کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل حقوقی در بندرعباس|مشاوره تلفنی 24 ساعته و تخصصی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل حقوقی در بندرعباس|مشاوره تلفنی 24 ساعته و تخصصی

وکیل حقوقی در بندرعباس|مشاوره تلفنی 24 ساعته و تخصصی

وکیل حقوقی در بندرعباس

وب سایت حقوقی  دادسرایار

وکیل در بندرعباس

(0922-265-24-08)

بهترین وکیل حقوقی در بندرعباس

وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود.

تعریف وکالت :

وکالت عقدی است که بموجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می دهد. با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر حق و تکلیف یافته، دارای روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت های متقابلی می شوند. وکالت در لغت به معنای واگذار کردن یا تفویض کردن می‌باشد. وکالت در اصطلاح حقوقی: عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین عقد، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید.

تفاوت وکیل پایه یک و وکیل پایه دو :

وکلای پایه ۲ فقط حق شرکت در محاکم کیفری که به جرم‌های تعزیری مستوجب حبس کمتراز ۱۰ سال و شلاق و جزای نقدی و اقدامات تامینی منتج می‌شود را دارند و در محاکم حقوقی نیز چنانچه بازخواسته کمتر از ۵۰۰میلیون ریال باشد و یا خواسته غیر مالی مگر در دعاوی مربوط به اختلافات در اصل نکاح، اصل طلاق، اثبات و نفی نسب باشد، می‌توانند از حقوق موکل خود دفاع کنند اما وکیل پایه یک دادگستری حق شرکت در تمامی محاکم اعم از حقوقی و کیفری و.. را دارند. وکلایی که از کانون وکلای دادگستری پروانه اخذ می‌کنند بدواً به‌صورت ۲ سال کار آموزی دوره را طی می‌کنند و می‌توانند ذیر نظر وکیل سپرست نسبت به دفاع از حقوق موکل اقدام کنند و پس از طی ۲ سال و همچنین تأیید صلاحیت علمی و گزینش‌های مربوطه موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک شوند.

تعهد وکیل :

هرگاه از تقصیر وكیل خساراتی به موكل متوجه شود كه وكیل مسبب آن باشد ، مسئول خواهد بود ، وكیل می بایست در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موكل را مراعات نموده و از اختیارات داده شده تجاوز نكند ، آنچه را به جای موكل خود دریافت می كند به او رد كند ، در صورتیكه برای انجام امری دو یا چند وكیل معین شده باشد هیچ نمی تواند بدون دیگری و یا دیگران در امری دخالت نماید و اگر وكیل وكالت در توكیل نداشته باشد نمی تواند انجام امری را به دیگری واگذار كند.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

انواع وکالت :

وکالت به ۲ دسته تقسیم می‌شود: مطلق و مقید.

۱- منظور از وکالت مطلق این است که شخصی را برای تمامی امور وکیل کنند و این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می‌شود، مثل فروش یا خرید یا پرداخت هزینه خانواده. بنابراین، در این قسم اعمال، وکیل نیاز به اجازه موکل ندارد.

۲- وکالت مقید نیز به این معنی است که مورد وکالت مشخص و معین است و وکیل باید فقط در همان مورد معین، عمل کند، مثل خرید خانه یا فروش ماشین.

آمار نشان می‌دهد چیزی بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها، طلاق توافقی است. دلیل این امر را می‌توان از سویی در تمایل زوجین بر دوری از دعوا، جنجال، برخوردها، عكس‏‌العمل‌های نامعقول و اتلاف وقت بیشتر در دادگاه‌ها دانست

طلاق توافقی به چه صورتی میباشد؟

برای گرفتن طلاق توافقی زن و شوهر باید به همراه شناسنامه و عقد‌نامه به دادگاه بروند و فرم درخواست را پر و همه موارد و مسائل مانند حضانت فرزند، ملاقات او و امورمالی مانند مهریه، جهیزیه، نفقه و غیره را مشخص كنند و پس از تقدیم دادخواست طبق روال معمول، دادگاه به آنها تكلیف می‌كند هریك از زوجین داوری از میان بستگانشان معرفی كنند كه باید با زوجین مذاكره و سعی در مصالحه كنند. اگر داوران به نتیجه نرسیدند گزارش خود را به دادگاه می‌دهند و دادگاه نیز براساس توافق زوجین گواهی عدم امكان سازش صادر می‌كند و آنها می‌توانند با ارائه گواهی به دفترخانه طلاق، صیغه طلاق را جاری و ثبت كنند.  گواهی عدم امكان سازش به مدت ۳ ماه اعتبار دارد، یعنی اگر زوجین ظرف ۳ ماه آن را اجرا نكردند دیگر اعتباری ندارد. گفتنی است شوراهای حل اختلاف درخصوص اختلافات خانوادگی با توجه به تقاضای طرفین می‌توانند برای اصلاح ذات‌البین دخالت كنند، در حالی‌كه در طلاق توافقی افراد معمولا پیش از درخواست طلاق صحبت كرده و به توافق رسیده‌اند و اگر باز هم علاقه داشته باشند كه جلساتی برای سازش و مذاكره بگذارند بالطبع به شورای حل اختلاف كه فرصت دوباره‌ای برای سازش فراهم می‌كنند ارجاع می‌شوند.

 

حضانت فرزندان با پدر یا مادر است؟

برای حضانت و نگهداری طفل كه پدر و مادر او از یكدیگر جدا شده‌اند، مادر تا ۷ سالگی (پسر یا دختر فرقی ندارد) اولویت دارد و پس از آن حضانت با پدر است (دختر تا پایان سن ۹ سالگی و پسر تا پایان سن ۱۵ سالگی) حضانت و نگهداری از فرزند امری است كه بر اساس مصالح عمومی و نیاز طبیعی فرزندان تنظیم شده است؛ یعنی پس از جدایی در زمانى که فرزند نیاز بیشترى به مادر دارد، اولویت نگهدارى فرزند به او داده شده و در عین حال در همین مدت، تأمین هزینه زندگى کودک برعهده پدر است. اما پس از طی این دوران (بعد از ۷ سالگی ) حضانت فرزند به پدر داده خواهد شد مگر اینکه عدم صلاحیت پدر اثبات شود.

درخواستی کاربران(اظهارنامه)

دادخواست باید به زبان فارسی باشد و در روی برگه‌های رسمی مخصوصی نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد:

۱- مشخصات خواهان شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی الامکان شغل خواهان، در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود، مشخصات وکیل نیز باید قید شود.

۲- مشخصات خوانده شامل نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده، اقامتگاه باید با تمام خصوصیات از قبیل شهر، روستا، دهستان و خیابان به نحوی نوشته شود که ابلاغ به سهولت ممکن باشد.

۳- تعیین خواسته و بهای آن، مگر آن که تعیین بها ممکن نبوده یا خواسته، مالی نباشد. خواهان باید خواسته خود را در دادخواست معین کند و اگر خواسته مالی باشد، آن را ارزیابی کند. خواسته دعوا ممکن است اموال منقول یا غیرمنقول، خسارت، تخلیه، تقسیم ملک، طلاق و غیره باشد و بهای خواسته نیز باید مشخص شود تا میزان هزینه دادرسی که خواهان باید بپردازد، معین شده و امکان تجدیدنظرخواهی از رای از ابتدا مشخص باشد.

۴- تعهدات و جهات محکمه پسند که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می‌داند؛ به طوری که مقصود واضح و روشن باشد.

۵- خواسته خواهان؛ منظور آن دسته از درخواست‌های خواهان است که عنوان «خواسته» بر آن اطلاق نمی‌شود. بنابراین در صورت تمایل، خواهان باید نسبت به هزینه‌های خارج از اصل دادخواست، درخواست رسیدگی به آن‌ها را نیز مطرح کند.

۶- ذکر ادله و وسایل اثبات خواسته که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از قبیل اسناد و نوشته‌ها و نیز اطلاع مطلعان.

۷- امضا یا اثر انگشت دادخواست دهنده؛ هر نوشته ای را وقتی می‌توان به نویسنده آن نسبت داد که ذیل آن را امضا کرده باشد.

لذا دادخواست بدون امضا حتی با وجود سایر شرایط، پذیرفته نخواهد شد. دادخواست و تمامی برگ های پیوست آن باید در دو نسخه و در صورت تعدد خواندگان، به تعداد آن‌ها به علاوه یک نسخه تقدیم دادگاه شود. حال در ادامه به بررسی دقیق تر این دو اصطلاح خواهیم پرداخت.

پیش از آن که هر کس بخواهد حق خود را از طریق طرح دعوی حقوقی به وسیله دادخواست مطالبه کند به عقیده حقوقدانان بهتر است مطالبه حق خویش را از طریق ارسال اظهارنامه انجام دهد. همانگونه که ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی بیان می‌دارد:«هر کس می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه کند، مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. به طور کلی هر کس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به وسیله رسمی به وی برساند ضمن اظهارنامه توسط اداره ثبت اسناد و یا دفتر دادگاه‌ها ابلاغ می‌شود.»

 

وکیل حقوقی در بندرعباس

همان گونه که قانون‌گذار مقرر فرموده هر شخص حقوقی یا حقیقی می تواند حق خود را که اعم است حقوق عینی و دینی را از طریق اظهارنامه درخواست نماید.

مثلاً آقای الف شخص دلالی است که به آقای ب مراجعه می‌کند به او برای ساختمان مسکونی مشتری بیاورد و به مبلغ ده میلیون تومان بفروشد و در قبال عملش مستحق دریافت ۲۰۰ هزار تومان از بایع باشد و این امر انجام به این شرط که ثمن مبیع در دو مرحله یکی هنگام عقد قرارداد و دیگری یک ماه بعد هنگام تخلیه و انتقال سند در دفترخانه پرداخت گردد و حق دلالی شخص الف نیز بر همین منوال می‌باشد و سپس او بعد از پرداخت کل ثمن بایع مبلغ دوم دلالی را پرداخت نمی‌کند

در این زمان شخص الف با نداشتن دلیل و مدرک زیرا یک قرارداد خصوصی غیرمکتوب بوده، با فرستادن اظهارنامه برای بایع، نام‌برده اگر پاسخ دهد و اقرار به دین نماید فبها و اگر انکار نموده از فهوی کلام او قرارداد ثابت می‌شود. حال پس از مراتب فوق اظهارنامه این‌گونه تعریف می‌شود:«اظهارنامه عبارت است از برگی است که ضمن آن هر کس می‌تواند حق خود را از طرف مطالبه نماید و یا اگر اظهاراتی دارد به طریق رسمی به طرف ابلاغ نموده و از او جواب بخواهد.

همان گونه که در ماده ۱۵۶ آیین دادرسی مدنی، قسمت صدر ماده عنوان شده است هر کس می‌تواند حق خویش را از طریق ارسال اظهارنامه مطالبه نماید، لهذا یکی از هدف‌های ارسال اظهارنامه رسیدن و مطالبه حق و حقوق خویش است که با ارسال آن درخواست می‌کنیم که دین خود را اگر وجه نقد یا اسناد و مدارک یا چیزهایی از این قبیل می‌باشد به شکل درست یا زمینه کردن به اظهارنامه ادعا نمایید و اگر تحویل دادن چیزهایی باشد که نتوان مثل مورد بالا تحویل داد جایی را برای تحویل و تسلیم مشخص می‌نماید. خلاصه در این شق از ارسال اظهارنامه دریافت و گرفتن چیزی می‌باشد. (مستنبط از م۱۵۷ ق.آ.د مدنی)

یک نوع دیگر ارسال اظهارنامه جنبه اعلامی و خبر دادن مثلا طبق ماده‌۱۰ قانون اصلاح جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب ۱۳۵۲/۱۲/۶ بیان می‌دارد:« مستاجر پس از انقضای مدت اجاره همچنین سرایدار (خام)، (کارگر) و به طور کلی هر امین دیگری که در صورت مطالبه مالک یا مأذون از طرف او یا کسی که حق مطالبه دارد از عین مستاجر یا مال امانی رفع تصرف نماید با رعایت بند‌های زیر متصرف عدوانی محسوب می‌شود و مطابق مقررات عین قانون با او رفتار خواهد شد:

۱- مستاجر در صورتی که اظهارنامه رسمی خلع ید حداقل یک ماه قبل از انقضا مدت اجاره ابلاغ شده باشد، پس از انقضا مدت اجاره و الا یک ماه پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی.

۲-در مورد سایرین ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی لهذا این اقدام اعلام اخباری به طرف مقابل به شکل رسمی و با ضوابط قانونی می‌باشد.

برگه اظهارنامه، یک برگ چاپی که دارای رسم الخط مشخص و نوشتن مطالب در داخل آن به طریق مندرج با داشتن جای خالی برای نوشتن موضوعات اظهارنامه تهیه شده است. برای یک نفر مخاطب سه نسخه و برای هر نفر اضافه یک نسخه اضافی خریداری می‌شود که این فرم های چاپی از طریق حسابداری دادگستری طبق بند ۶-م ۳ وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوبه ۲۸/۱۲/۷۳ در مورد هزینه‌های دادرسی که مقرر می‌دارد «بهای اوراق دادخواست و اظهارنامه و برگ اجراییه احکام دادگاهها و هیئت حل اختلاف موضوع قانون کار که طبق نمونه از طرف دادگستری تهیه می‌شود هر برگ یکصد ریال تعیین می‌گردد.» به فروش می رسد.

در قسمت ستون اول اظهارنامه باید مشخصات اظهارکننده همانگونه که مشخص است نوشته شود. این اظهارنامه اعم است از شخص حقیقی یا حقوقی، که اشخاص حقیقی می‌توانند خود راسا از طریق وکالت و یا نمایندگی اقدام به ارسال اظهارنامه نمایند. ولی اشخاص حقوقی از طریق واحد حقوقی یا نماینده آن شخص حقوقی اقدام به این کار خواهد نمود اما در مورد اعلام مشخصات در اشخاص حقیقی، فقط به ذکر نام و نام خانوادگی افراد اکتفا می‌شود و نسبت به اشخاص حقوقی به نامی که به ثبت رسیده و شماره ثبت آن نیز اعلام می‌شود.

لهذا نسبت به اقامتگاه شخص حقوقی، محلی که اداره شخص حقوقی در آنجاست و مرکز عملیات آنها خواهد بود معین می‌گردد و اشخاص حقیقی بیشتر محل سکونت و جایی که در آن جا زندگی می‌کنند و مرکز مهم امور باشد، اقامتگاه خود معرف و یا اینکه جایی که محله کار و یا محله کسب و پیشه را اقامتگاه خود قرار می‌دهند. باری در صورت ارسال از طریق وکیل، دفتر وکالت اقامتگاه او محسوب می‌شود. شایان ذکر است توصیه می‌شود که  شماره تلفن در صورت داشتن امتیاز خط تلفن ذکر گردد.

وکیل حقوقی در بندرعباس

 

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد