کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

خرید کتاب قانون مدنی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

خرید کتاب قانون مدنی

خرید کتاب قانون مدنی

خرید کتاب قانون مدنی

شما عزیزان میتوانید برای خرید کتاب قانون مدنی با شماره 09225192408 در ارتباط باشی

خرید کتاب قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران

تمامی افراد یک جامعه متمدن از زن و مرد تا پیر و جوان، از منظر قانونی حقوق و تکالیفی را بر عهده دارند که قانون بر دوش آن‌ها نهاده است که به منزله‌ی قواعد حاکم بر زندگی آن‌ها در کنار یکدیگر می‌باشد. به طور کلی قوانین حاکم بر یک کشور توسط نهادهای قانون‌گذار مانند مجلس و سنا، متناسب با عرف، فرهنگ و هنجارها در قالب‌های مختلفی وضع می‌شوند تا روابط انسان‌ها در موضوعات مختلف را سازماندهی کنند. یکی از مهم‌ترین قوانین در نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون مدنی است که بنیادی ترین قواعد و مقررات حاکم بر ارتباطات بین اشخاص یک جامعه را مشخص می‌کند. برای مطالعه از مواد این قانون و دانستن حقوق و وظایف خود، دادسرا یار خرید کتاب قانون مدنی را به شما پیشنهاد می‌کند.

حقوق مدنی چیست؟

پیش از شروع بحث در خصوص قانون مدنی بهتر است درباره حقوق مدنی توضیحاتی ارائه دهیم. همانطور که احتمالا می‌دانید، حقوق به ۳ دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها متشکل از زیر شاخه‌های مختص به خود می‌باشند. این سه گروه «حقوق خصوصی»، «حقوق عمومی» و «حقوق کیفری» می‌باشند که البته به عقیده‌ی بسیاری حقوق کیفری یک شاخه از حقوق عمومی است که به دلیل اهمیت آن به صورت مستقل در آمده است. همانطور که از عنوان حقوق کیفری پیداست، به مجموعه قوانینی اطلاق می‌شود که در خصوص جرم و جنایت می‌باشند و همانطور که استاد محمد علی اردبیلی می‌فرمایند، علم حقوق کیفری به چگونه مجازات نکردن می‌پردازد نه چطور مجازات کنیم! حقوق عمومی نیز به قواعد حاکم بر روابط کشورها و سازمان‌ها با یکدیگر و مردم می‌پردازد. از مهم‌ترین شاخه‌های این رشته می‌توان به حقوق بین الملل یا حقوق کار اشاره کرد. دسته آخر و شاید مهم‌ترین گروه در رشته حقوق، حقوق خصوصی است که عمده موضوعات آن مربوط به روابط انسان‌ها در حوزه‌های مختلف با یکدیگر می‌باشد. بی شک مهم‌ترین شاخه این رشته حقوق مدنی است که قانون مدنی از این مجموعه حق‌ها به وجود آمده است. خرید کتاب قانون مدنی به شما کمک خواهد کرد علاوه بر آشنایی با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران، با حقوق مدنی نیز به طور مفصل آشنا شوید.

تاریخچه‌ی قانون مدنی

اولین اقدامات برای تدوین قوانین به سبک و شیوه‌ای نوین در سال‌های پایانی قرن ۱۳شمسی صورت پذیرفت. سال ۱۲۹۸ در اواخر دوران پادشاهی احمد شاه، آخرین شاه ایران از سلسله قاجار، کمیسیونی به ریاست سید محمد فاطمی قمی و همراهی اساتیدی مانند سید نصرالله اخوی، سید محمد یزدی و… جهت تدوین قانون مدنی تشکیل شد. اما بنا به دلایلی و بروز برخی مشکلات تصویب این قانون تا سال ۱۳۰۷، در دوران پادشاهی پهلوی به طول انجامید. در آن سال علی اکبر داور، وزیر دادگستری رضا شاه به منظور به اتمام رساندن کار نیمه تمام سید محمد فاطمی، مجددا کمیسیونی را برای تدوین قانون مدنی بر پایه نوشته‌های سید محمد فاطمی با همراهی افرادی چون محسن صدر، سید نصرالله اخوی و… صورت گرفت و سرانجام در همان سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. جلد دوم و سوم این قانون نیز در سال‌های بعد با اقتباس از فقه اسلامی و قوانین مدنی کشورهای اروپایی چون فرانسه و بلژیک به تصویب رسید. البته محتوای این قانون و برخی از مواد آن پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بر اساس قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی ایران، دستخوش تغییراتی شد و اصلاحاتی در آن به وجود آمد. در سال ۱۳۶۱ نیز اصلاحاتی جدید در قانون مدنی به وجود آمد. بر این اساس ۱۳ ماده از قانون مدنی حذف شدند و سه ماده جدید به باقی ماده‌ها اضافه شد. همچنین ۳۱ ماده با اصلاحاتی مواجه شدند. با خرید کتاب قانون مدنی قدیم و اصلاح شده می‌توانید متوجه تغییرات و اصلاحات مطرح شده در این بخش شوید.

محتوای قانون مدنی

همانطور که در مقدمه‌ی مطلب خدمت شما همراهان دادسرا یار گفتیم، اصلی ترین عضو از مجموعه حقوق خصوصی یعنی قوانین مدنی، مجموعه احکام و قواعدی است که ارتباطات انسان‌ها در موضوعات مختلف را معین می‌کند و افراد یک جامعه باید با رعایت و احترام به آن‌ها در کنار یکدیگر به زندگی خود ادامه دهند. قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین مبنا استوار است و تمامی مواد درج شده در این کتاب متوجه مسائلی از این دست می‌باشد. این قانون متشکل از یک مقدمه، که در ۱۰ ماده به بیان قواعد کلی قانون مدنی می‌پردازد، و سه مجلد می‌باشد که به طور کلی دارای ۱۳۳۵ ماده است. برای دسترسی به مقدمه و سه جلد آن، خرید کتاب قانون مدنی از دادسرا یار، پیشنهاد ما به شماست.

عناوین این مجلدها از این قرار است:

جلد اول «در اموال»: قانون‌گذار در این جلد مقررات مربوط به اموال و حقوق و تکالیفی که افراد می‌توانند نسبت به اموال داشته باشند را در سه کتاب (که هر یک به چند باب تقسیم شده‌اند) به صورت مجزا مورد بررسی قرار داده است. مواد این جلد از ماده ۱۱ شروع و با ماده ۹۵۵ خاتمه می‌یابند.

جلد دوم «در اشخاص»: شاید بتوان گفت مهم‌ترین و مفصل ترین بخش از قانون مدنی، جلد دوم آن است. قانون‌گذار ایران در این جلد کلیه قوانین و مقرراتی را که مربوط به ارتباطات انسانی است را آورده است. این جلد در ده کتاب تهیه و تدوین شده است که اولین ماده آن ۹۵۶ می‌باشد و آخرین ماده این جلد نیز ۱۲۵۶ است. عمده مسائل در حقوق خانواده مانند نکاح و طلاق نیز در این بخش تنظیم شده است.

جلد سوم «در ادله اثبات دعوی»: قانون‌گذار در آخرین جلد از قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در پنج کتاب به روش‌های اثبات دعوی و اشخاصی که تکلیفی بر اثبات ادعای خود دارند می‌پردازد. سومین جلد این قانون از ماده ۱۲۵۷ شروع می‌شود و تا آخرین ماده یعنی ۱۳۳۵ ادامه دارد.

برای خرید کتاب قانون مدنی، متشکل از ۳ جلد و ۱۳۳۵ ماده می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دادسرا یار مراجعه فرمایید.

انواع حقوق مدنی چیست؟

در ابتدای بحث در خصوص شاخه‌های مختلف حقوق و همچنین زیر شاخه‌های آن‌ها صحبت کردیم تا رسیدم به قانون مدنی، تاریخچه‌ی بلند بالای آن و نیم نگاهی به محتوای ۱۳۳۵ ماده‌ای که در آن گنجانده شده. در این قسمت می‌خواهیم انواع حقوق مدنی در ایران را برای شما شرح دهیم تا علاوه بر آشنایی با اقسام مختلف آن، با مفهوم حقوق مدنی به صورت کلی نیز آشنا شوید. بهتر است پیش از شروع این بخش برای خرید کتاب قانون مدنی اقدام کنید تا مطالب را هرچه بهتر متوجه شوید.

حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی

در این نوشته چندین بار اشاره کردیم تمامی اشخاصی که در جامعه زیست می‌کنند، حقوق و تکالیفی را بر اساس شرایطی خواهند داشت. به طور کلی در حقوق و به صورت خاص در حقوق مدنی ما با «فرد» و «افراد» سر و کار نداریم و این «شخص» و «اشخاص» هستند که برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. شخص نیز خود بر دو نوع است. اشخاص حقیقی که همان انسان‌های جامعه هستند و مفهوم فرد را می‌توان به آن‌ها اطلاق کرد و اشخاص حقوقی که در قالب‌های گوناگونی مانند شرکت، موسسه، سازمان، انجمن و… فعالیت می‌کنند. هر دوی این اشخاص می‌توانند حقوق و تکالیفی را بر عهده بگیرند و در قبال آن ضمانت داشته باشند. عمده موضوعات این بخش در جلد دوم قانون مدنی مطرح شده است.

حقوق قراردادها و تعهدات

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حقوق مدنی را، قراردادها و تعهدات تشکیل می‌دهند. در حقیقت با انعقاد عقد و قرارداد، اشخاص برای خود تعهدات یا حقوقی را به بار می‌آورند که ممکن است علاوه بر طرفین عقد، گریبان گیر اشخاص ثالثی نیز شود. به طور کلی انواع معاملات و مسئولیت‌های ناشی از آن برای طرفین، نحوه‌ی اجرای قرارداد، شروط ضمن عقد، اختیارات فسخ معامله (خیار) و… همه و همه از مصادیق حقوق قراردادها و تعهدات می‌باشند.

حقوق مسئولیت مدنی

بسیاری از تعهدات و مسئولیت‌های افراد از طریق قرارداد بین طرفین به بار نمی‌آیند. به عنوان مثال در هنگام تصادفات رانندگی و بروز خسارت، اشخاص در قبال یکدیگر مسئولیت‌هایی دارند که به مسئولیت‌های خارج از قرارداد معروف هستند.

حقوق اموال منقول و غیر منقول

روابط انسانی به شدت به اموال وابسته است و اهمیت این موضوع از دیرباز درک شده بوده است. همانطور که از نام این بخش نیز مشخص است، مجموعه قواعدی که در خصوص مال و اموال می‌باشند در این حوزه بحث و بررسی می‌شوند. اموال نیز به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول اموال منقول هستند که قابلیت جا به جایی دارند. به عنوان مثال خودرو یک مال منقول است. در مقابل با اموال غیر منقول سر و کار داریم که برخلاف دسته‌ی اول، غیر قابل جا به جایی هستند. زمین و خانه را می‌توان جزو اموال غیر منقول به حساب آورد. موضوعات مطروحه در این بخش احکام منحصر به فرد خود را دارند که با خرید کتاب قانون مدنی می‌توانید در خصوص بسیاری از آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

حقوق خانواده

یکی از مهم‌ترین حقوقی که در حقوق مدنی وجود دارد، حقوق خانواده است. اصولا خانواده از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از این قوانین سعی بر حفظ استحکام کانون خانواده را دارند. مسائلی مانند نکاح، طلاق، مهریه و نحوه تعیین آن، پرداخت نفقه، تمکین و مسائلی از این قبیل در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

حقوق ارث و وصیت

یکی از بحث‌هایی که درگیری‌های بسیاری را در حقوق مدنی به وجود آورده، حقوق مرتبط با ارث و وصیت است. در این بخش نیز قوانین و قواعد نحوه‌ی تعیین ارث را مشخص می‌کند. همچنین اقسام وصیت در این مقال بررسی می‌شوند.

به طور خلاصه این ۶ گروه، اصلی‌ترین موضوعات در حقوق مدنی هستند و عمده مسائل مطروحه در این شاخه پیرامون همین مباحث می‌باشد. با این وجود حقوق مدنی به این مباحث محدود نمی‌شود و موارد دیگری مانند احوال شخصیه خارجیان و یا مباحث شهادت و قسم نیز در حقوق مدنی مورد بحث قرار می‌گیرند. برای درک بهتر این موضوعات بهترین کار خرید کتاب قانون مدنی می‌باشد.

برخی از اساتید بزرگ حقوق مدنی

همانطور که بارها در همین نوشتار گفتیم، اهمیت حقوق و قانون مدنی انکار ناپذیر است و بسیاری از قواعد مورد نیاز در روزمره جوامع بشری برهمین مبنا شکل گرفته‌اند. به منظور چنین اهمیتی، اساتید بزرگوار علم حقوق از دیرباز توجه ویژه و خاصی را به حقوق مدنی و موضوعات پیرامون آن داشته‌اند. در آخرین بخش از مطالبی که دادسرا یار برای شما تدارک دیده است، به سراغ معرفی چند تن از بزرگان حقوق مدنی ایران خواهیم رفت.

دکتر امیر ناصر کاتوزیان

امکان ندارد در دنیای حقوق مطالعاتی داشته باشید و نام استاد فرزانه حقوق، دکتر امیر ناصر کاتوزیان را نشنیده باشید. از وی به عنوان پدر علم حقوق ایران نیز نام برده‌اند. دکتر کاتوزیان در تهیه و تدوین پیش نویس اولیه‌ی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز دست داشته است. ایشان در زمینه‌ی گسترش و انتقال علم حقوق تلاش‌های بیشماری کردند و آثار زیادی را توسط بنیاد حقوق کاتوزیان به چاپ رساندند. عمده نوشته‌های ایشان در زمینه‌ی حقوق و قوانین مدنی است. قانون مدنی در نظم کنونی که شرحی بر قانون مدنی است از جمله کتاب‌های ماندگار ایشان در حوزه حقوق مدنی می‌باشد.

سید حسن امامی

از برجسته‌ترین اساتید حقوق مدنی می‌توان به نام سید حسن امامی اشاره کرد که از بزرگترین مجتهدان شیعه در زمان محمدرضا پهلوی بوده است. ایشان نیز تالیفات زیادی در زمینه‌ی حقوق مدنی داشته است که می‌توان به دوره هشت جلدی حقوق مدنی وی اشاره کرد. همچنین ایشان شاگردان بزرگی مانند استاد کاتوزیان، استاد شهیدی، استاد صفایی و استاد لنگرودی را تربیت کرده‌اند.

دکتر سید حسین صفایی

ایشان نیز از شاگردان برجسته استاد سید حسن امامی بودند که تحصیلات خود را در کشور فرانسه به اتمام رساندند. تلاش‌های بی وقفه‌ی ایشان برای حقوق مدنی در آثار متعددی که چاپ کرده‌اند بر همگان واضح و مبرهن است. این استاد خستگی ناپذیر که در آستانه ۹۰ سالگی به سر می‌برند کماکان به فکر اشاعه علم حقوق و ساده سازی آن برای دانشجویان حقوق می‌باشند.

جمع‌بندی

گروه حقوقی دادسرا یار، در زمینه‌های مختلف حقوقی آماده خدمات رسانی به شهروندان می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید کتاب قانون مدنی به وب سایت دادسرا یار به نشانی اینترنتی dadsarayar.com بخش فروشگاه مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره از کارشناسان مجرب ما می‌توانید با شماره تلفن‌ ۰۹۱۷۴۳۹۳۷۵۴ تماس حاصل فرمایید. همچنین برای ملاقات حضوری نیز می‌توانید به نشانی شیراز حدفاصل میدان قائم (اطلسی) و چهارراه باغ تخت روبروی خیابان شهید فروغی مراجعه فرمایید.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد