کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

حضانت +بررسی تخصصی+و نکات مهم آن که باید بدانید-ویژه و کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

حضانت +بررسی تخصصی+و نکات مهم آن که باید بدانید-ویژه و کاربردی

حضانت +بررسی تخصصی+و نکات مهم آن که باید بدانید-ویژه و کاربردی

امروزه پرونده هاي بسياري من باب حضانت در دادگاه هاي خانواده وجود دارد كه دليل اصلي آن طلاق هاي بسياري است كه در اين روزها رخ مي دهد. حتي اگر طلاق هم وجود نداشته باشد بازهم جدايي والدين يكي از دلايلي است كه منجر به دادخواست حضانت و زير شاخه هاي آن ( استرداد طفل، سلب حضانت و … ) شده است.

حضانت به چه معناست؟

در قانون تعريف خاصي براي حضانت ارائه نشده است و اين امر را به عهده حقوق دانان قرار داده كه مردم را از معناي حضانت آگاه كنند.حضانت در معناي لغوي به معناي حفاظت، مراقبت و نگهداري فرزند است؛ نكته شايان ذكر در اينجا اين است كه عده أي قيومت ، وسايط و ولايت را با حضانت اشتباه ميگيرند. اما بايد بدانيم كه حضانت با اين موارد متفاوت است.

قابل ذكر است كه حضانت و نفقه طفل به يكديگر مرتبط نيستند و تفاوت دارند. طبق ماده ١١٧١ قانون مدني جمهوري إسلامي در صورت فوت يكي از والدين ( پدر يا مادر ) حضانت با ديگري است ، براي مثال اگر پدر فوت شد حضانت با مادر و اگر مادر فوت شد حضانت با پدر است. ارتباط سني هم در اين مورد وجود ندارد.

  • پرسشي كه در اينجا وجود دارد اين است كه اگر پدر فوت شود حضانت با مادر است پس
  • تكليف پدربزرگ چيست ؟

در صورتي كه يكي از والدين در قيد حيات باشد، پدربزرگ حق حضانت ندارد. پدر بزرگ در صورتي حق حضانت دارد كه هر دو والدين فوت كنند. نكته مهم اين است كه جد پدري يعني پدرِ پدر حق حضانت دارد. در صورت ديگر كه پدر بزرگ بتواند فساد مادراثبات كند نيز حق حضانت دارد و با دادخواست سلب حضانت، حضانت نوه را برعهده مي گيرد.

به طور كلي مي توان گفت اگر به هر دليلي حضانت از مادر سلب شود و پدر وجود نداشته باشد، حضانت با جد پدرخواهد بود.

حضانت فرزنداني كه پدر آنها فوت شده باشد با مادر است. در ماده ٤٣ قانون حمايت از خانواده به طور واضح به اين مورد پرداخته شده است تا جاي سوال و ابهامي نباشد. اگر در حضانت با مادر ، مادر دچار فساد باشد، در ادامه ماده ٤٣ قانون ذكر شده كه ولي قهري يا دادستان مي تواند دادخواست دهند كه مادر دچار مشكل است و بايد حضانت از وي گرفته شود.

ویدیو و صوت مقاله حضانت فرزند

.

سن حضانت فرزند

حضانت فرزندان چه دختر چه پسر تا ٧ سالگي با مادر است و بعد از ٧ سالگي اگر دختر باشد تا ٩ سالگي با پدر است و بعد خودش انتخاب مي كند و اگر پسر باشد از سن ٧ الي ١٥ سالگي با پدر است و بعد از آن خودش انتخاب ميكند.

حتما نبايد طلاق مطرح باشد تا موضوع حضانت به ميان آورده شود. در مواقعي كه والدين با يكديگر دچار اختلاف و مشكل هستند و جداگانه زندگي مي كنند و درخواست طلاق هم نمي دهند مي توانند درخواست حضانت دهند.

اگر دادخواست حضانت داده نشود ولي دادخواست طلاق اعم از طلاق توافقي ، وكالت در طلاق يا طلاق يكطرفه از سمت مرد يا طلاق يكطرفه از سمت زن مطرح شود بازهم دادگاه براي حضانت تعيين تكليف مي كند زيرا براي طلاق بايد تكليف فرزندان معين شود.

در مواردي كه طرفين بطور قراردادي و توافقي بين خودشان به دادگاه مراجعه مي كنند و براي مثال اظهار مي كند پدر حق حضانت را سلب كرده و حق حضانتي ندارد و يا مادر اين كار را انجام مي دهد قابل ذكر است كه دادگاه مي تواند توافق را ناديده گيرد،

قانون به دادگاه اجازه مي دهد در صورتي ك صلاح بداند يعني تشخيص دهد ماندن فرزند با اين والد به صلاح اوست مي تواند توافق را ناديده بگيرد و برخلاف توافق شما راي دهد و حضانت را به شخص ديگري بسپارد.

ماده ١١٧٠ قانون مدني اظهار مي دارد : اگر مادر در مدتي كه حضانت طفل را برعهده دارد مبتلا به جنون شود ( مشكل ذهني يا .. ) يا ازدواج مجدد داشته باشد در اينصورت پدر ميتواند درخواست حضانت كند.

حضانت
حضانت

انواع فساد موثر در حضانت

پیشتر گفته شد اگر یکی از والدین دچار فساد شدند  می توان حضانت را از آنان سلب کرد در اینجا به ذکر موارد فساد می پردازیم :

۱ . اعتیاد به الکل ، مواد مخدر و قمار

اگر بتوان این موارد را اثبات کرد میتوان دادخواست سلب حضانت داد.

۲ . فساد اخلاقی و فحشا 

اگر پدر و مادری به فساد اخلاقی و فحشا مشهور باشند برای مثال اگر شخصی که حضانت فرزند را برعهده دارد دچار این مورد باشد به طوری که در محل زندگی طفل همه بدانند که این فرد به این امر مشهور است

دادخواست سلب حضانت مطرح می شود . در این صورت اثبات این فساد اخلاقی و فحشا، دادگاه در ابتدا به شخصی که حضانت با اوست ( پدر، مادر یا هر شخص دیگری ) برای رفع این مشکل اخطار میدهد. د اگر مشکل حل نشود، می تواند منجر به سلب حضانت شود.

۳ . ابتلا به موارد روانی

با تشخیص پزشکی قانونی یا بیماری که نتوان حضانت را برعهده آنان قرار داد . برای مثال پدر یا مادر مبتلا به بیماری صعب العلاج باشند یا طفل کوچک باشد و مادر توانایی نگهداری او را نداشته باشد ( در این مورد میتوان با آوردن پرستار حضانت را برعهده گرفت ) به طور کلی اگر پدر یا مادر دچار بیماری لاعلاجی باشند می‌توان حضانت را از آنان سلب کرد.

۴ . سوء استفاده از طفل

اگر اثبات شود که پدر یا مادر از فرزند سوء استفاده می کنند  مثلاً در فساد و فحشا، تکدی گری ( گدایی ) یا قاچاق و … از فرزند سوء استفاده کنند می‌توان از آنان حضانت را سلب کرد.

حضانت
حضانت

۵ . تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

اگر طفل مورد ضرب و جرح خارج از متعارف باشد یعنی دست سر پا و غیره مورد اصابت شدید قرار گیرد می توان از موارد سلب حضانت باشد . تعریفی که میتوان از حد متعارف در این جا بیان کرد این است که از نظر همگان مشکلی ندارد ؛ برای مثال درخیابان پدری به فرزند خود که مرتکب خطا شده سیلی آرامی   بزند که این مورد از نظر دیگران مشکلی ندارد.

در صورت امتناع پدر و مادر از عدم نگهداری طفل دادگاه ابتدا شخص را الزام می‌کند و اگر الزام نشد، او را جریمه می‌کند اگر به هیچ وجهی این اتفاق نیفتاد، فامیل درجه یک با اثبات حسن نیت و مواردی که مورد نیاز است می توانند حضانت فرزند را برعهده گیرند.اگر هیچ راهی نبود، راه حل آخر بهزیستی خواهد بود .

  • پرسش : اگر پدر یا مادر مانع ملاقات شود تکلیف چیست ؟ یا اگر فرزندی که تا هفت سالگی پیش مادر بوده و حال مادر او را پس نمی دهد تکلیف چیست ؟

در این صورت دادگاه در وهله اول الزام می‌کند و اگر این اتفاق نیفتاد حسب تقاضای ذی نفی ( شخصی که نفی از قضیه می برد ) به طور موقت شخص بازداشت می‌شود و در دفعات بعد دادگاه حداکثر جریمه را قائل می شود . اگر این راه پاسخگو و چاره نباشد میتوان به صورت کیفری به جرم ممانعت از حق شاکی شد و دادخواست را مطرح کرد.

اگر یکی از والدین چندین مرتبه مانع دیدار و ملاقات شود والد دیگر می تواند برای سلب حضانت اقدام کند و با اثبات مشکل والدی که حضانت را بر عهده دارد می تواند حضانت را از وی بگیرد. بدون توجه به اینکه حضانت با کدام والدین یا با چه شخصی است نفقه با پدر است .

اگر بتوان اثبات کرد که پدر استطاعت مالی دارد و نفقه را پرداخت نمی کند می توان از وی به جرم ترک نفقه شاکی شد و مجازات ترک نفقه در انتظار وی است. بسیاری از مردم معتقدند که پرداخت نفقه تا ۱۸ سالگی با پدر است که این باور اشتباه است ؛ چرا که اگر فرزندی پس از ۱۸ سالگی نتواند خرج زندگی خود را تامین کند در صورت استطاعت مالی پدر همچنان نفقه با وی است.

اگر مادر پرداخت نفقه را  قبول کند و بعد از مدتی از آن سر باز زند و نه دیگر توانایی و نه استطاعت مالی را داشته باشد می تواند با درخواستی نفقه را از خود سلب و دوباره به پدر واگذار کند. در همه موارد ذکر شده میتوان حضانت را از والد گرفت  ولی تحت هیچ شرایطی نمی توان مانع دیدار والد با فرزند شد برای مثال حتی اگر مادر دچار فساد اخلاقی باشد نمی توان حق دیدار را از او گرفت .

 باید آگاه باشید که ممانعت از دیدار مجازات سنگینی پیش رو خواهد داشت.

حضانت
حضانت

متاسفانه در جامعه ما طلاق شکل رایجی پیدا کرده است و معمولا در دادگاه ها بسیاری از پرونده ها و تشکیل جلسه دادرسی در موضوع طلاق و موضوعات وابسته به آن است.

حضانت یکی از مواردی است که من باب طلاق میباشد. البته باید عنوان گردد حضانت تنها به

محقق شدن طلاق محدود نمیگرد.

دادسرایار در این مقاله بحث حضانت را به روشنی برای شما مخاطبین عزیز بیان میکند.

حضانت طفل

حضانت طفل به معنای نگهداری کردن و تربیت کردن فرزند است که توسط کسی است که قانون معرفی کرده است.

همان طور که همه میدانیم پدر و مادر وظیفه دارند در حد توانایی خودشان فرزندشان را بزرگ کنند و تربیت نمایند.

حال اگر پدر و مادری در تربیت فرزندشان مقاوت نمایند یا پشت گوش اندارند ممکن است حق نگهداری فرزندشان از آنان توسط قانون سلب گردد و گرفته شود.

مثالی برای بیشتر روشن شدن این قضیه در ادامه میزنیم:

پدر و مادری به خاطر شرایط بد اقتصادی که دارند فرزند کوچک خودشان را مجبور میکنند که در خیابان دستش را جلو همه دراز کند و طلب پول نماید یعنی به نوعی گدایی کند. 

همین قضیه چنانچه به دادگاه و قاضی بکشد و اثبات گردد قاضی پدر و مادر را مجاز برای نگه داشتن فرزند نزد آن ها نمیداند. 

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

شاید این سوال برای همه یک بار پیش آید که اگر پدر خانواده به هر دلیلی فوت نماید تکلیف فرزندان چه میشود؟

وقتی که یک زندگی مشترک وجود دارد کاملا برای همه روشن است که حضانت فرزندان و کارهای مربوط به او بر عهده پدر و مادر است.

حال اگر در خانواده ای پدری بمیرد از این جهت که پدر نقش مهمی در خانواده دارد و وظایف بسیاری مثل نفقه و هزینه های زندگی بر عهده او است مشکلات فراوانی به وجود میاید.

یکی از بزرگ ترین مشکلات در این زمینه حضانت و نگهداری فرزند است البته همان طور که همه میدانیم و به چشم دیدیم مادر از این جهت که رابطه نزدیک و احساسی فراوانی با فرزند دارد معمولا بعد مرگ پدر حضانت فرزند با مادرش است.

لازم به ذکر است مادر نباید وضعیت اقتصادی نا به سامان و یا مشکل اخلاقی خاصی داشته باشد تا حضانت به او داده شود.

حضانت اطفال بعد از طلاق

طلاق خود امر مشکل و ناراحت کننده ای میباشد اما اگر این وسط فرزندی هم در میان باشد مشکلات بزرگ تر میشود که حالا این فرزند باید به دست کدام یک از والدین بزرگ شود پدر یا مادر کدام یک صالح میباشند؟

حضانت که معنی سرپرستی را میرساند بر اساس سن فرزند مشخص میشود.

قانون ما حضانت فرزند را چه دختر باشد چه پسر باشد  تا سن هفت سالگی با مادر معرفی کرده است.

پس از سن هفت سالگی و تا موقعی که فرزند به زمان بلوغ رسد این حضانت به پدر انتقال مییابد.

اما بعد از بلوغ فرزند خودش اختیار دارد انتخاب کند که پیش کدام یک از والدین باشد سن بلوغ در قوانین ما برای دختران نه سال تمام شناخته شده و برای پسران پانزده سال قمری میباشد.

حضانت از نظر حقوقی

موضوع حضانت همیشه مورد نظر قانون گذاران ما بوده است.

حضانت یک کلمه عربی است که معنی لغوی آن پروردن میباشد اصطلاحا حضانت یعنی نگهداری کردن از طفل به وسیله کسانی که در قانون گفته است.

ماده هزار و صد و شصت و هشت قانون مدنی گفته است نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف برای ابوین است.

بنا بر این تعریف قانون مدنی برداشت میشود که این واگذاری از نگهداری فرزند به کسی دیبگر سپرده نمیشود و فقط مخصوص پدر و مادر است.

در صورتی که حضانت فرزندی بر عهده یکی از والدین شد آن شخص نمیتواند این نگهداری را رد نماید و از آن دوری کند.

پدر و مادر اجازه دارند اجرای حق خودشان را از دادگاه بخواهند اما اصلا اجازه ندارند بابت این نگهداری هزینه ای طلب کنند چون تکلیف خودشان است.

حضانت بلاعزل چیست؟

یکی از مواردی که خیلی بین زوجین برقرار میشود وکالت بلاعزل در حضانت فرزند میباشد این جمله به چه معنی است؟

یعنی یکی از والدین چه پدر یا مادر به دیگری وکالت میدهد تا زمانی که بر اساس قانون حضانت بر عهده او است آن حضانت را به دیگری انتقال دهد.

به طور مثال حضانت فرزند تا سن هفت سالگی با مادر است مادر در این زمان حضانت را به پدر منتقل کند یعنی به نوعی به پدر فرزند وکالت بلاعزل برای حضانت دهد یا مثلا حضانت دختر با پدر شده پدر این حضانت را به مادر واگذار کند.

زوجین برای واگذار کردن وکالت بلا عزل برای حضانت باید به دفتر خانه های اسناد رسمی رجوع کنند به این خاطر که وکالت بلا عزل نوعی سند است که در دفتر خانه های اسناد رسمی اجرا میگردد.

شایان ذکر است وکالت بلا عزل در خصوص حضانت فرزند پس از تمام شدن سن حضانت دیگر قابلیت اجرا شدن ندارد و فرزند مختار اسیت که خودش انتخاب کند با کدام یک بقیه زندگی را سپری کند.

حضانت پسر

حضانت فرزند پسر مثل فرزند دختر تا سن هفت سالگی با مادرش است و پس از آن تا سن پانزده سالگی که سن بلوغ او است با پدرش میباشد.

ابتدا در قوانین قبل فرزند پسر تا سن دو سالگی با مادر بود و بعد با پدر بود اما قوانین اصلاح شدند و به خاطر نیازهایی که فرزند با مادر داشت این سن همانند فرزندان دختر تا هفت سالگی با مادر شد.

بعد از اتمام هفت سالگی پسر نزد پدر میرود و تا پانزده سالگی با پدر زندگی میکند اما همین جا باید گفته شود این به این معنی نیست دیگر مادر نقشی ندارد خیر مادر هم میبتواند او را ملاقات کند و جلوی این ملاقات را هیچکس نمیتواند بگیرد.

هنگامی که پسر با مادر زندگی میکند یعنی زیر هفت سال است تمام مخارج او با پدر باید تهیه گردد.

بعد از اتمام سن  پانزده سالگی هم پسر خودش مختار است که پیش مادر بماند یا پدر.

حضانت پسر پانزده ساله

فرزند پسر بعد از اتمام سن هفت سالگی و در کنار مادر ماندن  پیش پدر میرود و تا پانزده سالگی نزد پدر زندگی میکند.

البته لازم به ذکر است تمام مدتی که نزد مادر است تمام هزینه هایش با پدر است.

بعد از تمام شدن پانزده سالگی فرزند پسر خودش انتخاب میکند که حالا پیش مادرش بقیه زندگی را بگذراند یا نزد پدرش ادامه دهد.

حضانت پسر بعد از طلاق با کیست

موضوع حضانت نزد قانون و قانون گذاران ما همیشه موضوع مهمی بوده است.

پدر و مادری به خاطر اختلاف شدید با وجود یک فرزند پسر دو ساله تصمیم به جدایی میگیرند دادگاه و قاضی محترم حضانت فرزند پسر را هفت سالگی با مادرش داده است و بعد از تمام شدن هفت سالگی تا سن بلوغ به پدر واگذار کرده است بعد از اتمام سن بلوغ هم پسر خودش تشخیص میدهد کدام یک را انتخاب کند.

حضانت تا هفت سالگی

ارتیاط مادر و فرزندی از زیباترین و بزرگترن ارتباطات است که بین مادر و فرزند تشکیل میشود.

طبق قوانین ما اگر زوجین دارای فرزند باشند و این فرزند زیر هفت سال داشته باشد چنانچه زوجین اقدام به جدایی نمایند به خاطر نیاز بچه به مادر برای گذران زندگی فرزند باید تا هفت سالگی نزد مادرش باشد اما تمام هزینه های او را پدر باید بپردازد.

سلب حضانت فرزند از پدر

در مواقعی ممکن است فرزندی که حضانتش با پدر است بر اثر رفتار هایی که پدر نشان میدهد این حضانت موجب سلب گردد و از پدر گرفته شود مثلا پدر به اعتیاد شدید گرفتار گردد. در این حالت دادگاه با در نظر گرفتن همه شرایط حکم جدیدی اعلام میکند.

طبق ماده هزار و صد و هفتاد و سه قانون مدنی هر موقع که به دلیل عدم مواظبت کردن از فرزند یا به دلیل رفتار های غلط پدر و مادری که فرزند در حضانت اوست فرزند از لحاظ سلامتی جسمانی یا روحی و یا تربیت اخلاقی دچار مشکل گردد دادگاه میتواند با درخواست نزدیکان فرزند یا به درخواست قیم فرزند و یا این که به درخواست رییس مرکز قضایی هر تصمیمی را که جهت رفاه و آسودگی فرزند تشخیص دهند اجرا نمایند. 

چند نمونه از شرایطی که باعث سلب حضانت میگردد در ذیل بیان شده است:

اعتیاد شدید به الکل یا داروهای روانگردان.

وجود فساد اخلاقی.

مبتلا بودن به هر یک از بیماری های اعصاب و روانی که پزشکی قانونی اثبات کرده باشد.

سو استفاده کردن از فرزند مثلا مجبور کردن او به گدایی کردن یا انجام کارهایی همچون قاچاق و ....

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر:

ریاست محترم دادگاه

با سلام

احتراما به استحضار میرسانم که اینجانب مریم باقری فرزند علی به شماره شناسنامه سیصد و سه در تاریخ پنجم دی ماه سال یک هزار و سیصد و هشتاد در دفتر رسمی ازدواج و طلاق به شماره ثبت دویست و نه با آقای رضا کریمی فرزند حسین عقد نکاح دایم نمودیم که ثمره عقد نکاح دایم و زندگی مشترک با مشار الیه فرزند دختر به نام بیتا کریمی بود.

با توجه به این که بعد از صادر شدن حکم طلاق حضانت فرزند مشترک ما با آقای رضا کریمی معین شده است ایشان با سو استفاده از فرزند برای نگهداری از فرزند مناسب نمیباشند.

به همین دلیل از دادگاه محترم درخواست دارم با توجه به موارد ذکر شده که دلایل اثبات آن ضمیمه دادخواست میباشد.

مراحل قانونی را به جهت صادر شدن حکم مبنی بر سلب حضانت فرزند از آقای رضا کریمی و صادر شدن حکم حضانت به نام مریم باقری نسبت به فرزند به نام بیتا کریمی را لحاظ بفرمایید.

سن حضانت فرزند پسر

فرزند پسر همانند دختر تا هفت سالگی با مادرش زندگی میکند یعنی حضانت پسر تا هفت سالگی شبیه دختر با مادر است.

بعد از اتمام هفت سالگی تا سن بلوغ این حضانت بر عهده پدر است.

بعد از تمام شدن پانزده سالگی پسر خود انتخاب میکند نزد کدام یک از والدینش بماند.

لازم به ذکر است هیچ یک از پدر و مادر اجازه ندارند موقعی که حضانت بر عهده آنان است از آن دوری و امتناع ورزند.

سلب حضانت فرزند از مادر

محسن یک پسر بچه سه ساله است که بعد از جدایی پدر و مادرش دادگاه تشخیص داده محسن تا هفت سالگی نزد مادر بماند و حضانت او بر عهده مادر باشد البته تمام هزینه های او را پدر باید تهیه کند.

متاسفانه مادر محسن اصلا شرایط نگهداری محسن را ندارد و پدر بچه و نزدیکان او همه این قضیه را متوجه شده اند.

به این دلیل که مادر محسن گرفتار اعتیاد شدیدی شده و اصلا تکالیف خود را در قبال محسن اجرا نمیکند.

پدر محسن ضمن دادخواستی از دادگاه تقاضا دارد محسن نزد او آید و شرایط مادر را برای دادگاه بیان کرده است دادگاه هم بعد اثبات ماجرا حکم جدیدی میدهد و محسن سه ساله را نزد پدر میفرستد و حضانت محسن با پدر میشود.

همین جا به این نتیجه میرسیم گرچه تا هفت سالگی فرزند باید با مادر باشد اما اگر مادر شرایط مناسبی نداشته باشد این حضانت منحل میگردد.

سن حضانت پسر برای مادر

پسر همانند دختر تا هفت سالگی باید نزد مادرش باشد.

در این سن فرزند هنوز خیلی کوچک است و احتیاج شدیدی به مادر دارد به همین خاطر قانون گذار حضانت تا هفت سالگی را با مادر دانسته البته در قوانین قبلی این سن برای پسر ها تا دو سال بود یعنی تا دو سالگی باید پیش مادر میمانند و بعد نزد پدر میرفتند اما قانون گذار طی مراحلی به این نتیجه رسید این سن خیلی احتیاج به مادر وجود دارد و قوانین تغییر پیدا کردند و به هفت سال رسید.

سن حضانت فرزند توسط مادر

حضانت همیشه قضیه مهمی نزد قانون گذار بوده و میباشد.

فرزند چه پسر باشد چه دختر باشد طبق نظر قانون تا هفت سالگی باید نزد مادر باشد و حضانت فرزند تا سن هفت سالگی فقط بر عهده مادر است.

البته باید گفته شود خرج و مخارج و هزینه های فرزند حتی اگر نزد مادر باشند توسط پدر پرداخت میشود.

سن حضانت دختر برای پدر

طبق قانون ما حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است و بعد از تمام شدن هفت سالگی پدر حضانت دختر را بر عهده میگیرد که تا نه سالگی ادامه دارد. البته این به این معنی نیست که مادر بعد اتمام هفت سالگی دیگر نمیتواند فرزندش را ببینید مادر هم همچنان اجازه دارد فرزند خود را ملاقات کند.

شرایط حضانت بچه از شیرخوارگاه

ممکن است بسیاری از افراد به هر دلیلی از شیرخوارگاه و بهزیستی ها سرپرستی و حضانت بچه ای را بگیرند.

بیشترین افرادی که سراغ این کار میروند زوجینی هستند که به هر دلیلی دارای بچه نمیشوند.

البته این موضوع به همین سادگی ها هم نیست و باید از شرایطی بگذرند که اجازه سرپرستی و حضانت را بگیرید.

مثلا باید در سامانه ملی فرزند خواندگی ثبت نام نمایند و مدارکی که سایت احتیاج دارد را آپلود کنند.

این مدارک را در ذیل نام برده ایم:

تصویر واضح از همه صفحه های شناسنامه ایرانی تقاضا کنندگان.

تصویر کارت ملی تقاضا کنندگان.

تصویر کارت پایان خدمت آقا.

تصویری واضح از سند ازدواج.

تصویر آخرین مدرک تحصیلی تقاضا کنندگان.

تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه.

تصویر گواهی که مشخص کند مشغول به کار هستید  و تصویری جهت مشخص نمودن در آمد مثلا بارگذاری فیش حقوقی.

تصویر مدارک بیمه پایه اجتماعی.

تصویر واضح از گواهی که توسط پزسشک زنان باشد و ثابت کند بارداری در خصوص این زوج میسر نیست البته پزشکی قانونی هم باید آن را تایید کنند.

مصاحبه یکی از کارکنان شیرخوارگاه با متقاضیان حضانت و بررسی خانه و اموال آن ها.

چنانچه کودکی جهت حضانت برای متقاضیان مناسب آمد متقاضیان باید به روان شناس معتمد شیرخوار گاه رجوع نمایند.

گرفتن گواهی عدم اعتیاد و عدم سو پیشینه.

دیدار و ملاقات هایی بین فرزند مورد نظر و متقاضیان انجام میشود تا از همه جهت بررسی و مقایسه انجام گردد.

چنانچه گرفتن فرزند نهایی شد دادگاه ایتدا حکمی شش ماهه میدهد و بعد از تایید متخصصان بهزیستی یا شیرخوارگاه این حکم به حکم قطعی تبدیل میگردد.

گرفتن حضانت فرزند از پدر معتاد

طبق قانون حضانت فرزند بعد از هفت سالگی با پدر است.

حالا اگر پدر گرفتار یکی از مواردی شود که باعث سلب حضانت گردد دادگاه حکم دیگری میدهد.

یکی از مواردی که باعث سلب حضانت است اعتیاد است چنانچه این اعتیاد باعث ضرر و زیانی به فرزند گردد و به نوعی سبب خطر برای فرزند شود حضانت از پدر گرفته میشود.

لازم به ذکر است در بحث حضانت مصلحت فرزند هم امری مهم تلقی میشود یعنی ممکن است پدر اعتیاد داشته باشد اما مصلحت فرزند هم باز هم به این باشد نزد پدر باشد.

البته به صورت کلی اگر حضانت فرزند با پدر باشد و پدر درگیر اعتیاد باشد این حضانت به مادر انتقال مییابد.

حضانت مشترک

حضانت مشترک یعنی تصمیم گیری مشترک.

یعنی هم پدر هم مادر بتواند فرزند را ببینند و در خصوص او تصمیم گیرند از جهاتی این نوع حضانت خوب است از جهاتی هم خوب نیست.

وقتی فرزند بتواند هم محبت مادر ببیند هم محبت پدر احساس خوبی پیدا میکند اما روان شناسان در این خصوص میگویند فرزند به این فکر است جای این که موقت خانه پدر است یا مادر اگر آن ها هر دو یک جا باشند او خوشحال تر است.

حضانت و ولایت فرزند

بعضی افراد فکر میکنند حضانت و ولایت هر دو یک مفهوم را میرساند.

اما باید گفت این دو مورد از هم جدا هستند و هر کدام حقوق به خصوصی دارند.

ولایت در قانون مدنی ما مختص به پدر و جد پدری است و طفل تا زمانی که به هجده سالگی نرسیده زیر نظر ولایت این افراد است.

حضانت به معنی سرپرستی است که سرپرستی از تکالیف پدر و مادر است.

بیشترین مشکل وقتی است که پدر و مادر جدا میشوند و بحث حضانت پیش میاید البته در قانون ما حضانت تا هفت سالگی با مادر بعد هفت سالگی تا پانزده سالگی با پدر و پس از آن هر یک خودشان تشخیص میدهند با کدام یک باشند.

حضانت فرزند ده ساله

طبق قانون ما وقتی بحث حضانت در میان میاید کودک تا هفت سالگی باید با مادرش زندگی کند و حضانت او با مادرش است.

دختر بعد از هفت سالگی تا نه سالگی که سن بلوغ او است با پدر است و پسر تا پانزده سالگی که سن بلوغ است با پدر است.

هر یک از فرزندان بعد از سن بلوغ تشخیص میدهند که کجا باشند.

حضانت فرزند بالای هجده سال

فرزند بعد تمام شدن سن بلوغ خود انتخاب میکند که پیش مادرش باشد یا پدرش.

پس فرزندی که به سن قانونی هجده سال هم رسیده خود دارای مجوز است و میتواند انتخاب کند که پیش مادرش باشد یا پدرش.

حضانت فرزند دختر یازده ساله

حضانت دختر یازده ساله با خودش است که انتخاب کند پیش کدام یک از  والدین باشد.

مادر فقط تا پایان هفت سالگی حضانت فرزند را بر عهده دارد و بعد از آن حضانت به پدر منتقل میشود که تا نه سالگی ادامه دارد و پس از گذران سن بلوغ انتخاب با خود فرزند است.

حضانت فرزند دختر دوازده ساله

حضانت دختر دوازده ساله با خودش است چون سن بلوغ رسیده خود انتخاب میکند با پدرش باشد یا مادرش.

طبق قانون چه دختر چه پسر تنها تا هفت سالگی میتوانند با مادر زندگی کنند و بعد از آن حضانت بر عهده پدر میشود.

حضانت فرزند پسر ده ساله

بعد از اتمام هفت سالگی فرزند پسر تا سن بلوغ خود نزد پدر است و پدر حضانت او را بر عهده دارد.

البته این معنی را نمیدهد که مادر او را دیگر نمیبیند مادر میتواند هر موقع خواست فرزندش را ببیند.

حضانت هفت سالگی 

احتیاج فراوان کودک به مادر در سنین پایین ایجاب میکند که کودک کودکی اش را نزد مادر بگذراند.

قانون گذار به همین خاطر حضانت فرزند تا پایان هفت سالگی را با مادر دانسته است.

حضانت بعد از هفت سال 

فرزندی در سن دو سالگی پدر و مادرش جدا میشوند مادر تا سن هفت سالگی مجاز است حضانت فرزند را انجام دهد هنگامی که فرزند هفت سال تمام شد بعد از آن حضانت او بر عهده پدر میباشد و این قضیه فرقی ندارد که فرزند پسر باشد یا دختر.

حضانت پسر هشت ساله

طبق قانون حضانت بعد از تمام شدن هفت سالگی بر عهده پدر میباشد.

پدر و مادر از هم جدا شده اند فرزند آنان شش ساله است یعنی تنها این فرزند یک سال باید نزد مادر باشد و بعد از آن باید با پدر زندگی کند و پدر حضانت او را بر عهده دارد .

حضانت دختر نه ساله بعد از طلاق 

حضانت دختر تنها تا هفت سالگی با مادر است پس نتیجتا دختر نه ساله باید با پدر زندگی کند و بعد از اتمام نه سالگی که به سن بلوغ رسیده است خودش مختار است انتخاب کند.

حضانت در تعریفی دیگر

کلمه حضانت در لغت به معنای نگاه داری است، قانون مدنی این کلمه را تعریف نکرده است لیکن بعضی از فقهای امامیه در تعریف آن چنین گفته اند حضانت عبارت است ازولایت وسلطنت بر تربیت ومتعلقات آن از قبیل نگهداری کودک، گذاردن او در بستر، سرمه کشیدن، پاکیزه کردن، شستن جامه های اوو مانند آن…به تعبیر دیگر می‌توان گفت حضانت یعنیر نگاهداشتن طفل، مواظبت ومراقبت از او وتنظیم روابط او در خارج است ،

با رعایت حق ملاقات که برای خویشان نزدیک طفل شناخته شده است،بنابراین حضانت بیشتر ناظر به حمایت جسمی از کودک است هرچند که حمایت روحی و اخلاقی طفل نیز دراین نهاد حقوقی هم در حقوق اسلام و هم در حقوق جدید ایران منظور بوده است
بدین جهت در حقوق اسلام گفته اند شخصی که حضانت طفل به او واگذار می شود ، باید آزاد مسلمان وامین باشد
همچنین بعضی از فقهای امامیه گفته اند مادری که عهده دار حضانت است مثلا نمی تواند طفل را از شهر به روستا ببردزیرا تعلیم وتربیت کودک در شهر بهتر از روستا تامین می‌شود بدین معنی که باید همیشه به صلاح طفل عمل کند ،

از طرفی کلمه تربیت که فقها در تعریف حضانت به کار برده اند دارای دو جنبه جسمی و روحی، مادی و معنوی است واختصاص به پرورش جسمی ندارد
ماده ١١٧٣ قانون مدنی نیز به جنبه معنوی و اخلاقی حضانت اشاره می کند. ، امر حضانت ملازمه ای با طلاق ندارد ،

تکلیف مقرر در تبصره ١ماده ١۴ قانون حمایت از خانواده با توجه به قانون حمایت خانواده ۱۳۵۳ تکلیف جدیدی برای کسی که حضانت به اوواگذار شده
به شرح زیر مقرر داشته است برای انتقال طفل تحت حضانت به شهر دیگری یا به خارج از کشور رضایت والدین لازم است
، بنابراین هرگاه بین ابوین در این زمینه توافق حاصل نشود و ضرورت انتقال مزبور را ایجاب کند این امر با کسب اجازه از دادگاه ممکن خواهد بود شکی نیست که تشخیص ضرورت در این باره با دادگاه است،

مبنای این قاعده اولآ مصلحت طفل است چه انتقال کودک به محل دیگر که چه بسا اورا از خویشان و دوستان وخانواده‌اش که مراقب وضع و علاقمند به سرنوشت او هستند دور می کند ممکن است به زیان او باشد ثانیاً رعايت حال کس یا کسانی است که حق ملاقات با طفل را دارند چه انتقال به شهر دیگر یا خارج از کشور ممکن است به حق آنان لطمه بزند لیکن چون مصلحتت طفل مقدم بر منافع دیگران است اگر مصلحت او اقتضاکند دادگاه اجازه انتقال خواهد داد،

حضانت
حضانت

اولویت هر یک از پدر و مادر جهت حضانت

بنا بر قول مشهور فقهای امامیه مادر تا٢سال در مورد پسر وتا ۷ سال در مورد دختر بر پدر اولویت و تقدم دارد بعضی از فقها برای مادر نسبت به حضانت دختر تا ٩سالگی برخی تا زمانی که دختر شوهر کند حق تقدم قائل شده اند


عقیده دیگر این است که مادر تا٧ سالگی اولویت دارد اعم از اینکه کودک دختر یا پسر باشد با گذاشتن حضانت کودک به مادر در سال های نخستین زندگی امری طبیعی و منطقی است چه مهربانی و از خودگذشتگی مادر ومراقبت و مواظبت او از طفل از هر کسی بیشتر است نیازمند است البته پدر باید در دوران ازدواج درامر حضانت با مادر همکاری کند

این همکاری به ویژه از آن جهت که پدر ولی قهری طفل محسوب می شود و اختیار گسترده ای راجع به امور مالی و غیرمالی او دارد ونیز رئیس خانواده به شما می آید و مخارج خانواده و از جمله هزینه نگهداری طفل بر عهده او می باشد لازم است
بعد از رسیدن پسر به سن ۲سال تمام ورسیدن دختر به هفت سال تمام اولویت در امر حضانت بنابر آن چه بیشتر فقهای امامی گفته‌اند با پدر است


قانون مدنی در این زمینه از قول مشهور فقهای امامی پیروی کرده و می‌گوید برای نگهداری طفل مادر تا ٢سال از تاريخ ولایت او اولویت دارد از انقضای این مدت حضانت با پدر است مگر نسبت به اطفال اناث که تا سال هفتم حضانت آنها با مادر خواهد بود.فرق گذاشتن بین پدر و مادر در امر حضانت را چنین توجیه کرده که در خانواده ایرانی شوهر رئیس خانواده و دعای ولایت قهری نسبت به اطفال خود است

از این رو جز در سالهای نخستین زندگی طفل احتیاج بیشتری به مواظبت و مراقبت مادر دارد باید نگهداری او به پدر واگذار شود اما چرا اولویت مادر در حضانت پسر تا ٢سالگی ونگهداری دختر تا ۷ سالگی است؟ در پاسخ به این سوال گفته اند که دختر برای آموختن هنرها و اموری که ویژه زنان است به طور کلی برای تربیت که در خور جنس زن باشد احتیاج بیشتری به سرپرستی و نگهداری و مراقبت مادر دارد

فکر همکاری زوجین در امر حضانت در دوره ازدواج نیز در قانون مدنی منعکس شده است
زیرا علاوه بر این که قانون مزبور زوجین را مکلف به معاضدت در تربیت اولاد دانسته ماده ١١٠۴قانون مدنی. نگهداری اطفال را حق و تکلیف ابوین تلقی کرد ه است واز آن چنین برمی‌آید که اولویت یکی از پدر و مادر از دیگری رفع تکلیف نمی کند

موارد مهم سلب حضانت

در قانون مدنی و بر اساس فقه امامیه ،با توجه به مصلحت طفل امکان سلب حضانت از کسی که اصولاً باید دارای اولویت باشد پیش‌بینی شده است ماده ١١٧٣ به این نکته اشاره کرده است
بنابر این دادگاه می تواند با شرایط مذکور در ماده فوق حضانت از پدر یا مادر که حق تقدم دارد گرفته به دیگری یا شخص ثالث واگذار نماید مثلا اگر مادر که حضانت طفل با اوست فساد اخلاقی داشته باشد ایا پدر که طفل تحت حضانت اواست به مواد مخدر مبتلا شود به نحوی که سلامت جسمی یا روحی کودک به خطر افتد دادگاه میتواند حضانت را به شخص دیگری محول نماید

حضانت
حضانت

حضانت فرزند پسر

 

حضانت فرزند پسر تا قبل از هفت سالگی

طبق قانون جدید حضانت فرزند پسر تا هفت سالگی بر عهده مادر سپرده شده است در صورتی که طبق قانون قدیم حضانت فرزند پسر فقط تا ۲ سالگی با مادر بود که عملاً بیشتر والدین برای مدت زمان بیشتر حضانت طفل به وسیله مادر با یکدیگر توافق می کردند

علت آن نیز بهتر برطرف کردن نیازهای جسمانی و عاطفی کودک توسط مادر بود قانونگذار به همین دلیل تلاش کرد که این قانون را اصلاح کند ودر آخر مادر توانست طبق قانون جدید حضانت فرزند پسر را تا ٧ سالگی بر عهده بگیرد.

حضانت فرزند پسر از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی

حضانت فرزند پسر بعد از هفت سالگی تا رسیدن به سن بلوغ با پدر است حضانت در این سن برای پدر ایجاد حق و تکلیف کرده است باید به این نکته توجه کرد که حضانت فرزند پسر که تا ٧سالگی بر عهده مادر می باشد و برای او ایجاد حق و تکلیف می کند به صورت شمسی محاسبه می شودو ۱۵ سالگی که سن بلوغ است به سال قمری محاسبه می شود.

طبق قانون بعد از این که پسر به سن بلوغ رسید از حضانت خارج می‌شود در این زمان باید انتخاب کند که تمایل به زندگی کردن با کدام یک از والدین دارد دررسیدگی به امور دادگاه خانواده دادگاه صالح به حساب می آید اگر در جایی دادگاه خانواده تشکیل نشده بود دادگاه صالح در رسیدگی به این امور دادگاه عمومی حقوقی است،


گاهی درتعیین تکلیف ونگهداری کودک ضرورتی وجود دارد که می‌توان در چنین مواقعی از دادگاه دستور موقت مبنی بر نگهداری موقت کودک را گرفت در مدت زمانی که حضانت با پدر یا مادر است طرف دیگر حق خواهد داشت که طفل را ملاقات کند و کسی نمی تواند وی را از این حق محروم کند،

حضانت
حضانت

چگونگی دادخواست حضانت

هنگامی که شرایط شکلی و محتوایی دادخواست رعایت شد بعداز آن می‌توان دادخواست را به دادگاه ارائه کند باشد زیرا اگر در، دادخواست نقصی وجود داشته باشد پرونده متوقف می شود وبرای پيگيري مجدد باید دادخواستی با رعایت تمام شرایط آن مطرح شود که این امر هم زمان زیادی می برد وهم هزینه های بر ای فرد در بر دارد ،
در طرح دادخواست حضانت اولین نکته این است که این طرح دادخواست باید در برگه های مخصوص دادخواست باشد هزینه دادخواست حضانت به علت این که موضوع آن یک دعوای غیر مالی می‌باشد برابر با هزینه های دادرسی دعاوی غیر مالی می باشد در قسمت خواسته دادخواست باید عبارت صدور حکم حضانت فرزند به انضمام تمام خسارت قانونی قید شود کپی مصدق عقدنامه، طلاق نامه, شناسنامه خودتان فرزندتان در قسمت دلایل نوشته شده و منضم گردد،

نمونه ای از متن دادخواست حضانت

ریاست محترم مجتمع قضایی..

با سلام احتراماً به استحضار می رساند
اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره.. مورخ/ / ثبت شده در دفترخانه شماره… عقد ازدواج دائم منعقد کرده ایم
که حاصل این ازدواج تعداد… فرزند پسر/ دختر به اسم/ اسامی… می باشد
نظر به وقوع متارکه و طلاق فی مابین اینجانبان در دفترخانه شماره… طی سند طلاق شماره…مورخ / / و تعیین تکلیف نشدن بابت حضانت فرزندان وفق اصلاحیه مورخ ٨ /٩/ ١٣٨٢ ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند / فرزندان به اسم/ اسامی …….و به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی در حق اینجانب/این جانبه مورد استدعاست،

حضانت
حضانت

سخن پایانی در مقاله بررسی تخصصی حضانت

در پایان این مقاله نگاهی کوتاه به تاثیر تغییر جنسیت پدر و مسأله حضانت کودکان خواهیم داشت

هرگاه پدر در مدتی که داراي حق حضانت و نگهداري کودك است، تغییر جنسیت دهد و به زن تبدیل گردد، این امر چه تأثیري در امر حضانت وي دارد؟ در پاسخ می گوییم که  پدر تغییر جنسیت داده و زن شده است و فرض آن است که حضانت کودك به پدر از آن جهت که پدر است واگذار شده است.  مخصوصاً اگر پس از تغییر جنسیت و تبدیل شدن به زن، با مرد دیگري ازدواج کند

که از مفهوم ماده 1170 قانون مدنی عدم صلاحیت وي به دست می آید. علاوه بر این، ماده 1173 قانون مدنی می گوید: هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادري که طفل تحت حضانت اوست

، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضاي اقرباي طفل یا به تقاضاي قیم او یا به تقاضاي رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی راکه براي حضانت طفل متقضی بداند اقتضا کند .. در ادامه ماده 1173 مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی هر یک از پدر و مادر بیان شده است.

با توجه به قرائن و شواهد فوق میتوان گفت: هدف از حضانت، حفظ و نگهداري کودك در سنینی است که شدیداً به حمایت معنوي و روحی و فکري نیازمند است. و با تغییر جنسیت پدر، این حمایتها از بین می رود و در این فرض  با تشخیص دادگاه، مادر کودك یا شخص صالح دیگر، حضانت و نگهداري کودك را به عهده خواهد گرفت.

حضانت
حضانت
image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد