کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

مشاور حقوقی در اصفهان|مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

مشاور حقوقی در اصفهان|مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

مشاور حقوقی در اصفهان|مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

مشاور حقوقی در اصفهان

وب سایت حقوقی  دادسرایار

وکیل در اصفهان

موسسه سروش دادپویه

09133604594

مفهوم مشاور حقوقی :
 

یکی از مسائل مهم در زندگی  انسان ها دفاع از حقوق خودشان می باشد. گاهی افراد به علت نا آگاهی یا اشتباه بودن اطلاعاتشان توانایی دفاع از حقوق خود را به اندازه لازم ندارند و به روش های مختلف مورد فریب قرار می گیرند.

برای رفع این مسئله افرادی با سمت وکیل و مشاور در جامعه حضور دارند که در راه دفاع از حقوق به انسان‌ها راهنمایی می‌نمایند و هر فرد بر بر اساس تکیه به این اشخاص قادر است به حقوق قانونی خود دست یابد و امور حقوقی خود را بی هیچ نگرانی اعمال کند. موضوعات مربوط به مشاوره حقوقی چه بسا هنوز در جامعه ما  درونی نشده است و هنوز دارای حساسیت هایی می باشد

. بسیاری از افراد هنوز درک مناسبی است مشاوره و وکیل ندارند. بنابراین در این مقاله سعی می کنیم آگاهی هایی را در این زمینه در اختیار مخاطبان قرار بدهیم.  عموما پس از آن که دوره لیسانس دانشجویان  حقوق پایان می‌یابد، آن ها قادرند فعالیت های حقوقی خود را شروع کنند.و در یکی از آزمون‌های قضاوت، وکالت، سردفتری یا مشاورین حقوقی  شرکت نموده و در یکی از این حوزه ها فعالیت نمایند. فعالیت های مشاورین حقوقی از بسیاری جهات مشابه تکالیف وکلا می باشد.

تکالیف مشاور حقوقی:

تکلیف اصلی مشاوره راهنمایی و ارائه مشورت می باشد. بنابراین باید اطلاعات و آگاهی های حقوقی لازم را در اختیار افراد قرار داده و متن قرارداد را تنظیم و ناظر بر عقد قرارداد باشد. در هر مشکل و مسئله ای که پیچیدگی های آن مبهم می باشد، مشاور حقوقی مکلف است، جزئیات و آمار دقیقی در مورد مسئله و کاربرد درست از قوانین را ارائه کند. بنابراین این شخص قادر است در مسائل اداری و کاری، مهاجرت، امور تجاری، بین الملل و بسیاری از امور حقوقی  دیگر به افراد راهنمایی کند.

به شکل خلاصه باید گفت وظایف مشاور حقوقی عبارت است از:

-مشاور حقوقی دارای وظایف متفاوتی می باشد. اما تکلیف اصلی مشاوره راهنمایی حقوقی می باشد. او باید اطلاعات لازم حقوقی را داشته باشد تا بتواند متن قرارداد را تنظیم نماید و بر شکل گیری عقد نظارت کند.

- مشاور حقوقی در هر زمینه ای باید اطلاعات دقیق راجع به آن موضوع و استفاده صحیح از قوانین را در در روند کار خود قرار دهد.

- مشاور حقوقی در امور حقوقی و کیفری راجع به روابط خصوصی افراد نقش پررنگی دارد.

- مشاور حقوقی قادر است در مسائل کاری و اداری و مربوط به مهاجرت و امور تجاری و موضوعات بین الملل به افراد کمک کند.

توانایی های مشاور حقوقی:

1- توانایی تحلیل:

آن ها این امکان را دارند که حقایق مربوط به پرونده ها را تحلیل و بررسی کنند تا بتوانند دلایل حقوقی محکم و محکم پسندی را در زمینه های کیفری و مدنی ارائه نمایند.

 2-ایجاد اطمینان:

مشاوران حقوقی برای این که موقعیت مشتری و شرایط حقوقی خود را در مسیر مطلوبی نشان دهند، باید دارای توانایی های قانع کننده ای برای مشتری باشند.

 3-برخورداری از عقل و قضاوت:

مشاوره حقوقی باید دارای قوه عقلانی و قضاوت صحیح و با مهارت باشد. او باید اسناد و شواهد را به درستی بررسی کرده و تصمیمات راجع به گزینه های قانونی را قبول کند.

4 -قابلیت مذاکره کردن:

آن ها باید دارای تخصص  و مهارت  مذاکره کردن به صورت قوی باشند که بتوانند با این قابلیت وارد در پرونده های مدنی شده و به حل و فصل آن ها بپردازند.

5 -مهارت تحقیق کردن:

این افراد باید از مهارت وسیعی در زمینه تحقیقات برخوردار باشند تا موارد ضروری را  فراگیرند و بتوانند قضاوت های قبلی را که موثر بر پرونده فعلی است و اثر آن را متوجه شوند.

6 -قابلیت برقراری ارتباط:

او باید قدرت برقراری رابطه و بیان با قضات و مشتریان را داشته باشد و قوه تحلیل در موضوعات مختلف را  با توجه به قدرت ارتباط خود در بررسی اسناد برقرار کنند.

 تفاوت وکیل با مشاور حقوقی:

امروزه  مشاور حقوقی و وکیل جزو مشاغلی هستند که مخاطبان بسیاری دارند و بیش تر مردم از این موضوع مطلع شدند که کسانی که از رشته حقوق فارغ التحصیل می شوند در یکی از شغل های وکالت، سردفتری یا قضاوت فعالیت دارند.

بنابراین کمتر کسی ممکن است  آگاه به فعالیت های مشاوره حقوقی هم باشد. اکنون در بسیاری از شرکت ها، بخش با اهمیتی تحت عنوان مشاوره حقوقی ایجاد شده که در این بخش یک یا چند نفر به عنوان مشاور حقوقی فعالیت می کند.

تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

-وکیل فردی است که مراحل دادرسی به پرونده حقوقی یا کیفری را در مراجع قضایی دنبال می کند و مدافع حقوق موکل در مراجع قضایی می باشد. اما مشاور حقوقی، فرد یا سازمانی می باشد که با ملاحظه شرایط پرونده و وضعیت حقوقی و سایر شرایط فرد و با توجه به مقررات و آیین دادرسی کشور پیشنهادات حقوقی و راهنمایی و راهکار ارائه می نماید.

- فارغ التحصیلان رشته حقوق قادرند در کلیه مقاطع در سازمان ها و شرکت ها خواه خصوصی،  خواه دولتی،  تحت عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند.  اما وکلا حتماً باید آزمون وکالت را گذرانده و در آن نمره قبولی کسب نمایند و پروانه وکالت داشته باشد.

- یک مشاور حقوقی عموما وقتی قرارداد مشاوران را در شرکت یا سازمانی امضا می کند، به استخدام رسمی شرکت یا نهاد  مورد نظر در نمی آید. به همین جهت حق الزحمه مشاور حقوقی به شکل ساعتی مشخص می شود. به بیان دیگر مشاور حقوقی مکلف است ساعات محدودی به عنوان مثال ۵۰ ساعت را به شرکت مربوطه مختص کند و در مقابل آن ساعت اختصاص داده شده، حقوقی دریافت دارد.

- کسانی که پروانه وکالت، قضاوت و سردفتری را در اختیار دارند،  این امکان را ندارند که در سازمان و شرکتی  استخدام رسمی شوند. بنابراین ضروری است که پروانه ی خود را   به طور موقت به مرجع مربوطه بدهند.  اما برای مشاوره حقوقی این امر ضروری نیست و قادر است هم به عنوان مشاور فعالیت ‌کند و هم  در یکی از مشاغل فوق الذکر هم کار کند.

- با توجه به این که یکی از تکالیف اصلی مشاوران حقوقی، ارائه مشاوره و کمک در زمینه مسائل حقوقی می باشد این راهنمایی و مشاوره ممکن است به یک فرد و یا یک سازمان و یا شرکت یا یک نهاد انجام شود.  در کلیه مسائل تجاری و قراردادها و مذاکرات مربوط به آن ها صورت پذیرد، که قطعاً افراد با اطلاعات نسبت به وجوه قانونی و حقوقی ،کار و فعالیت تجاری خویش، اقدامات و تصمیم گیری های صحیح را انجام خواهند داد.

اما در مورد وکیل باید بگویم که او عموماً یک شخص  را راهنمایی می‌کند که برای  او در جرمی  مسئله‌ای پیش آمده و یا به افرادی راهنمایی می‌کند و مشاوره می‌دهد که نیازمند بررسی جنبه های حقوقی و کیفری مسئله مطرح شد ه ی خود هستند.

فعالیت های نیازمند مشاوره حقوقی:

به شکل کلی باید بگوییم، شغل هایی که معامله های تجاری انجام می دهند به مشاور حقوقی نیازمندند. به عبارت دیگر فرد تاجر نیازمند مشاوری حقوقی می باشد که هم در زمینه ی مبلغ قرارداد و هم در زمینه معاملات بین الملل و امور کیفری  چنان چه با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند  بتوانند به طور صحیح در این مسیر اقدام کنند. نمونه این مشاغل شرکت های تجاری و غیرتجاری و آژانس های املاک و غیره می باشد.

در عبارات بالا به شخص تاجر و فعالیت های او اشاره کردیم. بد نیست که در این جا تعریفی از شخص تاجر داشته باشیم. تاجر در معنای لغوی مترادف با مفهوم سوداگر و بازرگان مترادف می باشد. با توجه  به این که شخص تاجر و شغل او از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، قانونگذار هم نسبت به آن تعریفی ارائه داشته است و همچنین این موضوع که هر تاجر باید مشاوره و تیم حقوقی خود را چه در مسائل تجاری و غیرتجاری از گذشته تا کنون  داشته باشد نیز مورد توجه قانونگذار است.

همان طور که در ماده یک قانون تجارت می‌خوانیم، شخص تاجر فردی است که معاملات تجاری را به عنوان شغل خود برگزیده است . اگر بخواهیم این عبارت مقرر در قانون را تفسیر و شرح دهیم قطعاً که ساعت ها زمان می برد.

فلسفه پیدایش مرکز امور مشاوران حقوقی:

آن چه باعث پیدایش مرکز امور مشاوران حقوقی در کشور ما شده است، ماده ۱۸۷ برنامه توسعه چهارم بوده است.  در واقع هدف بنیان این مرکز آسان نمودن طرق دسترسی مردم به وکیلان دادگستری و متعادل نمودن هزینه آن بوده است.

علل مخالفان مرکز مشاوران حقوقی:

عده ای از افراد در جامعه هستند که با ایجاد این مرکز موافق نبوده و مخالفت خود را همواره ابراز داشتند.

آن ها به دو دلیل مخالفت می کردند:

اول این که مخالفان بر این باورند، که برای یک نهاد یا سازمان دولتی نباید دو سرپرست وجود داشته باشد. بنابراین کانون وکلای دادگستری نباید یک سازمانی به موازات آن تحت عنوان مشاوران حقوقی داشته باشد.

دوم اینکه مخالفت آن ها به جهت حفظ استقلال نهاد وکالت می باشد. آن ها معتقدند که وکیل باید مستقل از نهاد قوه قضاییه فعالیت کند، تا این امکان را داشته باشد در شرایطی از حقوق مردم دفاع نماید، که تحت هیچ فشاری قرار نداشته و با آزادی عمل در این زمینه فعالیت نماید.

مزایای برخورداری از مشاوره حقوقی را می توان در سه گزینه خلاصه نمود:۱-پیشگیری ازبرقراری مشکلات حقوقی۲-صرفه جویی در وقت و هزینه۳-انجام امور در سازمان.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد