند یک ماده واحده آن تصریح شده است  اگر کشف جرم یا تعقیب یا اجرای تحقیقات یا قرار تامین و حتی بازداشت موقت صادر شود باید بر مبنای مراعات قوانین باشد ضمن این که حتما باید با دستور قضایی مشخص انجام شود و نباید در این موارد سلیقه شخصی و یا سو استفاده ای از قدرت و یا در اصل هرنوع عمل خشونت آمیزی و بازداشت اضافی انجام بشود.


بر اساس ماده سه اعلامیه حقوق بشر هر شخص شایسته زندگی و آزادی و امنیت است. و بر اساس قانون احترام به حقوق شهروندی دادسراها موظفند  حق دفاع را به متهم و مشتکی عنه داده و نیز به ان ها اجازه دهند که از وکیل و کارشناس استفاده نمایند و در کل با مردم و دادخواهان در مسیر اتهام و مرتکبان جرایمظوری برخورد نمایند که موازیناخلاقیو اسلامی را رعایت کرده باشند. بنابر این مقدمه ایکه بیان شد بسیار آشکار است که هیچ ماموری در نیروی انتظامی ودر دادسرا و دادگاه نباید متهم را کتک بزنند. در بند 6 و 7 قانون احترام به حقوق شهروندی می خوانیم که وقتی شخصی به اتهامی دستگیر می شود و یا از او تحقیق به عمل می آید در این مسیر نبباید او را اذیت کرد یا مثلا چشم او را بست و یا به تحقیر و استخفاف او پرداخت. و نیز این که بازجویان نباید سر و صورت متهم را بپوشانند یاپشت سر او بنشینند یا او را به اماکن نامشخصی ببرند و در کل از این دست اقدامات که خلاف قانون است نباید انجام دهند. پس با توجه به این موارد که در قانون احترام به حقوق شهروندی بیان شده است بسیار بدیهی است که به روش اولی کتک زدن متهم می تواند جرم باشد.
بر اساس قانون مجازات اسلامی در ماده 157 اگر یک مامور نیروی انتظامی از محدوده تکالیفش خارج بشود مثلا زمانی که می خواهد متهم را بازداشت نماید او را مورد ضرب و شتم قرار دهد
 در حدی که این اعمال باعث آسیب جسمی یا حیثیتی به متهم بشود وی حق دارد که از خودش دفاع نماید و این دفاع جایز است.

شکنجه متهم و اخذ اقرار

هرگز شکنجه متهم قانونی  روا نیست  و بر اساس بند 9 و 10 قانون احترام به  آزادی های مشروع شکنجه ممنوع می باشد. هرنوع شکنجه ای که برای دریافت اقرار و یا اجبار به امور دیگر نسبت به متهم اعمال شود ممنوع است و چنین اقراری دلیل قانونی محسوب نمی شود. دربند ده ماده اخیر هم می خوانیم که بازجویی ها باید بر اساس روش های علمی و آموزش و طی یک نظارت انجام بشود و اگر کسی این مقررات را ندیده بگیرد و در حین انجام تکالیف خود بر خلاف قانون عمل نماید  بر طبق قانون با او برخورد خواهد شد.
شکایت علیه مامور نیروی انتظامی نسبت به کتک زدن متهم:
در قانون احترام به حقوق شهروندی و در قانون آزادی های مشروع در همه جا بارها بر این نکته تاکید شده است که در تمام مراحل دادرسی باید حقوق شهروندی مورد حمایت قرار گیرد و حفظ شود و این امر الزامی می باشد. متخلفان  ضمن این که در این موضوع باید جبران خسارت نمایند  به مجازات مقرر در ماده 570 قانون مجازات اسلامی هم محکوم می شوند جز در مواردی که در قوانین دیگر مجازات شدیدی تری نسبت به این موضوع تعیین شده باشد. این نکته را هم باید مد نظر داشت که اگر شخصی مورد تعرض نیروی انتظامی قرار گرفت باید به دادگاه کیفری محل وقوع جرم شکایت کند و دلایل کافی را در این زمینه ارائه نموده و خواستار مجازات وی شود . و نیز با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و نیز پرداخت هزینه های دادرسی شکایت خود را در این دفاتر ثبت کند.


نمونه ای از این شکایت را در این جا شرح می دهیم:

با احترام به استحضار می رساند:
بنده  مورخ .. در خیابان ...به وسیله مامور نیروی انتظامی به نام ... از کلانتری ... مورد بازجویی واقع شده ام .و با وجود این که به همه سوالات ایشان پاسخگو بوده ام و مدارک شناسایی خویش  را در اختیار وی قرار داده ام اما با ناسزا و ضرب و  جرح  ایشان مواجه شده ام. با توجه به گواهی پزشکی قانونی و شهادت اهالی محل که بر این اظهارات صحه می نهد  با توجه به موارد فوق الذکر خواستار مجازات ایشان بر اساس قانون مجازات اسلامی  و قانون جرائم نیروهای مسلح و  و پرداخت دیه به بنده هستم.

بیشتر بخوانید شرایط صدور قرار توقف تحقیقات توسط بازپرس

بیشتر بخوانید قبول یا رد ترکه به وسیله وراث متوفی و نکات مهم مبحث ارث

بیشتر بخوانید جرم صدور چک غیر قابل پرداخت  در قانون تجارت و قانون صدور چک

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد