کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

0تا100بذل مدت در نکاح-کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

0تا100بذل مدت در نکاح-کاربردی

0تا100بذل مدت در نکاح-کاربردی

بذل مدت در نکاح چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله بذل مدت در نکاح چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

بذل مدت چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بذل مدت مفهومی است که معمولا در عقد موقت موضوعیت و معنا پیدا می کند. در عقد دائمی زمان مشخصی برای عقد تعیین نمی شود بذل در لغت به معنای بخشش است همانطور که مثلا می گوییم فلانی فلان چیز را بذل و بخشش نمود بذل مدت هم یعنی بخشیدن مدت  در عقد موقت چون زمان تعیین می شود گاهی این کار صورت می گیرد که بخشی از زمان باقی مانده ی عقد موقت بذل می شود. این کتار در واقع یکی از راه  هایی است که از طریق آن می توان به ازدواج موقت پایان داد یک شخص می تواند با بخشش زمان مانده تا پایان ازدواج موقت  آن عقد موقت را باطل نماید. این امر برابر با طلاق زن می باشد که به وسیله مرد انجام می شود.چون بعد از بخشش زمان  عقد مزبور باطل می گردد و زن و مرد فارغ می گردند. همان طور که می دانیم در عقد موقت حتما باید زمان و مدت تعیین شود تا عقد مشروع و قانونی باشد پس برای فسخ آن هم باید مرد مدت باقی را بذل کند و در غیر این حالت مرد باید تا انتهای عقد دوام بیاورد تا عقد پایان یابد و بدین ترتیب از زوج خود جدا شود.

چه کسی می تواند مدت را در عقد موقت بذل کند؟ چه زمانی می توان بذل مدت نمود؟ بذل مدت به عهده مرد است یا زن؟

اول باید بگوییم که بخشش مدت در عقد موقت بر عهده زوج می باشد و او قادر است که بذل مدت کند و زن در هنگام جاری شدن صیغه عقد باید به این موضوع توجه داشته باشد. روش هایی هم برای بخشش مدت وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم. وقتی مرد که بذل مدت در نکاح موقت بر عهده اوست  می خواهد آن را ببخشد  باید همه حق و حقوق قانونی که بر عهده اوست را به زنش پرداخت نماید  والا زن می تواند نسبت به زوج در مراجع قانونی اقامه دعوا نموده و مطالبه حقوق قانونی خود را بنماید. از سوی دیگر باید به این موضوع هم توجه داشت که زوج که بذل مدت بر دوشش هست هنام تعیین مدت در موقع عقد نکاح باید عاقلانه مدت زمان را برای عقد موقت تعیین نماید تا زن در ادامه زندگی با مساله ای مواجه نگردد. از آن جا که می توان در نکاح موقت زمان را تمدید نمود بنابر این  منطقی آن است که در ابتدای عقد نکاح موقت مدت زمان بیش تری برای آن در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: نفی ولد چیست؟

بذل مدت و تفاوت آن با طلاق:

خیلی از افراد به اشتباه بذل مدت را همان طلاق می دانند با وجود شباهت های ین دو باهم اما حقوق در این دو مورد تفاوت قائل شده است. طلاق معنایی رسمی دارد و وقتی قرار است عقد نکاحی با طلاق باطل شود باید طرفین در دفترخانه رسمی ثبت طلاق حاضر شوند. ضمن ان که دو شاهد هم که عاقل و بالغ هستند باید در همان محل حضور یاند.  و در این شرایط می توان صیغه طلاق را خواند  اما در ورد بذل مدت نیازی به مراجعه به دفتر ثبت طلاق نیست و زوج در هر جا می تواند مدت را ببخشد .

در بذل مدت نیازی نیست که خطبه مخصوصی خوانده شود و ضرورتی هم ندارد که شاهدی در زمان بذل مدت وجود داشته باشد. بخشش زمان نسبت به طلاق رسمی نیست. اما این نکته را هم باید توجه داشت که اگر زوج فقط نیت کند که باقی زمان ازدواج را ببخشد کافی نیست و باید حتما اراده اش را به زبان بیاورد و صریحا اعلام نماید.

عده ای که برای بذل مدت باید نگه داشت چه مدت است؟

وقتی در نکاح موقت بذل مدت می شود زن باید عده ای نگه دارد تا بعد از آن بتواند در شرایطی که مایل باشد با مرد دیگری ازدواج نماید مدت زمانی که یک زن بعد از بخشش مدت زوج در نکاح موقت باید نگه دارد به مدت 45 روز است.

در چه مواردی زوج باید بذل مدت کند؟

1- اگر مرد به سفری طولانی برود.2-معسر بودن زوجه که برای دادگاه تثبیت شود یعنی اگر زوجه بتواند عسر و حرج خود در معاش زندگی به دادگاه ثابت نماید دادگاه خانواده زوج را الزام به بذل مدت نکاح موقت می نماید.

بیشتر بخوانید: بررسی دعوی قلع و قمع درختان

مهریه در بذل مدت :

یکی از موضوعات مهم در بذل مدت مهریه می باشد. وضعیت مهریه در بذل مدت باید کاملا معلوم شود  و بر اساس قرارداد اولیه که هنگام خوانده شدن صیغه عقد بوده است مرد موظف است مهریه را به طور کامل پرداخت نماید. اگر زوج از پرداخت مهریه سرباز زند زوجه می تواند  از طریق مراجع قانونی و دادگاه صالحه حقوق خود را مطالبه نماید. گاهی هم ممکن است به جای بذل مدت مهریه بخشیده شود. در این حالت دیگر مرد تکلیفی به پرداخت مهریه نخواهد داشت.

گاهی ممکن است افراد برای بذل مدت از حضور وکیل بهره ببرند که این امر تخصصی  می باشد چون وکلایی که برای بخشش مدت در نکاح موقت اختیار می شوند باید تخصص لازم در این موضوع را داشته باشند در برخی موارد شاهدیم که زوج هایی هستند که به دلیل فرار از مهریه زن را مورد اذیت قرار می دهند تا وی مجبور شود مهریه خود را ببخشد.این موضوع بر اساس قانون جرم می باشد و می توان نسبت به آن پیگیری قانونی نمود. وکیلی که مامور بخشش مدت در عقد موقت است باید از توانایی لازم بر خوردار باشد تا بتواند الزام به بذل آن را محقق کند پس افرادی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید تخصص لازم را داشته باشند تا قادر باشند به موکل خود کمک نمایند تا حق آنان  ضایع نگردد.

بیشتر بخوانید: عسر و حرج چیست؟

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد