کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

قرار اناطه حقوقی و نکات آن +بررسی تخصصی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

قرار اناطه حقوقی و نکات آن +بررسی تخصصی

قرار اناطه حقوقی و نکات آن +بررسی تخصصی

قرار اناطه حقوقی 

به نوشته دادسرایار در مقاله قرار اناطه حقوقی 

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

با سلام خدمت شما عزیزان من مهدی حنیور امروز در خدمت همراهان وب سایت دادسرایار هستیم تا در مورد قرار اناطه حقوقی  صحبت کنیم

قرار اناطه حقوقی و نحوه اعتراض به آن

در اکثر رشته های علمی عادت بر این است که برای تعریف هر لفظی آن را در لغت و سپس در اصطلاح بررسی می نمایند این عادت به طور خاص
در بین حقوقدانان نیز دیده می‌شود که فواید بسیاری نیز در بر دارد از جمله تعریف لغوی تاثیر و کاربرد فراوانی در تعریف اصطلاحی دارد ما هم بنا بر همین روش ابتدا به تعریف لغوی قرار اناطه می‌پردازیم. اناطه در معنای لغوی به موکول کردن یا محول کردن معروف می باشد در مضمون حقوقی نیز بدین معناست که اگر رسیدگی به دعوی خواهان منوط به اثبات یک ادعای باشد که در صلاحیت دادگاه دیگری است، دادگاه قرار اناطه را صادر ادامه رسیدگی را منوط به اثبات ادعای جدید در دادگاه دیگر می نماید.

 قرار اناطه حقوقی
 قرار اناطه حقوقی

انواع قرارها

قرارها را می توان از جهات مختلف تقسیم بندی نمود از حیث قابلیت تجدید نظر به قرار قطعی و غیرقطعی، از حیث قابلیت فرجام به قرار نهایی و غیر نهایی و تقسیم بندی های دیگر که علمای علم حقوق مبادرت به آن شده
 یکی از انواع تقسیم بندی قرارها تقسیم قرارها به قرارهای قاطع دعوا ، قرارهای شبه قاطع، قرار های اعدادی یا مقدماتی و غیره می باشد،

قرارهای مقدماتی چیست

قرار اعدادی یا مقدماتی قراری است که هدف از صدور آن آماده سازی پرونده جهت اصدار رای قطعی می باشد.
از انواع قرار مقدماتی یا اعدادی می‌توان قرار تحقیق محلی، قرار معاینه محل، قرار کارشناسی قرار اتیان سوگند قرار تطبیق و قرار اناطه اشاره نمود.
قرارهای اعدادی یا مقدماتی در جریان دادرسی و پیش از اعلام ختم آن صادر می‌شوند
قانونگذار محتوای قرارهای اعدادی یا مقدماتی را مشمول مقررات خاصی قرار نداده است بنابراین قرار اعدادی با صورتجلسه معمولی به خط قاضی صادرکننده نگارش یافته و توسط وی امضا میشود. در قرارهای اعدادی موضوع قرار، محل اجرا و نحوه اجرای قرار حسب  مورد تصریح می گردد.

هرگاه رسیدگی به دعوا منوط به اثبات ادعای دیگری باشد، دعوا تا اتخاذ تصمیم مراجع صلاحیتدار متوقف می شود در این مورد خواهان مکلف است ظرف یک ماه در دادگاه صالح اقامه دعوا کند و رسید آن را به دادگاه رسیدگی‌کننده تسلیم نماید.با توجه به نص مزبور صدور قرار اناطه در دعاوی حقوقی نیز در قانون پیش‌بینی شده است .قرار اناطه باید در مواردی صادر شود که اثبات ادعا منوط به طرح دعوی در دادگاه دیگری باشد .بنابراین در صورتی که رسیدگی به ادعای مطروحه محتاج اقامه دعوا نباشد دادگاهی که به دعوی اولیه رسیدگی می نماید می تواندادعای جدید مربوطه را نیز مورد رسیدگی قرار دهد.

 قرار اناطه حقوقی
 قرار اناطه حقوقی

قانونی قرار اناطه حقوقی

مستند قانونی اناطه حقوقی ماده ۱۹ آیین دادرسی مدنی می باشد که متن آن به شرح ذیل است.برابر ماده ۱۹ آیین دادرسی مدنی هرگاه رسیدگی به دعوا اثبات ادعایی باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه دیگری باشد رسیدگی به دعوا تا اتخاذ تصمیم از مراجع صلاحیتدار متوقف می شود.
خواهان مکلف است ظرف یک ماه در دادگاه صالح اقامه دعوا نماید و رسید آن را به دفتر دادگاه رسیدگی کننده تسلیم نماید در این صورت قرار رد دعوا صادر می‌شود و خواهان می‌تواند پس از اثبات ادعا در دادگاه صالح مجددا اقامه دعوا نماید.

 قرار اناطه حقوقی
 قرار اناطه حقوقی

قابلیت اعتراض قرار اناطه

برابر مواد ۳۳۲ و ۳۶۸ و ۳۶۷ طرق اعتراض و تجدید نظر خواهی آرا و قرارها مشخص گردیده است در کلیه این موارد در خصوص نحوه اعتراض به قرار اناطه اشاره نگردیده لذا قرار اناطه حقوقی برخلاف قرار اناطه کیفری قابل تجدید نظر اعتراض نمی باشد.

ماده ۳۳۲قانون آیین دادرسی مدنی

قرارهای زیر قابل تجدیدنظر است، در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل درخواست تجدیدنظر باشد :الف- قرار ابطال دادخواست یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شود.ب- قرار رد دعوا یا عدم استماع دعوا.ج- قرار سقوط دعوا.
د- قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

ماده ۳۶۷قانون آیین دادرسی مدنی

آرای دادگاههای بدوی که به علت عدم درخواست تجدیدنظر قطعیت یافته قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد زیر :الف- احکام :
۱- احکامی با خواسته آن بیش از مبلغ بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال 
۲- احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر، وقف، ثلث، 
ب- قرارهای زیر مشروط به اینکه اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی باشد.
۱- قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده باشد.
۲- قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

 قرار اناطه حقوقی
 قرار اناطه حقوقی

ماده ۳۶۸قانون آیین دادرسی مدنی

آرای دادگاههای تجدیدنظر استان قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد زیر :

الف- احکام :احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف.
ب- قرارهای زیر مشروط به اینکه اصل حکم راجع به انها قابل رسیدگی فرجامی باشد.
۱- قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه تجدیدنظر صادر شده باشد.
۲- قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

قرار اناطه که از سال ۷۹ بیشتر در امور کیفری وجود داشت با توجه به نیاز در موارد حقوقی و تاکید علما و حقوقدانان در آیین دادرسی مدنی نیز تصویب گردید هرچند برخی حقوقدانان تا قبل از تصویب مخالف قرار مزبور بودند.
اما آنچه به نظر می رسد این است که وجود قرار اناطه در امور حقوقی به عدالت و انصاف قضایی نزدیک تر بوده و موجبات احقاق حق را بهتر ایجاد خواهد نمود.

اناطه را به صورت کلی به این معنای منوط وموکول کردن است از منظر قانونی هم به هنگامی گفته می شود که در دادسرا شکایتی طرح شده باشد وشخص طرف دعوا مدعی ویا دفاعی جهت  قبول نداشتن طرح می‌کنند و یا اینکه  ادعایی جهت ثابت کرد ن مجرم بودن شخص مقابل  طرح می نمایند در این هنگام باز پرس با قضییه ای روبه رو می گردد که موضوع حقوقی می باشد  که بررسی آن باید دردادگاه حقوقی انجام بگیرد وبه همین  دلیل منجر به صدور  قرار اناطه می گردد.

بر همین اساس دادسرا  مبادرت به توقف و محول کردن بقیه بررسی پرونده  به روشن شدن نتیجه در دادگاه حقوقی می‌کند بر همین اساس  منجر به صدور قرار اناطه می گردد  مسلماً قرار اناطه امکان دارد  جهت روشن شدن پایان قضییه  در شورای حل اختلاف یا کمیسیون های ویژه و....  هم صادر گردد  و تنها جهت روشن شدن نتیجه موضوع در دادگاه حقوقی صادر نمی‌ گردد. شایان ذکر است هرچند  قرار اناطه در دادسراها و دادگاه‌های  جزایی متداول می باشد ولی تنها در دادسراها و دادگاه های جزایی صادر نمی گردد و این قرار اناطه در دادگاه های حقوقی جهت روشن شدن پایان موضوع در دادگاه جزایی هم صادر می گردد قطعاً برخی اوقات هم  بررسی یک پرونده حقوقی بستگی به بررسی یک پرونده حقوقی دیگر  و بررسی به پرونده جزایی بستگی به رسید گی به پرونده جزایی دیگر دارد.

 قرار اناطه حقوقی
 قرار اناطه حقوقی

شرایط صدور قرار اناطه چه می باشد؟

اولین بار قرار اناطه در آیین دادرسی کیفری طرح گردید و بعد به آیین دادرسی مدنی و بقیه قوانین سرایت کرد  مواد مرتبط به هر یک از قانون  آیین دادرسی مدنی،  آیین دادرسی کیفری و دیوان عدالت اداری و همچنین آیین دادرسی کارکه صادر شدن قرار اناطه را مد نظر قرار داده اند اشاره می کنیم )ماده٢١ و۱۹ آیین دادرسی مدنی ،  ماده ۵۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، ماده ۷۰ قانون آیین دادرسی کار(.

آیا اعتراض به قرار اناطه امکان پذیر می باشد؟

اعتراض به قرار اناطه طی ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ امکان پذیر می باشد  و محکمه صلاحیت  دار به بررسی به قرار اناطه،  دیدگاهی می‌باشد که به اتهام رسیدگی می‌کند. قطعاً مرجع صلاحیت به اعتراض  و همین طور فردی که  برای او امکان اعتراض  وجود دارد در محاکم ومراحل گوناگون رسیدگی مختلف خواهد بود با این وجود محاکم حقوقی این قرار را  دارای اعتراض نمی دانند جز در اموری که اعتراض  قابلیت دفاع داشته باشد.

جهت بهتر دانستن مفهوم  قرار اناطه به ذکر مثالی اکتفا می نماییم

فکر کنید  زوجه در دادگاه کیفری  شکایتی علیه مرد  با موضوع ترک انفاق طرح کرده است مرد با حاضر شدن در دادگاه هر گونه ارتباط زناشویی بین خود و زن را  انکار می کند در این هنگام دادگاه کیفری با صادر کردن قرار اناطه بررسی به دعوا را جهت ثابت کردن ارتباط زناشویی در دادگاه حقوقی محول می نماید

 قرار اناطه حقوقی
 قرار اناطه حقوقی
image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد