کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل در بندرعباس|مشاوره تلفنی 24 ساعته و تخصصی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل در بندرعباس|مشاوره تلفنی 24 ساعته و تخصصی

وکیل در بندرعباس|مشاوره تلفنی 24 ساعته و تخصصی

وکیل در بندرعباس

وب سایت حقوقی  دادسرایار

وکیل در بندرعباس

(0922-265-24-08)

بهترین وکیل در بندرعباس

به نیابت ازموکل کارهایی را که او ازلحاظ قانونی وشرعی قادر به انجام دادن آنهاست به عهده می گیرید ویا اصطلاحا نایب وی درانجام این فعالیت ها می شود البته تاحدی استقلال وکیل نیز بایدوجود داشته باشد.پس اجمالا آموختیم که وکیل کیست.

حوزه استقلال نهاد متولی و اداره کننده وکلای دادگستری ازحاکمیت حوزه استقلال وکیل در ادای وظائف وکالتی

تا سال ۱۳۳۳ خورشیدی نهاد وکالت درایران یکی ازسازمانهای تحت مدیریت وزارت دادگستری بوده است و دراین سال باتصویب قانون ، نهادی مستقل از وزارت دادگستری و قوه قضائیه بنام کانون وکلای دادگستری درکنار این قوه تشکیل گردید.

استقلال کانون در کسب درآمدوصرف هزینه استقلال کانون در اداره آن و تعیین سیاستهاوتصمیمات خردوکلان اجرایی (صدورپروانه وکالت، نظارت و تشویق تنبیه و مجازات انتظامی وکلا

وکیل کیست وکالت به چند بخش تقسیم می شود :

بخش مدنی را که به امور غیر قضایی مانند خرید و فروش، اجاره، عقد ازدواج، طلاق، قرض، رهن و…اطلاق می شود می توان به دیگری نیابت داد ولی در امور قضایی که مراد، طرح شکایت یا دعوا نزد مراجع قضایی و یا دفاع از خود نزد آنان است نمی توان به هر شخصی وکالت داد بلکه وی باید فردی صاحب صلاحیت و دارای اجازه ویژه از مراجع قانونی در امر وکالت قضایی باشدوگرنه مراجع قضایی از پذیرش وکالت او خودداری می کنند.

وکیل کیست واصل۳۵ قانو اساسی حاوی چه موضوعی است :

در همه دادگاه ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

وکیل کیست و دو مرجع برای اعطای پروانه وکالت کدامند :

الف ـ کانون وکلای دادگستری

ب ـ هیأت اجرایی مشاورین و وکلای دادگستری قوه قضاییه

پس بدین ترتیب شخصی حق مشاوره قضایی و وکالت دادگستری را دارد که از یکی از این دونهاد، موفق به اخذ پروانه وکالت شده باشد و اشخاص فاقد این مجوز نه تنها حق مشاوره و وکالت و تأسیس دفتر ندارند بلکه اگر به این کار، تظاهر نموده، مرتکب جرم شده و به مجازات مقرر قانونی محکوم می شوند.لذا جهت مراجعه وکیل و اینکه به معنای واقعی دریابیم که وکیل کیست ابتدا باید از قانونی بودن کار وی مطمئن شد که آن با مشاهده پروانه وکالت وی و حداکثر پرسش از دو مرجع یاد شده مسجل می شود و هیچ گاه نباید به حرفهای افراد ناشناس که در اطراف مراجع قضایی و نهادهای دولتی پراکنده اند و خود را دارای اختیارات قانونی ارائه می کنند و قول های بی اساس می دهند اعتماد کرد زیرا چنانچه از ما کلاهبرداری کنند دچار مشکلات عدیده ای می شویم که بعضاً جبرانش بسیار مشکل خواهد بود.

بحث وکیل کیست چند نکته درباب وکالت :

نکته ۱ـ برای آشنا شدن با مقرراتی که وکلا باید در رابطه با مراجعین و موکلین خود رعایت کنند می توان به مطالعه قوانین و مقررات مربوط به وکالت که در مجموعه قوانین حقوقی درج شده مراجعه کرد، مضافاً این که خلاصه ای از موارد مهم این قانون ها در پشت برگه وکالتنامه چاپی و کلا ًدرج شده است که موکل می تواند آن را در فرصت کافی از وکیلش گرفته و بررسی دقیق نماید.

نکته ۲ـ اگر چه امر وکالت قانوناً به رشته های تخصصی تقسیم نشده و وکلا می توانند در همه مسائل حقوقی دخالت کنند ولی هر وکیلی براثر ممارست و تجربه، در نوع خاصی از دعاوی تبحر یافته است. مثلاً شخصی در یکی از امور بین المللی یا امور خانواده، قراردادها، حقوق اداری، ثبتی، مالیاتی ، جزایی ( قتل، چک، سرقت و…) تجربه زیادی داشته لذا بهتر است در این گونه موارد با پرس و جو از مطلعین به نزد وکیلی برویم که در موضوع کار ما تبحر ویژه ای دارد یا به آن مشهور شده است.

نکته۳ ـ اگر به وکیلی مراجعه می کنید باید به وی اطمینان داشته باشید و در این صورت باید بدون واهمه همه مسائلی را فکر می کنید باید بداند به او می گویید زیرا اگر در موضوعات خود پنهانکاری کنید وی نمی تواند مسأله شما را به درستی تجزیه و تحلیل کرده و روش مناسبی برای آن پیدا کند و لذا به خطا می رود و شما هم ضرر می بینید. توجه داشته باشید که او قاضی نیست و نمی خواهد به نفع یا ضرر شما دادرسی کند پس نباید از اظهار حقیقت نزد وی واهمه داشته باشید مضافاً این که یک وکیل صالح هرگز اسرار و مطالب موکل خود راافشا نمی کند بلکه باید رازدار و امین باشد.

نکته ۴ـ برای این که به وکیلی وکالت قضایی بدهید لازم است برگه های مخصوصی را که برای این موضوع توسط نهادهای قانونی تهیه شده امضا کنید و بدین وسیله شما در حدود مصرح در متن وکالتنامه به وی وکالت می دهید تا مسأله مورد درخواست شما را در مراجع قضایی یا اداری پیگیری نماید. این برگه ها در سه نسخه تنظیم می شود که یک نسخه آن باید به موکل تسلیم شود. معمولاً بین وکیل و موکلش علاوه بر وکالتنامه، قرارداد وکالت که در مورد چگونگی دریافت حق الوکاله و مسؤولیت های طرفین است نیز تنظیم می شود که یک نسخه از آن نیز باید به موکل تسلیم شود.

نکته ۵ ـ اگر لازم است اصل اسناد خود را نزد وکیل به امانت بگذارید حتماً باید از وی رسید دقیق دریافت کنید تا بعدها باعث اختلاف نشود.

نکته ۶ـ توجه داشته باشید که وکیل نمی تواند آینده دعوای شما را پیش بینی کند بلکه وی تا حد مقدور سعی خواهد کرد که از شما دفاع کند و احقاق حق نماید اما نتیجه دعوا تابع قاضی و نظر اوست لذا نباید از وکیل انتظار داشت حتماً پیروز شود و حق الوکاله وی نیز ربطی به حاکم و محکوم شدن ندارد مگر این که قبلاً با وی در این مورد توافقی شده باشد که البته وفق توافق عمل خواهد شد.

نکته ۷ـ برای حق الوکاله و مشاوره توسط قوه قضاییه تعرفه ای تعیین شده است که در آن همه موارد پیش بینی شده است لذا اگر به مبلغ خاصی با وکیل توافق نشده باشد باید مطابق تعرفه مزبور حق الوکاله را پرداخت نمود و رسید نیز دریافت کرد اما وکلایی که پروانه خود را از قوه قضاییه اخذ کرده اند مکلف اند فقط در محدوده تعرفه مزبور حق الوکاله دریافت کنند و اخذ وجوه اضافه، خلاف قانون است.

نکته ۸ ـ وکلای تحت پوشش کانون وکلای استانها همه دارای درجه یکسان که پایه یک است می باشند اما وکلای تحت پوشش قوه قضاییه به درجه یک و دو تقسیم می شوند که برحسب مدارک علمی و تجربه آنها صادر شده است و بدین ترتیب وکلای پایه یک می توانند در همه دعاوی وارد شوند ولی وکلای پایه دو فقط در پرونده های خاصی حق دخالت دارند.نکته آخر این که مرجع شکایت از اعمال وکلا در امور وکالت آنان مرجعی است که به آنها اجازه وکالت داده است. لذا از وکلای مربوط به کانون وکلا، باید به کانون وکلای استان مربوطه و از وکلای تحت پوشش قوه قضاییه باید به هیأت اجرایی وکلا و مشاورین حقوقی شکایت کرد.

سوالات شما مردم عزیز بندرعباس از وکیل در بندرعباس

منظور از مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی چیست؟

پاسخ: مسئولیت کیفری دیگر مختص اشخاص حقیقی یعنی انسان ها نیست . چرا که قانون در ماده ی ۲۰ برای اشخاص حقوقی (شرکت ها، نهادها و موسسات دولتی یا خصوصی) نیز مسئولیت کیفری در نظر گرفته است . یعنی پس از تصویب قانون جدید مجازات اسلامی، شرکت ها و موسسات هم درست مثل افراد در صورت ارتکاب جرمی، مجازات خواهند شد . بنابراین، چنانچه شخص حقوقی براساس ماده ی ۱۴۲ قانون جدید مجرم شناخته شود . علاوه بر مجازات شخص حقیقی، شخص حقوقی که جرم را مرتکب شده است، حداکثر تا ۳ مورد از موارد زیر محکوم خواهد شد

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

١. انحلال شخص حقوقی

٢. ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی به طور دائم یا حداکثر برای مدت ۵ سال

  1. ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه به طور دائم یا حداکثر برای مدت ۵ سال

۴. ممنوعیت از صدور اسناد تجاری حداکثر برای مدت ۵ سال

۵٫جزای نقدی مصادره ی اموال .انتشار حکم محکومیت به وسیله ی رسانه ها سوال شماره

 قتل های عمدی که موجب قصاص نیستند کدامند؟

پاسخ: این موارد مربوط به حالتی است که قانونگذار به علت وجود برخی ویژگی هایی در قاتل یا مقتول، مرتکب قتل عمد را مستوجب قصاص نمی داند و از ابتدا با واکنشی متفاوت از قصاص با او مواجه می شود، لذا این موارد را باید از سقوط قصاص متمایز دانست. مواردی که قتل عمدی محقق شده ولی موجب قصاص نفس نیست: ..قاتل پدر یا جد پدری مقتول باشد مواد ۳۰۱ و ۳۰۹ قانون مجازات اسلامی) قانونگذار در این ماده مقرر می دارد:

۱٫پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود و به پرداخت دیه ی قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد

. ۲. قاتل دیوانه یا نابالغ باشد طبق ماده ی ۸۹ قانون مجازات اسلامی: هرگاه دیوانه یا نابالغی عمدا کسی را بکشد، خطا محسوب و قصاص نمی شود بلکه باید عاقله ی آن ها دیه ی قتل خطایی را به ورثه ی مقتول بدهند مقتول دیوانه باشد. براساس مواد ۳۰۱ و ۳۰۵ قانون مجازات اسلامی هرگاه عاقل، دیوانه ای را بکشد قصاص نمی شود بلکه باید دیه ی قتل را به ورثه ی مقتول بدهد.

٣. قاتل مست باشد بر اساس ماده ی ۲۰۷ قانون مجازات اسلامی قاتل مست باشد و به کلی مسلوب الاختیار شده و قبلا برای چنین کاری خود را مست نکرده باشد.

 

لطفا در مورد حقوق متهم توضیحی بفرمایید.

پاسخ: هر کس به ارتکاب جرمی متهم شود، حق دارد بی گناه فرض شود، مگر اینکه مجرمیت مقصر بودن او بر اساس قانون محرز شود

هر متهمی حق دارد از ماموری که قصد جلب او را دارد، بخواهد مدارک شناسایی خود و نیز دستور قضایی متضمن دستگیری اش را به او نشان دهد ضرورت عقلی) متهم حق دارد در مقابل پرسش های دادگاه با مرجع تعقیب یا تحقیق، سکوت اختیار کند.

هر متهمی حق دارد از ماموران بازجو بخواهد در اولین فرصت به خانواده وی اطلاع دهند تا از سرنوشت او مطلع شوند و در صورت لزوم برای آزادی او وثیقه یا کفیل آماده کنند.

متهم حق دارد ظرف ۱۰ روز به قرار بازداشت خود اعتراض کند تا مرجع بالاتر بلافاصله و در وقت فوق العاده به آن رسیدگی نماید . این حق طبق قانون باید به متهم تفهیم شود .

چنانچه قرار التزام یا کفالت یا وثیقه برای متهم صادر گردید، او حق دارد با التزام یا معرفی کفیل، متمکن و با تودیع وثیقه حسب مورد بلافاصله آزاد شود .

هر متهمی حق دارد بداند که هیچ یک از ضابطين دادگستری بدون مجوز قضایی و بدون رعایت ترتیبات قانونی مجاز نیستند، وارد منزل او شده و آنجا را بازرسی و تفتیش نمایند.

لازم است متهم بداند که هیچ یک از ضابطان دادگستری حق بازداشت او را ندارند، مگر جرایم مشهود و در هر حال باید در نخستین فرصت حداکثر ۲۴ ساعت) مراتب را به اطلاع مقام قضایی برسانند.

متهم حق دارد حداکثر ظرف ۲۴ ساعت از اتهام و دلایل آن مطلع شود . مرجع قضایی مکلف است ظرف مهلت مذکور آن را به وی تفهیم کند .

متهم حق دارد از قاضی دادسرا یا دادگاه بخواهد که به چه اتهامی و به استناد چه دلایلی احضار یا جلب شده است .

متهم حق دارد پس از خاتمه تحقیقات مقدماتی، پرونده اتهامی خود را مطالعه و از تمامی محتویات آن مطلع شود.

هر متهمی حق دارد از پاسخ دادن به پرسش های مراجع کشف جرم و تعقیب که ارتباطی به جرم و تعقیب ندارد و مربوط به امور شخصی و خانوادگی اوست، خودداری کند.

متهم حق دارد اوراق صورت مجلس تحقیقات خود را بخواند و اگر پاسخ های او با تغییر و تحریف در آن قید شده از امضای آن خودداری کند . همچنین متهم می تواند در صورت تمایل پاسخ پرسش ها را شخصا بنویسد.

هر متهمی حق دارد در یک دادگاه بی طرف و بر اساس یک دادرسی عادلانه و منصفانه به اتهام او رسیدگی شود

هر متهمی حق دارد از دادگاه بخواهد که به طور علنی به اتهام او رسیدگی کند، مگر در مواردی که قانون خلاف آن را تصریح نماید.

هر متهمی حق دارد فرصت و تسهیلات کافی برای تهیه و تدارک دفاع و انتخاب وکیل و ارتباط با وكيل منتخب خود داشته باشد. .

هر متهمی حق دارد از کلیه ی عوامل دستگاه های قضایی متوقع باشد که از روی انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی وی با او رفتار شود

هر متهمی که به طور غیر قانونی دستگیر یا بازداشت شده باشد، حق دارد جبران خسارت خود را از مراجمع ذی ربط بخواهد

متهم حق دارد در حدود قانون به حکم محکومیت خود اعتراض و از دادگاه بالاتر تقاضای تجدید نظر نماید.

متهم حق دارد از دادسرا یا دادگاه بخواهد از شهود شاکی پرسش های او را هم مطرح گردد، بلکه بتواند بی گناهی خود را ثابت کند.

 در کدام جرایم متهم حق ملاقات با وکیل را ندارد؟

پاسخ: آیین دادرسی کیفری مجموعه مقررات و قواعدی است که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجیگری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رای، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضایی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه وضع می شود.

مطابق این قانون چنانچه شخصی تحت نظر قرار بگیرد می تواند به وسیله تلفن یا هر وسیله ی ممکن، افراد خانواده یا آشنایان خود را از تحت نظر بودن آگاه کند و ضابطان نیز مکلفند مساعدت لازم را در این خصوص به عمل آورند مگر آنکه بنا بر ضرورت تشخیص دهند که شخص تحت نظر نباید از چنین حقی استفاده کند که در این صورت باید مراتب را برای اخذ دستور مقتضی به اطلاع مقام قضایی برسانند . همچنین هرگاه فردی خارج از وقت اداری به علت هر یک از عناوین مجرمانه تحت نظر قرار بگیرد، باید حداکثر ظرف یک ساعت مراتب به دادستان یا قاضی کشیک اعلام شود و دادستان یا قاضی کشیک نیز مکلف است موضوع را بررسی و در صورت نیاز با حضور در محل تحت نظر قرار گرفتن متهم، اقدام قانونی به عمل آورد.

مطابق ماده ی ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، با شروع تحت نظر قرار گرفتن، متهم می تواند تقاضای حضور وکیل کند. وکیل باید با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات، با شخص تحت نظر ملاقات کند و در پایان ملاقات با متهم که نباید بیش از یک ساعت باشد ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد .در این رابطه توجه داشته باشید چنانچه شخص به علت اتهام ارتکاب یکی از جرایم سازمان یافته و یا جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، سرقت، مواد مخدر و روانگردان تحت نظر قرار گیرد، تا یک هفته پس از شروع تحت نظر قرار گرفتن، امکان ملاقات با وکیل را ندارد.

  معاینه ی محل وقوع جرم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید چگونه است؟

پاسخ: با عنایت به اینکه فندانسیون پرونده در محل دادسرا شکل و نقش اساسی به خود می گیرد، لذا مقنن در قانون جدید در این مرحله ی سرنوشت ساز تدابیر بیش تری لحاظ نموده است. در کنار حق داشتن وکیل و تفهیم اتهام و سایر ارکان دادرسی عادلانه، معاینه ی محل وقوع جرم و … از مهمترین امورات مرحله ی تحقیقات مقدماتی است. حضور گروه بررسی صحنه ی جرم به ریاست بازپرس، متشکل از پزشک قانونی یا پزشک معتمد، کارشناس بررسی صحنه ی جرم، کارشناس تشخیص هویت، کارآگاهان ناجا، عنداللزوم سایر کارشناسان و اهل خبره جهت کشف حقیقت و زوایای پنهان و فنی و غیره از نوآوری های قانون جدید آیین دادرسی کیفری است.

حضور بازپرس در معاینه محل وقوع جرم و اجساد در صلاحیت دادگاه کیفری یک الزامی به نظر می رسد و در سایر جرایم، اختیاری است. جهت اهمیت موضوع در موارد ضروری و به تشخیص بازپرس، شهود و مطلعان دعوت و در صورت عدم حضور، جلب می شوند. رعایت مبانی شرطی و زمان معاینه در روز (بجز موارد استثنایی و …) لحاظ شده است. بازپرس برای حفظ جسد، هویت، چگونگی فوت، نسبت به تهیه ی کروکی و عکس و فیلمبرداری از صحنه، دستورات لازم را صادر می نماید. در این رابطه مقنن جهت رفع سایر ابهامات و اجمالات، تهیه ی آیین نامه ی اجرایی چگونگی بررسی صحنه جرم مقرر نموده است.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد