کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل ادم ربایی در اصفهان|مشاوره تلفنی رایگان و 24ساعته

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل ادم ربایی در اصفهان|مشاوره تلفنی رایگان و 24ساعته

وکیل ادم ربایی در اصفهان|مشاوره تلفنی رایگان و 24ساعته

وکیل ادم ربایی در اصفهان

وب سایت حقوقی  دادسرایار

وکیل در اصفهان

موسسه سروش دادپویه

09133604594

جرم آدم ربایی چیست و چه مجازاتی به دنبال دارد؟

از میان جرایمی که عموما علیه اشخاص صورت می گیرد، می توان به جرم آدم ربایی اشاره کرد، جرمی که علاوه بر سلب آزادی و صدمات بدنی به فرد، شخصیت معنوی قربانی را نیز مورد تعرض قرار می دهد. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

 

جرم آدم ربایی چیست؟

طبق قوانین جرم آدم‌ ربایی به معنای سلب آزادی تن و به انتقال یک شخص بدون رضایت او و با استفاده از زور، تهدید یا فریب از محلی به محل دیگر است. به عبارت دیگر می توان گفت آدم‌ ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع از راه جابجایی از محلی به محل دیگر است. در ادامه عناصر تشکیل دهنده این جرم خواهیم پرداخت.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

شرایط تحقق جرم آدم‌ ربایی چیست؟

یکی از شرایط اصلی و اساسی در تحقق جرم آدم ربایی رضایت نداشتن شخص ربوده‌ شده است، زیرا عمل ربایش باید بدون رضایت شخص ربوده‌ شده صورت گیرد و با وجود رضایت شخص ربوده‌ شده، تحقق این جرم منتفی است.

یکی دیگر از شرایط مهم تحقق این جرم انتقال شخص ربوده‌ شده از محلی به محل دیگر است که در غیر این صورت این جرم بی‌ معنا خواهد بود. به علاوه، در جرم آدم‌ ربایی اساسا مباشرت و همکاری مجرم در ارتکاب جرم شرط نیست و رباینده بنا به ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، می‌تواند این جرم را به وسیله دیگری انجام دهد. در این صورت مسئولیت کیفری متوجه مسبب جرم است.

مجازات جرم آدم‌ ربایی چیست؟

بر اساس آنچه در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است، مجازات جرم آدم‌ ربایی ساده، حبس از ۵ تا ۱۵ سال است و در صورتی که سن مجنی‌علیه کمتر از ۱۵ سال یا ربودن با استفاده از وسیله نقلیه باشد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات یعنی ۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود.

مجازات معاونت در جرم آدم‌ ربایی چیست؟

مطابق با ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ اشخاصی که دارای شرایط زیر باشند معاون جرم محسوب می‌شوند:

  • هر کس، دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه، فریب و سوءاستفاده از قدرت، موجب وقوع جرم شود.
  • هر کس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارایه دهد.
  • هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

یکی از شرایط اصلی در تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی (هم‌زمان بودن) بین رفتار معاون و مرتکب جرم است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدیدتر از آنچه مقصود معاون بوده است، مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف‌ تر محکوم می شود.

به این ترتیب، می‌توان معاونت در آدم‌ ربایی را نیز اینگونه تعریف کرد: هر گاه کسی با علم و عمد، وسایل ارتکاب جرم آدم‌ ربایی و نوزاد ربایی را تهیه کرده یا افراد را به ارتکاب جرم فوق تحریک یا ترغیب یا تهدید یا تطمیع کند یا به هر طریق دیگر وقوع جرم را تسهیل کند، معاون در جرم شناخته شده و مجازات او حداقل مجازات مقرر در قانون برای همان جرم است که برای جرم آدم‌ ربایی ۵ سال و نوزادربایی ۶ ماه حبس پیش‌بینی شده است.

چه عواملی مجازات جرم آدم‌ ربایی را تشدید می کند؟

در صورتی که جرم آدم ربایی در یکی از شرایط زیر رخ دهد مجازات در نظر گرفته شده در این زمینه نیز تشدید خواهد شد. این عوامل عبارت اند از:

  • سن مجنی‌ علیه کمتر از ۱۵ سال تمام باشد.
  • ربودن با وسیله نقلیه باشد که اطلاق وسیله نقلیه در این مورد، شامل وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه نیز می‌شود.
  • رساندن آسیب‌های جسمی، روحی و روانی به مجنی‌علیه.
  • رساندن آسیب حیثیتی به مجنی‌علیه.

در پایان پیشنهاد می شود در صورت بروز این حادثه و وارد آمدن صدمات مختلف جسمانی، روحی، روانی، مالی و … می توانید جهت احیای حقوق از دست رفته خود و مجازات مرتکبین این جرم از تجربیات یک وکیل مجرب کیفری بهره مند شوید.

 

پایان مقاله وکیل ادم ربایی در اصفهان 

به درخواست شما کاربران عزیز چند نمونه قرارداد قرار میدهیم.

قرارداد اجرای کلیه عملیات ساختمانی

به تاریخ ……………….. در شهر ……………… بین ……………… که در این پیمان کارفرما نامیده می‌شود به نمایندگی …………….. که از این به بعد پیمانکار نامیده می‌شود از طرف دیگر، پیمان زیر منعقد می‌گردد.

ماده۱- موضوع پیمان

موضوع پیمان عبارتست از : اجرای کامل کلیه عملیات ساختمانی ( ابنیه، تاسیسات برقی ، تاسیسات مکانیکی )، محوطه سازی، حصارکشی، راه اندازی و تحویل ……………. به جز کارهای مندرج در پیوست شماره یک، واقع در ………….. براساس مدارک، مشخصات فنی و نقشه های منضم به این پیمان که کلا به رویت ، مهر و امضای پیمانکار رسیده است و جزء لاینکف آن تلقی می‌شود و پیمانکار با اطلاع از کمیت و کیفیت آنها، مبادرت به قبول و تعهد نموده است.

ماده ۲- اسناد و مدارک پیمان

این پیمان شامل اسناد و مدارک زیر است:

الف- پیمان حاضر

ب- نقشه های کلی، تفصیلی و اجرایی شامل:

  • نقشه های پلان موقعیت و طرح استقرار در – برگ.
  • نقشه های معماری در – برگ.
  • نقشه های جزییات اجرایی در – برگ.
  • نقشه های سازه در – برگ.
  • نقشه های تاسیسات مکانیکی در – برگ.
  • نقشه های تاسیسات برقی در – برگ.
  • نقشه های محوطه سازی، حصارکشی و … در – برگ.

ج- مشخصات فنی عمومی منتشره از طرف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ( که ضمیمه پیمان تلقی می‌شود. )

د- شرایط عمومی پیمان منتشر شده از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ( که ضمیمه پیمان تلقی می‌شود. )

ه- دستور کارها، صورت مجلس ها، موافقت نامه ها و هر نوع سند دیگری که مورد کارها و قیمت های جدید یا امور دیگر، در مدت پیمان تنظیم گردد و به امضای طرفین برسد.

و- فهرست بهای واحد پایه کارهای ساختمانی ( رشته ساختمانی )، منضم به پیمان سال ( که ضمیمه پیمان تلقی می‌شود. )

تبصره- هرگاه بین مواد و فصول بعضی از اسناد و مدارک بالا تناقضی وجود داشت، اولویت مدارک بر یکدیگر، طبق ترتیب ردیفهای بالا است. در مواردی که تناقض مربوط به قیمت کارهایی باشد که بر اساس فهرست بهای منضم به پیمان انجام می‌شوند، فهرست بها در اولویت اول قرار دارد.

ماده۳- مبلغ و ضریب پیمان

الف- مبلغ یمان برابر ……………. (……………) ریال است که بر اساس قیمت پیشنهادی پیمانکار، با توجه به شرایط این پیمان محاسبه شده است. این مبلغ تابع تغییر مقادیر کارها و کارهای جدید مندرج در ماده ۱۲ می‌باشد.

ب- ضریب پیمان …………… (……………..) است که در ارتباط با ماده ۱۲ از آن استفاده می‌شود.

ماده ۴- مدت پیمان

مدت پیمان برابر با …………. (……………) ماه شمسی از تاریخ اولیه صورت مجلس تحویل کارگاه – که طبق ماده ۲۸ شرایط عمومی پیمان تنظیم می‌شود – خواهد بود. پیمانکار متعهد است در مدت پیمان با توجه به مواد ۳۰ و ۳۹ شرایط عمومی پیمان ، پس از آنکه عملیات موضوع پیمان را تکمیل و آماده بهره برداری نمود از کارفرما تقاضای تحویل موقت کند.

ماده ۵- دوره تضمین

حسن انجام کلیه عملیات موضوع پیمان از تاریخ تحویل موقت برای مدت ………….. (……………) ماه شمسی از طرف پیمانکار تضمین می‌گردد. اگر در دوره تضمین معایب و نقایصی در کار مشاهده شود که ناشی از عدم رعایت مشخصات به شرح مذکور در مدارک پیمان باشد، شرایط مندرج در ماده ۴۲ شرایط عمومی پیمان حاکم خواهد بود.

ماده ۶- نظارت

نظارت در اجرای تعهداتی که پیمانکار بر طبق مفاد این پیمان و اسناد و مدارک پیوست آن تقبل نموده است، به عهده کارفرما و یا نماینده وی و یا دستگاه نظارت معرفی شده از سوی کارفرما ، خواهد بود. پیمانکار موظف است کارها را طبق پیمان ، اصول فنی و دستورات کارفرما، یا نماینده او و یا دستگاه نظارت، طبق مشخصات، اسناد و مدارک پیوست این پیمان ، اجرا نماید.

ماده ۷- تعدیل آحادبها

به قیمتهای این پیمان هیچ گونه تعدیل آحادبها و مابه التفاوت بجز آنچه که در پیوست شماره ۵ پیش بینی شده، تعلق  نمی‌گیرد.

ماده ۸- نیروی انسانی، مصالح و تدارکات تامین نیروی انسانی ، تهیه و تدارک کلیه مصالح ، ابزار کار، ماشین آلات و به طور کلی تمام لوازم ضروری برای اجرای عملیات موضوع پیمان و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مربوط، به عهده پیمانکار است. پیمانکار متعهد است مصالح را از منابعی تهیه کند که از حیث مرغوبیت طبق مشخصات فنی مندرج در اسناد و مدارک این پیمان باشد و مورد تایید کارفرما و یا دستگاه نظارت قرار گیرد.

کارفرما در صورت درخواست پیمانکار، حواله های لازم را در مورد مصالح و تدارکات مورد نیاز موضوع پیمان صادر خواهد نمود ولی هیچ گونه تکلیف و تعهدی را در قبال وصول و یا عدم وصول آن ندارد.

تبصره- تامین آب و برق موقت و هزینه مصرف آن، به عهده پیمانکار است.

ماده ۹- پیش پرداخت

کارفرما موافقت دارد که بنا به تقاضای پیمانکار، پیش پرداخت این پیمان را براساس مفاد آخرین دستورالعمل  ابلاغی در مورد طرحهای عمرانی ، پرداخت نماید.

ماده ۱۰- تضمین انجام تعهدات و حسن انجام کار

هنگام امضای پیمان، پیمانکار برای تضمین انجام تعهدات خود باید به میزان ………….. (…………..) درصد مبلغ اولیه پیمان، ضمانتنامه مورد قبول کارفرما – طبق نمونه مورد عمل در طرحهای عمرانی- را ارایه نماید، ضمانتنامه یاد شده پس از خاتمه کار و تحویل موقت موضوع پیمان طبق ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان، به پیمانکار مسترد خواهد شد.

چنانچه تا ………. روز پس از ارائه ضمانتنامه انجام تعهدات از طرف پیمانکار منتخب، کارفرما پیمان را برای اجرای کار ابلاغ ننماید پیمانکار می تواند استرداد ضمانت نامه انجام تعهدات خود را درخواست نموده و کارفرما باید بلافاصله نسبت به آزاد نمودن ضمانتنامه اقدام کند. در این صورت انعقادپیمان منتفی است.

ماده۱۱- نرخ پیمان، نحوه اندازه گیری، پرداختهای موقت و قطعی، کسور قانونی و جبران خسارت در دیر کرد پرداخت ها

الف- نرخ پیمان: نرخ این پیمان بر حسب واحد کارهای مستقل به شرح جدول ذیل می باشد.

ردیفزیر پروژهواحد کارمقدار کارهزینه واحدهزینه کل
۱ساختمان شماره۱مترمربع   
۲ساختمان شماره۲مترمربع   
۳ساختمان شماره۳مترمربع   
۴دیوارکشی نوع۱مترطول   
۵دیوارکشی نوع۲مترطول   
۶محوطه سازیمترمربع   
۷حصارکشیمترطول   
۸     
جمع کل(مبلغ اولیه پیمان)     

 

این مبالغ شامل کلیه کارهای اجرایی طبق نقشه و مشخصات است.

در صورتی که اجرای هر یک از اقلام کار در موضوع پیمان به عهده پیمانکار نباشد، عناوین آنها در پیوست شماره یک پیمان مندرج است.

ب- نحوه اندازه گیری سطح زیر بنای ساختمانها:

ب-۱- سطوح زیربنای هر ساختمان بر اساس تصویر افقی سقف ها ( پشت تا پشت) اندازه گیری می شود، بازشوها (به استثنای بازشوها تا دو متر مربع) جز زیربنا به حساب نیامده ولی پیش آمدگی سقف ها جزو زیربنا محسوب می شود.

ب-۲- هزینه تمام عناصر دیوارهای محوطه و حصارها با هر ارتفاع به صورت متر طول اندازه گیری می شود.

ب-۳- سطوح محوطه به صورت سطح واقعی آن اندازه گیری و به صورت متر مربع محاسبه می شود.

ج- پرداختهای موقت: پرداختهای موقت: بر اساس درصدی از مبلغ هر یک از پروژه ها به شرح جدول فوق و منحصرا درچهارچوب و ترتیبی که در پیوست شماره دو تفکیک گردیده انجام خواهد شد .

بهای مصالح پایکار،  براساس فهرست مصالح پایکار بر اساس فهرست مصالح پایکار منضم به پیمان، با اعمال شاخص های به کار رفته در برآورد طبق دستورالعمل مربوط و ضرایب بالاسری و منطقه ای مندرج در فهرست بها و ضریب پیشنهادی پیمانکار مندرج در پیمان منظور می شود.

د- پرداخت قطعی : مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار از حاصلضرب ارقام اندازه گیری شده طبق بند «ب» و نرخ پیمان (موضوع بند الف) به علاوه موارد احتمالی مندرج در ماده ۱۲ بدست می اید.

تبصره- در صورتی که در سطوح نقشه های منضم به پیمان تغییری داده نشود مقادیر مندرج در جدول بند «الف» ملاک عمل پرداخت قطعی خواهد بود.

ه- کسور قانونی: کسور قانونی به عهده پیمانکار است که توسط کارفرما از هر پرداخت کسر و به حساب مراجع ذیربط واریز می شود. در مورد حق بیمه تامین اجتماعی بر طبق ضوابط مورد عمل در طرحهای عمرانی ( که بر اساس قیمت پایه واگذار می شود) عمل خواهد شد.

و- جبران خسارت دیر کرد در پرداختها:

هرگاه کارفرما در پرداخت پیش پرداخت ها و یا پرداخت های موقت تاخیر نماید به منظور جبران خسارت ناشی از تاخیر در تادیه اصل بدهی کارفرما معادل ………(…………..)  درصد (سالانه) در مبلغی که پرداخت ان به تاخیر افتاده متناسب با مدت تاخیر به پیمانکار پرداخت می نماید. مدت تاخیر در هر پرداخت از تاریخ اخرین مهلت مندرج در ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان تا تاریخ صدور چک مربوط خواهد بود.

چنانچه مجموع مطالبات پیمانکار که به تاخیر افتاده از …………(……….) درصد مبلغ اولیه پیمان تجاوز نماید و کارفرما ظرف مدت حداکثر یک ماه از تاریخ رسیدن این مطالبات نسبت به پرداخت ان اقدام ننماید با تقاضای پیمانکار ……..(………) درصد مبلغ اولیه پیمان است و مازاد بر آن قابل پرداخت نیست در این حالت پیمانکار می تواند درخواست خاتمه پیمان را اعلام و کارفرما به پیمان خاتمه دهد.

ماده ۱۲- تغییرات

در صورتی که بعد از انعقاد پیمان و در حین انجام کار تغییراتی در مشخصات فنی ( از جمله تغییر نوع مصالح) و یا نقشه های اجرایی از طرف کارفرما به پیمانکار ابلاغ گردد و این تغییرات نوع مصالح و یا حجم عملیات کار را نسبت به نقشه های اولیه تغییر دهد پیمانکار مکلف به انجام کار با نرخهای پیمان بدین شرح خواهد بود.

در صورتی که تغییری در متراژ کارهای مندرج در بند « الف » ماده ۱۱ ایجاد شود بهای این تغییرات بر مبنای نرخ تعیین شده محاسبه می شود.

چنانچه با اعمال شاخص های بکار رفته در براورد طبق دستورالعمل مروبط و اعمال ضرایب بالاسری و منطقه ای مندرج در فهرست پیمانکار منظور می شود.

قیمت کارهای جدید ابلاغی که بهای واحد آنها در فهرست بهای پیوست موجود نیست با استفاده از نرخ واقعی زمان و محل اجرا و صرفا با اعمال ضریب بالاسری مندرج در فهرست بها تعیین می شود. سقف مبلغ این کارها حداکثر …….. درصد مبلغ اولیه پیمان است. مبلغ مربوط به افزایش و کاهش در اثر تغییرات تابع ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان می باشد.

ماده ۱۳- فسخ و یا خاتمه پیمان

در صورتی که پیمان مشمول مادده ۴۶ و یا ۴۸ شرایط عمومی پیمان گردد و کار به صورت نیمه کاره تحویل گرفته شود صورت وضعیت قطعی کار بر اساس کارهای انجام شده درصد های موقت و بهای مصالح پای کار موضوع بند «ج»  ماده۱۱ محاسبه و قطعی ممی گردد.

ماده۱۴- تجهیز و برچیدن کارگاه

هزینه های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه کلا به عهده پیمانکار است.

پیمانکار باید کارگاه را به نحوی مناسب تجهیز نماید که شروع و ادامه کار تا تحول موقت بدون وقفه و با کیفیت لازم انجام پذیرد.

در پایان کار پیمانکار باید نسبت به تخریب و خارج نمودن مواد حاصل از تخریب اقدام نماید.مصالح بازیافتی از تخریب متعلق به پیمانکار است.

ماده۱۵- سایر شرایط

در خصوص مواردی که در این پیمانم نیامده است مفاد مندرج در مدارک منضم به این پیمان و بخشنامه های ابلاغی مربوط از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی از جمله خسارت پرداخت تاخیر در تحویل زمین خسارت پرداخت تعلیق و جریمه تاخیر پیمانکار ملاک عمل خواهد بود.

کارفرما * پیمانکار

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد