کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

بهترین وکلای کیفری در تهران+معرفی+نکات انتخاب وکیل کیفری

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

بهترین وکلای کیفری در تهران+معرفی+نکات انتخاب وکیل کیفری

بهترین وکلای کیفری در تهران+معرفی+نکات انتخاب وکیل کیفری

وکیل کیفری در تهران

به نوشته دادسرایار  در مقاله  وکیل کیفری در تهران

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

شغل وکالت از جمله شغل های کاربردی میباشد که حتما بسیاری از افراد در زندگی خود به یک وکیل نیاز پیدا کرده اند و ممکن است بر اساس بازار کاری متعدد و متفاوت در انتخاب وکیل مناسب به مشکل برخورده باشند‌‌.یکی از انواع وکیل که شغلی سخت دارد وکیل کیفری است که افراد برای امور کیفری و امور مربوطه به آن،به آن مراجعه خواهند کرد ،منتها مسئله این است که چگونه خواهیم توانست یک وکیل مناسب بر اساس بودجه مالی و براساس شهری که در ان زندگی میکنیم انتخاب کنیم؟یا بهتر است بگوییم یک وکیل کیفری خوب باید چه ویژگی ها و شرایطی داشته باشد که به آن لقب وکیل خوب بدهیم؟

در اصل هر وکیلی باید در حوزه خود ویژگی ها منحصر بفرد و توانایی های ویژه ای داشته باشد که به ان وکیل خوب بگوییم،پس در این مقاله قصد خواهیم داشت توضیحاتی خدمت شما عزیزان در باب موضوع وکیل کیفری ارائه بدهیم،تا بدانید که چگونه یک وکیل کیفری مناسب انتخاب کنید البته ممکن است در حال حاضر نیازی به وکیل کیفری نداشته باشد منتها این مطالبی که در اینجا ذکر و بیان خواهد شد برای افرادی که در اینده ممکن است به مشکل حقوقی و کیفری برخورد کنند مناسب میباشد،پس با ما همراه باشد و بدانید که این مطالب برای کسانی که دانشجو رشته حقوق هستند و در اینده قصد دارند وکیل کیفری در شهر تهران یا حتی در شهر خود بشوند،مفید است.

در اینجا و در ابتدا قصد خواهیم داشت که تعریف وکیل هم در قران و هم در حقوق کشورعزیزمان و دیگر کشور ها خدمت شما عزیزان بیان نماییم.

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

بهترین وکیل کیفری در تهران کیست؟

به طورکلی آنچه که از وکیل کیفری می توان گفت این است که شخصی است که در دعاوی کیفری هم چون سرقت وفروش مال غیر ، جعل اسناد ، کلاهبرداری ، ترک انفاق. اختلاس و غیره در دادگاه اقامه دعوی کیفری می کند و بسیار پررنگی در روند پرونده دارد.

وکیل کیفری می تواند در دادگاه کیفری , دادسرای عمومی، دادسرای نظامی و سازمان تعزیرات حکومتی به وکالت بپردازد. آن چه به طور کل باید در مورد وکیل کیفری به آن اشاره کرد این است که یکی از مشاغلی است که در حوزه قانون وجود دارد و از نظر حمایت از افراد مبتلا به امور کیفری، باحساس ترین مشکلات در جامعه روبرو است.در اصل وکیل کیفری به مانند هر وکیل دیگری تلاش می کند به وظیفه خود که همان دفاع از موکلش می باشد را به نحو شایسته انجام دهد به هرحال نحوه کار کرد وکیل کیفری با نحوه کارکرد دیگر و کلا در حوزه های مختلف قانون متفاوت است.

وکیل کیفری در چارچوبی کار می کند که با حقوق اشخاص ارتباط مستقیم دارد به همین علت است که وکیل مدافع یکی دیگر از عنوان های وکیل کیفری نیز می باشد این واژه خاص یعنی وکیل کیفری یا وکیل مدافع به طور مخصوص برای آن دسته از وکلایی به کار میرود که از مظنون یا متهم در دادرسی کیفری دفاع کرده و حقوق آنها را محافظت کنند 

طبق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تمامی محکمه ها هر دو طرف حق دارند برای خود یک وکیل انتخاب نمایند ودر صورتی که شخصی توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد باید برای ایشان امکانات تعیین وکیل فراهم گردد وظایف وکیل کیفری در تهران طرح دعوای کیفری ، یکی از اصلی ترین وظایف وکلای کیفری می باشد. طرح دعوای کیفری ، یکی از اصلی ترین وظایف وکلای کیفری می باشد ا

گر وکیلی تعهد داده است که به عنوان وکیل شاکی وکالت را قبول کند باید همزمان با تنظیم شکواییه ، مطالبات موکل خود را نیز بیان کند به هر حال یکی دیگر از وظایف وکیل کیفری را می توان تهیه دفاعیه نامید وکلایی که در زمینه کیفری فعالیت می کنند می توانند وکالت افرادی که به دلیل ارتکاب جرمی متهم هستند و تحقیق درباره آن جرم در حال انجام است را برعهده بگیرند 

به عنوان نمونه، فردی که به قتل عمدی متهم است وکیل کیفری پرونده جنایی این فرد را مورد بررسی قرار می دهد و به این نکته توجه می کند که آیا جرم مورد نظر طبق قانون انجام گرفته است یا خیر؟یعنی بررسی می نماید که آیا جرم واقع شده مطابق با اصول قانون قتل عمدی است یا غیر عمدی یا خطای محض، با توجه به این موارد می تواند از موکل خود دفاع نماید.

و همچنین در نتیجه بررسی وکیل کیفری، و نحوه دفاع ممکن است منجر به تقاضای تخفیف در مجازات شود در بازجویی و دادرسی نیز وکلای کیفری می توانند نقش به سزایی داشته باشند ،

 وکیل کیفری می تواند عواملی که موجب کاهش مجازات مجرمین می شود را همراه با شواهد و مدارک آنها حتی در حساس ترین جنایت ها به دادگاه ارائه نماید مواردی که وکیل کیفری می تواند از آنها دفاع نماید فقط مربوط به اتهام قتل نیست وکلای کیفری می توانند در مواردی به جز قتل عمد و غیرعمد، در امور سرقت، زورگویی، وغارت در دادگاه کیفری جهت دفاع یا تعقیب کیفری شرکت کنند. که در ادامه و در فصول بعدی این بحث به نقش وکیل کیفری در برخی از این جرایم می پردازیم 

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

ویژگی های یک وکیل خوب کیفری در تهران چیست؟

 یکی از ویژگی های یک وکیل کیفری این است که از تحصیلات آکادمیک کافی در زمینه وکالت امور جزایی و کیفری بهره مند باشد و همچنین علم و تجربه کافی دراین زمینه داشته باشد؛ با تجربه بودن و ماهر بودن نیز یکی دیگر از ویژگی های وکیل کیفری می باشد که در هنگام رسیدگی و بررسی پرونده ها در دادسرا و دادگاه و محاکم کیفری بسیار تاثیرگذار است 

همچنین آشنایی کامل با قوانین دعاوی کیفری، قانون مجازات اسلامی ، آیین دادرسی کیفری، قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و باقی قوانین مربوطه از ضروریات دانشجو یک وکیل کیفری است. یک وکیل کیفری ممکن است به علت قوانین سخت مجازات کیفری درگیر عواطف احساسی شده یا با توجه به سختی ها و بر اساس خشونت های مختلف در پرونده های کیفری دچار مشکلات روحی گردد،بنابراین وکیل کیفری باید از ظرفیت کافی و بالایی روحی و روانی برای روبرو شدن با چنین پرونده هایی بر خوردار باشد. 

تعهدات وکیل و موکل

در واقع هم مانند هر قرارداد دیگری که وظایف و تعهدات طرفین در قرارداد ذکر خواهد شد در قرارداد وكالت هم وکیل و موکل نسبت به یکدیگر تعهداتی خواهند داشت که این تعهدات عبارتند از:

تعهدات وکیل چیست؟

١. اگر از اقدامات با سهل انگاری وکیل خسارتی به موکل وارد بشود خود شخص وکیل مسئول خواهد بود.  ۲. رعایت کردن مصلحت موکل در اقدامات و فعالیت های خویش. ٣. استرداد اموال تحویلی زیرا وکیل امین موکل خویش است و باید و آنچه را که در اثر وکالت به دست می آورد  به موکل خویش تحویل دهد. ۴. تسلیم کردن صورت حساب وکالت.

تعهدات موکل چیست؟

۱. الترام عملی به تعهدات وکیل در قبال افراد ثالث، چرا که وکیل از طرف او انجام وظیفه کرده است. ۲. پرداخت اجرت وکیل که طبق قرارداد با عرف یا اجرت المثل پرداخت خواهد شد. ۳.پرداخت هزینه وکالت مثل کرایه و عوارض مالیات وکیل پرداخته شود.

در ادامه باید مطالبی در مورد ویژگی های مهم و بارز یک وکیل خوب و کاربلد ذکر شود:

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

نکات مهمی در مورد انتخاب وکیل مناسب:

١. بهتر میباشد که قبل از پیدا کردن وکیل و انتخاب آن در خصوص حیطه تخصصی وکیل مورد نظر، میزان حق الوكاله های دریافتی او و توانایی علمی و عملی او در دفاع از حقوق موکلین تحقیق به عمل اورید تا بتوانید که پرونده ای که گاه سرنوشت زندگی شما را  رقم خواهد زد،به او با خیال راحت تری بسپارید.

 ٢. در بسیاری از موارد تبلیغات بیش از اندازه در خصوص برخی از وکلا به تنهایی قابل اعتماد برای انتخاب یک وکیل مناسب نمی باشد. بنابراین بهتر است انتخاب خود را صرف براساس چنین تبلیغاتی متمرکز نکنید. در مقابل راهکار بهتری وجود خواهد داشت و آن این است که شما میتوانید به کانون وکلای دادگستری مراجعه کنید و در مورد سابقه وکیلی که قصد انتخاب آن را دارید اطلاعات لازم را کسب نمایید. 

۳. سن و جنس وکیل ملاک و معیار مناسبی برای خوب بودن یا بد بودن وکیل نمیباشد،همانطور که در انتخاب یک پزشک نیز چنین معیاری مد نظر قرار نخواهد گرفت. در اکثر اوقات یک وکیل تحصیل کرده جوان بسیار می تواند از یک وکیل سالخورده و به ظاهر با تجربه به کار شما بیاید زیرا ذهن یک جوان ممکن است باز تر و همراه با علم و تجارب جدید تر باشد. پس بهتر است که در انتخاب وکیل مجرب نگاه غرض ورزانه را از خود دور کنیم تا یک وکیل مناسب بر اساس موضوع پرونده مان انتخاب نماییم.

 مزایای استفاده از وکیل کیفری در تهران:

 در بیشتر پرونده های حقوقی وکلا می توانند در صورتی که موکل نیز حضور ندارد وكالت او را قبول کنند و به وکالت و نمایندگی آن شخص بپردازند اما در در دعاوی کیفری ، نیازمند حضور شخص متهم می باشد وکیل کیفری زمانی می تواند کار را بر عهده بگیرد که تحقیقات اولیه و مراحل دادرسی به اتمام رسیده باشد زیرا در جرائم کیفری تنها کسی که می تواند شخصا پاسخ گو باشد خود متهم است و کسی نمی تواند در این مرحله وکالت اورا قبول کند. یعنی قانون این اجازه را نداده است در این مرحله یعنی مرحله تحقیقات مقدماتی وکیل می تواند به بررسی شکایت بپردازد و جرمی را که موکلش با توجه به اقدام قانونی در کلانتری و دادستانی به آن متهم شده است بررسی کند.

نکته: یک ویژگی خاص در پرونده های کیفری این است که اگر در پرونده های کیفری فقط یک بار امکان مطرح کردن آن وجود دارد وطرح دوباره ی آن امکان پذیر نیست و بر این اساس این پرونده به صورت غیر صحیح طرح شده باشد یا دفاع درستی از آن به عمل نیاید حقوق موکلین از بین خواهد رفت اما زمانی که از وکیل کیفری ماهر و با تجربه برخوردار باشیم در کوتاه ترین زمان و با بهترین شکل شکوائیه تنظیم و به امور خود رسیدگی خواهد شد .

بررسی نقش وکیل کیفری در جرم جعل چیست؟

 جعل و تزویر عبارت است از ساختن نوشته با ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی و خرا شیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا سیاه کردن یا تقدم و تاخر نمودن درتاریخ سند. نسبت به تاریخ حقيقي يا الصاق به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این موارد که در قانون ذکر شده است. یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این موارد که در قانون ذکر شده است . در این نوع پرونده ها به لحاظ ویژگی کیفری بودن آن، استفاده از خدمات یک وکیل متخصص در امور کیفری می تواند سبب احقاق حقوق ، و اجرای عدالت گردد.

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

وکیل کیفری برای جرم خیانت در امانت 

در جرم خیانت در امانت باید چند عامل مهم را مورد توجه قرار دهیم.

 عنصر مادی: اگر تصاحب مال در مورد امانت یا از بین رفتن آن و یا استفاده از آن بدون مجوز باشد جرم خیانت در امانت صورت گرفته است پس حتما باید تمام شرایط فوق صورت بگیرد تاجرم خیانت در امانت از نظر عنصر مادی ثابت شود.

 شرایط تحقق جرم: سپردن مال در مورد امانت یعنی این که مال را به شخصی تحت عنوان امانت سپرده باشیم.

عنصر معنوی: عنصر معنوی جرم همان سوء نیت که در این جا به معنای عمل تصاحب به صورت عمدی. یا استعمال و تلف یا مفقود نمودن مال مورد امانت است پیچیده بودن جرم و پرونده شکایت خیانت در امانت ، اقتضا می نماید.، شما از متخصصین این امر که همان وکلای کیفری می باشند استفاده نمایید.

مزایای استفاده از وکیل کیفری در جرم شهادت كذب: شکایت از شهادت کذب زمانی اتفاق می افتد که به دروغ ، تهمتی به شخصی وارد شده باشد و یا حقی را از شخصی ضایع شده باشد و یا این که ثابت نمایند حق بر عهده دیگری است با توجه به چنین قضایای برای رسیدگی بهترو پیگیری دقیق تر لازم است که از وکیل کیفری که میتواند با بیانی قدرتمند و مناسب و با استناد به قانون در گرفتن حق شاکی مثمر ثمر قرار شود استفاده نمایید.

وکیل کیفری و جرم ناشی از شرب خمر

 با گرفتن وکیل کیفری می توان به سه روش شرب خمر را ثابت کرد:

۱.اقرار ۲. شهادت ۳. علم قاضی

اکنون به بررسی قرار می پردازیم:

باید به این موضوع که مصرف کننده مشروبات بالغ وقاصد و مختار باشد و نیز به حکم شرب خمر جاهل ونادان نباشد توجه کرد در غیر این صورت مجازات حد شامل فرد نمی شود در رای اصراری شماره ۱۴ مورخ ۱۳۷۷/۸ هیئت عمومی دیوان عالی کشور ، جهل به حکم نسبت به موضوع مورد پذیرش قرار می گیرد جهل موضوعی، یعنی کسی که مرتکب شرب خمر شده از حکم قضيه اطلاع داشته باشد نمی دانسته عملی که انجام داده چه مجازاتی دارد ادعای جهل زمانی قبول می گردد که خلافش ثابت نشود ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ که در باب اقرار بیان شده است اقرار به معنای اخبار شخصی به ارتکاب جرم از جانب خود است اقرار باید به صورت لفظ ویا نوشتن باشد و در صورت عذر از لفظ یا نوشتن به صورت فعل و یا حتی با اشاره هم انجام می شود به هر حال به هر طریق که اقرار انجام گیرد باید روشن و بدون ابهام باشد ونیز طبق ماده ۱۶۷ قانون ذکر شده اقرار باید منجز باشد واقرار کننده طبق ماده ۱۶۸قانون فوق عاقل، بالغ، قاصد، ومختار باشد واقرار تحت اکراه، شکنجه ويا اذیت و آزار روحی ویا جسمی، فاقد ارزش واعتبار است.

وکیل کیفری در جرایم کلاهبرداری:

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که شکایت کیفری کلاهبرداری باید در دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم صورت گیرد.

نکات مهم در جرم کلاهبرداری:

اثبات افعال متهم بر عهده شاکی می باشد به این معنا که شاکی باید ادعای خود را مبنی بر این که متهم به دروغ و با استفاده از وسایل متقلبانه شاکی را فریب داده است را ثابت کند به عنوان مثال:چنین فرض کنید که شاکی ثابت کند فرد مورد نظر، خودرا پزشک معرفی کرده و در این مورد تقاضا می کند از مراجع قضایی که در خصوص این مورد از مراجع صلاحيت دار استعلام بگیرند، شاکی باید ثابت کند که مال در مالکیت او بوده است و متهم مال را از او گرفته است مثلا ثابت کند که چکی در وجه متهم صادر شده و توسط متهم وصول شده است و یا این که پولی را به حساب متهم واریز نموده است. آیا رابطه نامشروع توسط وکیل کیفری قابل اثبات است.

آیا رابطه نامشروع توسط وکیل کیفری قابل اثبات است؟ این جرم با اقرار ، شهادت شهود و علم قاضی قابل اثبات می باشد از دلایل دیگر اثبات این جرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی پرینت مکالمات، پیامک ها و نیز تصویر، فیلم و صوت روابط بین زن و مردکه عقد ازدواج بین آنها نبوده است وسایل شباهت مبنی بر این  که بین آنها رابطه عاشقانه و یا جنسی بوده باشد یا در صورتی که موضوع از طریق رسانه های جمعی مانند تلفن، موبایل های هوشمند، کامپیوتر ها و شبکه های مجازی مانند تلگرام اینستاگرام و غیره اثبات شوند. در این گونه جرایم نیز وکیل کیفری متبحر میتواند چه در نقش دفاع از متهم و چه در نقش دفاع از شاکی، موفقیت های زیادی در پرونده برای شما حاصل نماید.

 افتراء چیست ، وکیل کیفری چه کمکی می تواند بکند؟ هرکسی به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسيله درج در روزنامه و جراید بانطق در مجامع عمومی یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود ونتواند صحت آن اسناد را ثابت کند جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد. انجام این عمل افترا مرتکب را مفتری می نامند. بدیهی است نقش وکیل کیفری چه در تنظیم شکواییه در سایر مراحل دادرسی اعم از دادسرا و دادگاه در این گونه پرونده ها غير قابل انکار است.

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

وکیل کیفری در دفاع از پرونده ی فروش مال غیر با موضوع خودرو:

 فروش مال غیر با موضوع خودرو در دسته فروش اموال منقول به حساب می آید اموال منقول اموالی است که میتوان بدون این که اصل آن صدمه ببیند آن راجابجا کنیم اگر شخصی که خودرویی راخریداری کرده است از این موضوع اطلاع داشته باشد که مال دیگری خریداری کرده است معاون جرم به حساب می آید وقانون برای او نیز مجازات در نظر گرفته است پس از اطلاع خریدار از این که خودرو خریداری شده متعلق به شخص دیگری غیر از فروشنده بوده است . موظف است حداکثر تا یک ماه توسط خودیا وکیل کیفری خود باید با نوشتن اظهارنامه به مالک اصلی خودرو اطلاع دهد و اگر در انجام این کار کوتاهی کنند معاون جرم محسوب شده و مجرم شناخته می شود. 

نقش وکیل کیفری در سرقت حدی با سرقت تعزیری

 برای بررسی انواع سرقت بهتر است ابتدا ماده قانونی مرتبط با آنها را مورد بررسی قرار بدهیم:

ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی در بیان سرقت می گوید: سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر یعنی فرد مالی که متعلق به دیگری است را بدون اجازه بردارد.

تقسیم بندی سرقت۱. سرقت حدی ۲. سرقت تعزیری

سرقت حدی دارای چه شرایطی می باشد؟ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی آن را بیان نموده است؛طبق این ماده که در تعریف سرقت حدی می باشد سرقت در صورتی که دارای تمام شرایط زیر را داشته باشد موجب حد است 

الف. شی ء مسروقه شرعأ مالیت داشته باشد 

ب. مال مسروقه در حرز باشد 

پ. سارق هتک حرز کند 

ت. سارق مال را از حرزخارج کند 

ث. هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد

 ج. سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد

 چ. ارزش مال مسروق در زمان اخراج از حرز معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد 

ح. مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی وقف عام و یا وقف برجهات عامه نباشد

 خ. سرقت در سال قحطی صورت نگیرد

 د. صاحب مال از سارق نزد مرجع قضایی شکایت کند 

ذ. قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد 

ر. مال مسروقه قبل از اثبات سرقت تحت يد مالک قرار نگیرد 

ز. مال مسروقه قبل از اثبات جرم به مالکیت سارق در نیاید 

ژ. مال مسروقه از اموال سرقت شده یا مغضوب نباشد.

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

اکنون به بررسی اجمالی این ماده قانونی می پردازیم:طبق ماده ۲۶۹ قانون مجازات اسلامی ، حرز عبارت ازمکان متناسبی است که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می ماند یعنی مال مورد سرقت در جایی قرار داشته باشد که عرفا قابل دسترسی نباشد یا به طور کلی دور از چشم بقیه و مخفی باشد. 

هتک حرز:طبق ماده ۲۷۱ قانون مجازات اسلامی عبارت است از نقض غیرمجاز حرز که از طریق تخریب دیوار یا بالا رفتن از آن با باز کردن یا شکستن قفل و امثال آن محقق می شود بنابراین بر اساس ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی اگر سرقت تمام شرایط فوق الذکر را دارا باشد سرقت حدی و موجب حد می باشد اما به طور کلی برای سرقت حدی ۳ شرط را لازم است:

۱. سرقت مستوجب مجازات حد باید به گونه ای باشد که صاحب مال خودش متوجه نباشد که مال او مورد دستبرد قرار گرفته است واز سرقت مال خود بی خبر باشد بنابراین می توان چنین گفت که سرقتی که با علم و آگاهی صاحب مال باشد مستوجب مجازات حد نخواهد بود ۲. خارج کردن مال از جایی که در آن مخفی بوده است جز با شکستن یا خراب کردن نمی توانسته سرقت شود ٣. سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد در زمانی که سرقت شرایط لازم اثبات حد را نداشته باشد قاضی یا حاکم دادگاه سرقت را تعزیری خواهد دانست.

پس می توان به طورکلی گفت که هر سرقتی تعزیری است مگر آن که حدی بودن آن اثبات شود زیرا سرقت تعزیری به جز قواعد عمومی شرط دیگری ندارد. وکیل کیفری در دادسرا و دادگاه نظامی برابر ماده ۶۲۵ و ۶۲۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در جرایم علیه امنیت کشور یا در مواردی که پرونده دارای اسناد و اطلاعات سری است و رسیدگی به آنها در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است طرفین دعوی موظفند وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید سازمان قضایی نیروهای مسلح باشد انتخاب می نمایند ضمنا برابر مقررات این قانون وکلای دارای تابعیت خارجی نمی توانند برای دفاع در دادگاه نظامی حاضر شوند مگر این که در تعهدات بین المللی به این موضوع تصریح شده باشد. 

در اینجا خصوصیات وکیل ذکر میشود که شما به عنوان موکل یا به عنوان یک دانشجو باید با آن اشنا بشوید:

خصوصیات وکیل خوب:

از خصوصیات وکیل خوب و از جمله وظایف او این میباشد که پیش از جلسه رسیدگی و قبل از دفاع از موکل خود با مطالعه پرونده و گفتگو با متهم پرونده ضمن اطلاع کامل از موضوع اتهامات و نیز آشنایی کامل با متهم با توفیق در صحت و سقم اظهارات موکل بتواند به نحو شایسته ای از موکل خود به نحو درست و صحیح دفاع کند. با اینکه وکالت تعهد به وسیله میباشد و این یعنی وکیل موظف خواهد بود که تمام تلاش خود را برای دفاع مناسب از موکل خود به کار بندد و قانون مسؤلیتی در رسیدن به نتیجه نخواهد داشت و تضمینی جهت دستیابی به نتیجه نمیدهد منتها از خصوصیات وکیل خوب این میباشد که در مقابل موکل خود پاسخگو باشدو احساس مسؤلیت مهمترین خصوصیت شخصیتی او می باشد.در اصل شغل هایی مانند وکالت و قضاوت چون با جان و مال و ناموس اشخاص در ارتباط خواهد بود باید در انتخاب وکیل و پذیرش وکیل و قضات سخت گیری به عمل آورده شود زیرا که اگر قوه قضاییه کشوری دچار اختلال بشود تمام یک کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وکیل کیفری در تهران
وکیل کیفری در تهران

ویژگی های انتخاب وکیل خوب:

استفاده و گرفتن مشاوره حقوقی از یک وکیل خوب ، هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری واقعی خواهد بود تا شما را از بحران های حقوقی و کیفری نجات بدهد پس شما با هزینه ابتدایی خواهید توانست جلوی هزینه های سنگین تری را بگیرید. می توان برای وکیل انتخابی مان حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه ای اجازه وکالت از طرف ما را داشته باشد و در چه زمینهای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد. منتها همیشه این سوال برای اشخاص پیش خواهد آمد که چگونه به یک وکیل اعتماد کنیم؟ ویژگی های یک وکیل خوب در مواردی خلاصه خواهد شد از جمله:

۱- از ویژگی های شخصیتی یک وکیل ، امانت داری آن میباشد. 

در واقع وکیل محرم اسرار موکل و امین او خواهد بود. در اصل یک وکیل به مانند یک پزشک ممکن میباشد به سبب ماهیت شغلی خود با واقعیت ها و اسرار زیادی از سوی موکلین خود روبه رو شود که اخلاق حرفه ای ایجاب خواهد کرد که اسرار را به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی فاش نکند.حتی اگر مورد تهدید اشخاص مقابل قرار گیرد.

 

۲-وکیل این تعهد اخلاقی حرفه ای را بر عهده دارد که از گفتن مطالب نامربوط و غیرممکن اجتناب کند که این از موارد مهم و ضروری برای یک وکیل خواهد بود

.اصولا دادن وعده های دروغین به موکلین و بی جهت امیدوار نمودن آنها خارج از اخلاق حرفه ای می باشد. تعهد وكيل دادگستری، تعهد به نتیجه نبوده و تعهد او تعهد به وسیله می باشد، پس لازم میباشد که وکیل همانند یک جراح مسائلی را که ممکن است در حین دادرسی پیش بیاید از قبل به اطلاع موکل خود برساند تا موکل او را با چشم باز انتخاب نموده و هیچگاه به موکل اعلام نکند که او صددرصد برنده خواهد بود زیرا در بعضی مواقع روند دادرسی بگونه ای خواهد بود که نتیجه آنگونه که انتظار میرود نمی باشد. بنابراین از خصوصیات یک وکیل خوب در اصل آن است که واقعيات امر و پروسه رسیدگی را به موکل خویش اعلام کند.

٣-زمان انتخاب وکیل خوب وی باید موکل را از انتخاب بیراهه و نادرست باز دارد.

از دیگر وظایف یک وکیل خوب در قبال موکل آن است که موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد نه آنکه به طمع حق الوکاله، موکل را وارد پروسه های رسیدگی غیر ضروری کند. به عبارت دیگر مهمترین ویژگی یک وکیل صداقت و راستگویی او در برخورد با موضوعاتی میباشد که موکل به آنها دچار شده است و چاره کار را از وکیل خود می خواهد. نکته دیگر، آنکه یک وکیل مجرب به جهت احاطه بیشتر روی مسائل حقوقی طبیعتا بهتر از موکل خود قادرخواهد بود که مسیر درست را انتخاب کند بنابراین به هیچ وجه به جهت دریافت حق الوكاله نباید راهی را که نتیجه ای در بر ندارد به موکل خود پیشنهاد بدهد. در این صورت یک وکیل باعث خواهد شد که اعتبار خود را که برای بدست اوردن ان تلاش کرده است را خدشه دار کند. 

۴- از وظایف یک وکیل در قبال موكل ساده سازی مسائل حقوقی برای موکل خود می باشد.

در واقع یک وکیل خوب باید تا حد ممکن از پیچیده کردن دادرسی اجتناب ورزد. بنابراین حتی وکیل موظف میباشد از فنون و مهارت هایی که آموخته است برای راهنمایی قاضی نیز استفاده کند و در بسیاری از مواقع قضات از این راهنمایی ها بهره میبرند،در واقع یک وکیل خوب و مجرب می تواند از این راه بر روی سیستم قضایی و قاضی تاثیر مثبتی در جهت احقاق حق به جا بگذارد،منتها در اصل این شیوه از تاثیرگذاری نباید جنبه های غیر عادلانه و غرض ورزانه داشته باشد.

۵- یک وکیل خوب باید شأن و مقام شخص قاضی را رعایت کرده و به او کمال احترام را بگذارد.

در واقع این امر به این معنا خواهد بود که وکیل دادگستری دراصل نباید با چاپلوسی و تملق و تحقیر نمودن با قاضی رفتار کند. در اصل اینکه شخص وکیل نباید به واسطه درجه علمی و اطلاعاتی که دارد، نسبت به قاضی و مقام دادگاه تفاخر نماید؛ بلکه یک وکیل خوب باید با رفتار و شأن خود احترام دادگاه و جامعه را برانگیخته کند. بنابراین هرچه قدر یک وکیل متواضع تر و افتاده تر باشد، احترام بیشتری را جذب خواهد کرد. در یکسری از موارد ممکن خواهد بود که بروز چنین رفتارهایی از قبیل برخی رفتارهای زننده و خارج از شان قضایی بر روند پرونده موکل تاثیر بگذارد و نظرشخص قاضی پرونده را عوض بنماید.

۶- یک وکیل خوب باید از اطلاعات و معلومات و دانش حقوقی لازم و کافی برخوردار بوده باشد.

در اصل از ویژگی های یک وکیل خوب دانش حقوقی بالا در امور تخصصی وکالت میباشد تا بتواند بهترین راهکار را در بهترین فرصت ممکن شناخته و درانتخاب نوع دادخواست، شکوائیه و اقدامات قانونی لازم نهایت هوش و زکاوت خود را به کار برد. در انتخاب هر متخصصی نکته مهم در نظر گرفتن قدرت تخصص و فن او در ادای وظایف خواهد بود.پس یک وکیل خوب هم باید مانند هر شخص دیگری در شغل خود زرنگ و کاربلد باشد و امر صداقت را در دادگاه که امری مهم است به جا اورد و در بعضی جاها به دروغ از موکل خود دفاع نکند زیرا در بعضی موارد دیده شده که همین امر به ضرر موکل تمام شده است.

حدود وكالت چیست؟

بر اساس ماده قانونی ۶۳۳ قانون مدنی کشورمان:وکیل نمی تواند عملی را که خارج از حدود وكالت است انجام دهد.در صورتی که وکالت به طور مطلق داده شده و قیدی در آن نیامده مربوط به اداره اموال خواهد بود. (مفاد ماده ۶۶۱قانون مدنی)

انواع وکالت

1.وکالت قضایی2.وکالت غیرقضایی

 وکالت قضایی چیست؟

در واقع وکالت قضایی عبارت است از اینکه شخص در جهت امور دادگاهی خود شخص دیگری را به عنوان نماینده خود در دادگاه معرفی می نماید. این نوع وکالت محدود به امور قضایی است مانند اعطای وکالت به وکلای دادگستری

 وکالت غیر قضایی چیست و به چه صورت است؟ 

در اصل وکالت غیر قضایی عبارت است از اینکه شخصی به طور رسمی یا عادی جهت انجام امور کاری یا اداری خود به شخص دیگری وکالت می دهد.

نایب السلطنه را در دوره صفویه وکیل میگفتند و عنوان وکیل الرعایا هم از همین جا برخاسته است. میتوان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه ای اجازه وكالت از طرف شما دارد و در چه زمینه ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

مورد وکالت چیست و به چیزی مورد وکالت گفته خواهد شد؟

در واقع مورد وکالت امر و یا اموراتی خواهد بود که وکیل به موجب عقد قرارداد) وكالت و به نیابت (نمایندگی) از طرف موکل خود می بایست انجام دهد، مورد وکالت باید از اموراتي باشد که خود موکل بتواند آنرا انجام دهد و مانع قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد ، و وکیل هم براي انجام آن امر اهلیت قانونی داشته باشد.پس مورد وکالت همان چیزی است که موکل بر اساس آن شکایت میکند و شکایت خود را پیش قاضی برای مطالبه آن میبرد و برای مطالبه کردن آن از یک وکیل استفاده مینماید. 

طریقه انقضای وکالت چگونه است؟ 

در اصل طریقه انقضای وکیل اینگونه خواهد بود که ،با عزل موکل ، با استعفاي وكيل ، با فوت یا جنون موکل و یا وکیل.

طرق منفسخ شدن وکالت به چه صورت میباشد؟

در واقع طریقه منفسخ شدن امر وکالت اینگونه است که ، با از بین رفتن متعلق وكالت ، با انجام مورد وکالت توسط خود موکل و با انجام عملي از سوي موکل که منافي با وکالت وکیل باشد.

وکالت در دادگاهها به چه صورت میباشد؟

با توجه به اینکه اقامه دعوي حقوقي و يا كيفري نسبت به هر موضوعي معمولا یکبار قابلیت طرح را دارد مگر موضوعات و یا مواردی که از این قاعده مستثني هستند لذا کسب اطلاعات لازم از طریق مشاوره حقوقي و یا انتخاب وکیل دادگستری در اقامه دعوي و یا دفاع در قبال دعوي مطروحه مي تواند در حل مشکلات بوجود آمده مفید باشد، البته مشاوره با وکیل فقط مختص بروز مشکلات حقوقي نبوده و حتي قبل از اقدام به امري و پیش آمدن مشکلات ، مي توان با وکیل مشاوره داشته و علاج واقعه را قبل از وقوع آن نمود قطعا یک وکیل خوب در نتیجه پرونده موثر واقع میشوند چه بسیار بوده اند پرونده هایی که بر اساس انتخاب وکیل خوب و مناسب نتیجه های متفاوت و دلخواه برای شاکی یا دیگر افراد به دنبال داشته اند.

وکیل کیفری کیست :

 در سال ۱۳۹۲ دو قانون مهم در جامعه جزایی به تصویب رسید یکی در امور ماهوی و دیگری در امور شکلی که پس از سال ها بررسی مجلس شورای اسلامی تصویب و تایید شورای نگهبان رسید در زمینه ماهوی ، قانون مجازات اسلامی و در زمینه شکلی آیین دادرسی کیفری. هرچند این قوانین نیز دارای اشکالات و ایراداتی میباشند با این حال قانون جدید در مقایسه با قوانین قبلی دارای نقاط قوت متعددی است که پیش بینی این موارد در خور تحسین سبب گردیده تا قانون جدید ازانسجام و شفافیت بیشتری برخوردار باشد مرجع تعقیب, تحقیق و رسیدگی هم صورت روشن تری از هم متمایز شده است . این قانون نوآوری هایی نیز داشته است در این مقاله سعی می نماییم بررسی نقش وکلایی که در دعاوی کیفری ، فعالیت می نمایند برابر شرایط قانون آیین دادرسی کیفری وسایر قوانین مربوطه بپردازیم. 

انواع وکیل دادگستری در ایران به چه صورت است؟

به طور کلی هشت نوع وکیل دادگستری وجود دارد:

 بر اساس ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب سال ۱۳۱۵هرشخص که دارای پروانه وکالت نباشد از هرگونه تظاهرومداخله در امر وکالت ممنوع میباشد ومتخلف از یک الی شش ماه حبس تادیبی محکوم خواهد شد. بنا براین تصریح قانونی، حتی اگر اشخاصی وکالتنامه محضری هم داشته باشند ، در صورتیکه پروانه وکالت در دادگستری را نداشته باشند ، پرداختن به امر وکالت در دادگستری برای آنها تخلف محسوب خواهد شد . 

اصلی که بیان شد، اگرچه در ابتدا لزوم مراجعه به یک مرجع خاص برای گرفتن پروانه وکالت جهت علاقه مندان به شغل وکالت را به ذهن مرتبط می سازد . منتهاعملا در حال حاضر مراجع متعددی نسبت به صدور پروانه وکالت اقدام می کنند که فهرست این مراجع و قوانینی که انجام این وكالتها را تجویز نموده اند جهت آگاهی علاقه مندان در معرض مطالعه قرار داده خواهد شد:

مراجعی که مجوز وكالت برای اشخاص صادر می کنند

1- کانون های وکلای دادگستری

 ۲- مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه ٣

- دوایر حقوقی وزارتخانه ها و ادارات دولتی

 ۴- بخش های حقوقی و قضایی نیروهای مسلح 

۵- دفتر خدمات حقوقی و قضایی ایثارگران وابسته به بسیج مستضعفین.

 قوانینی که بر اساس آنها پروانه وکالت صادر خواهد شد

 شرایط و ضوابط گرفتن پروانه وکالت در قوانین مختلفی از جمله در قوانین زیر مشهود میباشد: 

1- قانون کیفیت اخذپروانه وکالت دادگستری 

۲-ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنجساله سوم و آئین نامه اجرایی آن ٣

- قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و نیروهای مسلح ۴

- قانون استخدامی سپاه و آئین نامه اجرایی آن

 ۵-قانون حمایت قضایی از بسیج.

وکیل انتخابی چه نوع وکیلی است؟

در واقع وکیل انتخابی در مواردی بکار می رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با انعقاد قرارداد وكالت از او می خواهد وكالت او را برای دفاع از حقش در مراجع قضایی برعهده بگیرد و کار او را انجام بدهد.

وکیل تسخیری چه نوع وکیلی است؟

  در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، بدلیل امتناع متهم از اخذ وکیل ویا نداشتن بضاعت مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده است که در این صورت به تشخیص دادگاه ، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می شود و او هم دیگر برای دفاع از خود وکیلی را خواهد داشت. عنوان وکیلی که به این ترتیب وارد پرونده خواهد شد، وکیل تسخیری میباشد.

وکیل معاضدتی چه نوع وکیلی است؟

باید بگوییم که در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکیل داشته باشند ولی به دلایلی امکان گرفتن وکیل نداشته باشند(شرایط مالی مناسبی نداشته باشند) ، با تشخیص عسر و حرج موکل از سوی دادگاه و یا تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا، در این موارد وکیلی بصورت رایگان دفاع از حقوق شخص معسر را برعهده می گیرد.در واقع وکیلی که در اینجا توضیحاتی در موردش خدمتتان ارائه شد، وکیل معاضدتی است.

 وكيل اتفاقي چه نوع وکیلی میباشد؟

 اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق یا فقه و حقوق باشد منتها شغل او وکالت نباشد، بخواهد بصورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند ، خارج از چرخه و آزمونهای سخت کانون وکلای دادگستری ، از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد ، با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوطه می تواند به این امر اقدام به عمل اورد. شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته است را وکيل اتفاقی می نامند.

وکیل سازمانی چه نوع وکیلی میباشد؟

دراجرای قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و نیروهای مسلح ، اگر کارکنان دولتی اعم از کشوری و لشکری در امور خدمتی خود دچار مشکل حقوقی و قضایی شوند ، سازمان محل خدمت او، خواهد توانست که کارشناسان حقوقی خود را جهت دفاع از حقوق کارکنانی که دچار مشکل شده اند، بعنوان وکیل همان کارکنان به مراجع قضایی معرفی کنند و یا اینکه به آنها مشاوره حقوقی بدهد. کارشناسان حقوقی که در این خصوص وکالت کارکنان اداره متبوع خود در مراجع قضایی جهت دفاع از آنها را بر عهده می گیرند، وکیل سازمانی نامیده خواهند شد.

وکیل قوه قضائیه چه نوع وکیلی میباشد؟

 اشخاصی که در اجرای ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور از مرکزی بنام مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه پروانه وکالت دریافت می کنند را وکیل قوه قضائیه (ویا وکیل ماده ۱۸۷) می نامند. 

 وکیل کارآموز چه نوع وکیلی خواهد بود؟

 باید بگوییم که اشخاصی که در امتحانات ورودی یا همان ازمون اصلی وکالت کانون وکلای دادگستری قبول شده اند باید مدتی را نزد وکیل با سابقه کارآموزی کنند اما این دسته از اشخاص می توانند در دوران کارآموزی خود، زیرنظر وکیل سرپرستشان، در مسائلی که خیلی سنگین نباشد به امر وکالت هم بپردازند. وکلایی که در دوران کارآموزی خود ، کار وکالت هم انجام می دهند ، اصطلاحا کارآموز وکالت یا وکیل کارآموز نامیده خواهند شد.

 وکیل حمایتی چه نوع وکیلی میباشد؟ 

وکلا و مشاوران حقوقی که در اجرای قانون استخدامی سپاه ويا قانون حمایت قضایی از بسیج ، برای دفاع از حقوق ایثارگران و یا بسیجیانی که در حین ماموریت دچار مشکل قضایی و حقوقی می شوند ، با اخذ پروانه از دفتر حمایت قضایی از ایثارگران ، بعنوان وكيل اشخاصی که در اینجا ذکر شد، به مراجع قضایی مراجعه خواهند کرد که به این اشخاص وکیل حمایتی لقب داده اند. 

در بالا با انواع وکیل اشنا شدید و از انجایی که در این مقاله قصد خواهیم داشت شما را با وکیل کیفری مناسب در شهر تهران اشنا کنیم،در ابتدا بهتر است اطلاعات لازم و کافی در باب امر وکالت و انواع ان داشته باشیم که در حین عقد قرارداد انواع وکالت به مشکل برنخوردید پس به مطالبی که در بالا ذکر شد کمال توجه را داشته باشید.

وکیل دادگستری متخصص در امور کیفری، به عنوان شخصی است که می تواند در امور کیفری ضامن احقاق حق طرفین و اجرای صحیح قوانین باشد در قانون جدید آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و مطابق با ماده ۵ آن ، متهم باید از حق دسترسی به وکیل بهره مند شود ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲مقرر می دارد با شروع و تحت نظر قرار گرفتن متهم طبق این ماده می تواند تقاضای حضور وکیل نماید وکیل باید با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات ، با شخص تحت نظر ملاقات نموده و اظهارات ایشان را اخذ نماید

 وکیل میتواند در پایان ملاقات با متهم ، نظرات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد حضور وکیل نزد بازپرس بهتر از گذشته شده است ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ تصریح می دارد که متهم میتواند در مرحله تحقیقات مقدماتی یک نفر وکیل دادگستری به همراه خود داشته باشد این حق باید پیش از شروع به تحقیق توسط بازپرس به متهم ابلاغ و تفهیم شود چنان چه متهم احضار شود این حق در برگه اقدامی قید و ابلاغ می شود وکیل متهم میتواند با کسب اطلاع از اتهام ،

 دلایل و مطالبی را که برای کشف حقیقت و دفاع از متهم با اجرای قانون لازم است اظهار کند،اظهارات وکیل در صورت مجلس نوشته می شود قانون آیین دادرسی کیفری سابق ، ضمانت اجرایی موثری را برای مفاد این ماده پیش بینی کرده بود (سلب حق همراه داشتن وکیل یا عدم تمکین حق متهم موجب بی اعتباری تحقیقات می شود) ولی در اصلاحات ۱۳۹۴ ضمانت اجرایی این تبصره به پیش بینی مجازات انتظامی برای مقام قضایی تبدیل شده است.

برابر مفاد این قانون، در جرائمی که مجازات آنان سلب حیات است و، چنان چه متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی ننمایند بازپرس برای او وکیل تسخیری انتخاب می کند بنابراین حتی در تحقیقات مقدماتی نیز در مواردی حضور وكيل الزامی شده است از سوی دیگر مطابق ماده ۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ مراجع انتظامی باید متهم را از حق بهره مندی از خدمات مشاوره ای و معاضدت حقوقی آگاه کنند توجه به حقوق بزه دیده و سعی در جبران آن از نقاط مثبت این قانون است 

و موجب تبصره ۲ ماده ۱۳ ماده ۳۴۸ و ماده ۳۰۲، موارد الزامی حضور وکیل در رسیدگی دادگاه علاوہ جرایم مستوجب مجازات سالب حیات به جرائم تعزیری درجه یک تا سه و نیز موردی که شخص قبل از صدور حکم قطعی دچار جنون شود گسترش یافته است،تعداد وکلا در تحقیقات مقدماتی همچون گذشته یک نفر است متاسفانه در تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۴ مقرر شد،

 در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی صرفا میتوانند از وکلای رسمی مورد تایید قوه قضاییه باشد استفاده نمایند اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می گردد.

در نقد این ماده می توان چنین  گفت حق ، برخورداری از وکیل انتخابی, در مراجع قضایی حقوق مسلم افراد است که در اصل ۳۵ قانون اساسی نیز همچون اسناد بین المللی بدان اشاره شده است این ماده از حيث اختلال در حرفه وکالت و همچنین از حیث ایجاد تبعیض میان وکلا و گزینش آنان توسط رئیس قوه قضائیه قابل نقد است

انتظار می رود این تبصره در اسرع وقت به نحو مقتضی و همسو با سیاست های دادرسی عادلانه اصلاح شود در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ مصوب شده است اگر اخلال کننده از وکلای اصحاب دعوا باشد دادگاه به وی در خصوص رعایت نظم دادگاه تذكر می دهند و در صورت عدم تاثیر ، وی را اخراج و به دادسرای انتظامی وكلا معرفی می کند 

این مقررات نسبت به تبصره ۲ ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۷۸ و ماده ۱۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی ۱۳۷۹ که اجازه بازداشت وکلا را می داد پیشرفت قابل توجهی در جهت رعایت حق دفاع و استقلال حرفه ای وکیل تلقی می شود در ماده ۴۷۱ نیز وکلای دادگستری مجاز شده اند هم چون قضات از طريق رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور ، نظر هیئت عمومی دیوان عالی کشور را برای صدور رأی وحدت رویه درخواست کنند، این ها برخی از مواردی بود که در خصوص وکلای کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پیش بینی یا نو آوری گردیده است.

تعریف وکیل و وکالت/تعریف کلمه وکیل در قران کریم

کلمه وکیل در آیه ۱۶۷ ازسوره آل عمران در قرآن مجید ذکر شده است و مقام وکالت را تقریبا در ردیف مقام بزرگ روحانی و معنوی قرار داده است. در کلمه و لغت عرب امروزه از کلمه وکیل استفاده نخواهد شد و در تمام جزیره عرب و شمال آفریقا به جای وکیل کلمه محامي را به کار خواهند برد.

تعریف کلمه وکیل درفرانسه:

در فرانسه از کلمه آوکا که به معنی کمک و یاری مظلوم است به عنوان کلمه وکیل استفاده میشود. 

تعریف کلمه وکیل در کشور انگلستان:

در انگلیس لغات متعددی برای کلمه وکیل وضع شده است ولی واژه مصطلح لایر معنی حقوقدان میباشد.وکلا در این کشور به دو دسته سولیسترها و باریسترها تقسیم میشوند. (lawyer) 

تعریف کلمه وکیل در حقوق ایران:

 در ایران وکالت به کسر و فتح اول مصدر از ریشه ثلاثی وکل بر وزن ضرب میباشد.و معنی لغوی آن وا گذاشتن و سپردن کار به دیگری از قبل خود و معنی اصطلاحی آن قائم مقام ساختن و ماذون نمودن غیر کفایت و اعتماد کردن به اوست. پس باید بیان کنیم که موکل کسی است که کاری را به دیگری وا می گذارد و به او اعتماد و کفایت میکند و وکیل کسی خواهد بود که کار را به او میسپارند در نتیجه وکالت وکیل قائم مقام موکل شده و در موردی که وکالت دارد به جای موکل متعلق وکالت را انجام میدهد و برای تحقق وکالت وکیل باید آن را قبول کند.

تعریف کردن کلمه وکیل از نظر سیسرون:

یکی از حکما خطبای معروف روم در کتاب خود وکیل را این طور تعریف میکند :(وکیل مرد صالح و درستی است که دارای اطلاعات قضایی بوده و بتواند با سلاست و جزالت بیان قضایا را بیان نموده و در سایه مشاوره و تنظیم لوایح کتبی و اظهارات خود حقوق مراجعت کنندگان را حفظ و یا آن که راسا" دعاوی طرفین را خود شخصا" رسیدگی نموده مانند یک نفر قاضی آنها را قطع و فصل نماید)

در عرف عامه وکیل مفهوم دیگری داشته و بعضی وکیل را مدافع حقوق ایتام و بیوه زنان دانسته اند و در واقع عده ای دیگرچنین میگویند در سایه توجه و مساعی وی بدبختان و مظلومین و محرومین از مال و جان به حق خود رسیده و از شر و صدمه غاصبین و متجاوزین به حق مصون و نگهداری میشوند.

ولتر فیلسوف فرانسوی در مورد وکالت چنین میگوید :

بهترین مقام در عالم شغل وکالت است و کمال مطلوب من در دنیا این است که وکیل بوده باشم.

نگاهی به دوران قديم و شغل وکالت:

باید بگوییم که اصل و منشا شغل وکالت و مدافع حق به هیچ وجه ملازمه با پیدایش سازمان قضایی نداشته و از موقعی که بشر منافع خود را تشخيص داده است هر گاه اصکاک و تصادمی نسبت به آن مشاهده نمود یا خود مقدم به دفاع و دفع شر از خود شده یا مباشرت آن را نیابتا" به اشخاص مجرب و با صلاحیت دیگر واگذار کرده است پس اصل مسلم اینست که حق دفاع از حقوق مسلمه و مختصه بشر بوده و در سایه تمدن و تکامل اصول و قوانین برای آن وضع شده است.

در یونان قدیم پریکلس اول شخصی بوده است که در مجمع وکلا در آتن با اطلاعات وسیع خود از حقوق اشخاص دفاع نموده است و افراد برای دفاع از جان و مال خود خطبا و دانشمندانی انتخاب میکردند که در این صنعت تخصص کامل داشته باشد و بتوانند با زبان و بیان رسا حقوق خود را دریافت کنند و در جامعه عدالت را برای خود برگزینند. در اصل تاریخ نشان میدهد که هزاران سال پیش وکیل مدافع و خدمت وکالت در اداره و تمشیت امور اجتماعی میباشد. به این ترتیب باید بگوییم که آنچه تردید ناپذیر است حمایت و پشتیبانی از ناتوان و دفاع از ستمدیدگان پا به پای داوری و قضا در عرصه اجتماعی نمودار گردیده و وکلا در طول تاریخ ممتد بشر در تاریکی ها و ظلمت جامه استبدادی از حقوق افراد دفاع می کردند و اجرای عدالت و قانون را خواستار میشدند. پس شغل وکالت شغلی بسی شریف و محترم است و برای همین هر ساله تعداد افراد زیادی دوست دارند در رشته حقوق شرکت کرده و در آن سوگند یاد کنند که جز عدالت و اجرای آن هدفی دیگر نداشته باشند.

یکی از کشورهایی که همواره به امور وکالت اهمیت داده المان و فرانسه است که حال میخواهیم تعریف کلمه وکالت را در المان نیز بدانیم.تعریف کلمه وکیل در کشور المان به چه صورت خواهد بود؟

درکشور آلمان وکیل در المان تحت عنوان (rechtsanwalt)وبه معنی نماینده حق نامیده خواهد شد. 

نتیجه گیری کلی:

وکیل کیفری در حقیقت همان وکیل دادگستری است که به دلیل تبحر و تجربه یا مطالعات مضاعفی که در این زمینه داشته است و یا دلیل پرداختن کار بر روی این گونه پرونده ها، نسبت به سایر وکلا می تواند شما را، در پرونده های مختلف کیفری بهتر یاری دهند. به هر ترتیب هرگاه یک وکیل ، وکالت پرونده کیفری را به عهده بگیرد ما او را وکیل کیفری می شناسیم که در اصطلاح به آن مدافع نیز می گویند.

در پایان:

مطمئن ترین راه برای انتخاب یک وکیل مناسب سایت کانون وکلا میباشد،پس در انتخاب وکیل برای خود به حرف اقوام و افراد نزدیک تا حد ممکن گوش ندهید چون ممکن است بر اساس موضوع پرونده شما وکیلی که برای خواهر شما خوب بوده است و در طی پرونده خوب عمل کرده است برای شما انچنان خوب عمل نکند،مثلاممکن است در امر طلاق یکسری ازوکلا تکیه شان بر اشتی طرفین باشد یکسری از وکلا تکیه شان بر اموردمادی از جمله مهریه و نفقه باشد و یکسری دیگر موضوع حضانت فرزند حتی از خود طلاق هم برایشان مهم تر باشد و در این امر توانایی بیشتری از خود نشان بدهند.البته باید بگوییم گاهی حسن شهرت وکلا کاملا درست است و ممکن است یک وکیل خوب با حسن شهرت خوب بتواند پرونده را انگونه که میخواهید جلو ببرد.پس در هنگام انتخاب یک وکیل کیفری خوب هم به سایت کانون وکلا مراجعه کنید و نگاهی کلی به ان داشته باشد و هم به حسن شهرت وکلای اطرافتان توجه نشان بدهید.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد