کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

مرخصی استحقاقی+بررسی تخصصی+نکات مهم

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

مرخصی استحقاقی+بررسی تخصصی+نکات مهم

مرخصی استحقاقی+بررسی تخصصی+نکات مهم

مبحث مرخصی استحقاقی یکی از مهم ترین و جالب ترین ترین مباحث برای کارمندان و کارگران می باشد یک کارمند یا کارگر بعد از سپری شدن مدتی از کار حس خستگی در خود دارد و نیازمند استراحت می باشد البته مرخصی فقط برای استراحت و خوش گذرانی نیست، درخواست مرخصی از سمت کارمند ممکن است علت های دیگر نیز داشته باشد که در قانون کار به موارد گوناگون و مختلف آن اشاره شده است. تعطیلی (مرخصی) یک نوع حقی است که برای کارگر یا کارمند مطابق با قانون کار انجام می گیرد بر طبق آن، کارمند می تواند در روزهایی به جز روزهای تعطیل رسمی در محیط کار خود حاضر نشود .

مرخصی استحقاقی یعنی این که کارگر یا کارمند می تواند یکی از روزهای کاری یک کارمند می تواند با تعیین خود و موافقت مسئول مربوطه ، یکی از روزهای هفته را به کارهای شخصی بپردازد، مرخصی اقسام متفاوتی در قانون کار دارد که یکی از آن ها مرخصی استحقاقی می باشد به دنبال این موضوع به تحقیق انواع مرخصی استحقاقی و مدت زمان آن و همین طور مواد قانونی در ارتباط با مرخصی استحقاقی در قانون کار خواهیم پرداخت. 

تعريف اصلی مرخصی چیست؟

میتوان گفت که مرخصی عبارت میباشد از حقی که برای کارگر در ترک کار برای روزهای غیرتعطیل در نظر گرفته شده است و این حق از دیرباز برای کارگر و کارمند به رسمیت شناخته شده است و در قانون کار جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته است.

انواع مرخصی در قانون کار به چه صورت میباشد؟ و نحوه محاسبه آن ها چگونه است؟

گرفتن مرخصی از کارفرمایان یکی از دغدغه های اساسی کارکنان و کارگران به شمار می رود واکثر اوقات پیش آمده است که افراد برای انجام دادن کاری نیاز ضروری به گرفتن مرخصی خواهند داشت منتها، با مخالفت کارفرمای خود مواجه خواهند شد؛ در صورتی که برابر قانون گرفتن مرخصی حق بدیهی و طبیعی هر فرد در طول ایام کار به شمار می آید. قانون کار جمهوری اسلامی ایران با ذکر مواردی نحوه گرفتن انواع مرخصی را تشریح نموده است.

 ماهیت مرخصی استحقاقی چیست؟

در اصل مرخصی استحقاقی از نظر قانون به معنی تعطیلی کارگر یا کارمند میباشد که در این زمان استفاده از این نوع مرخصی، حقوق نیز به آن ها پرداخت خواهد شد ، ماده ۶۹ قانون کار در مورد مرخصی استحقاقی توضیحاتی داده است که در ادامه توضیحات تکمیلی را ارائه خواهیم داد. مرخصی استحقاقی مشمول روزهایی در ماه میباشد که با تعیین خود فرد دارنده کار و پیشه بدون این که از حقوق او پولی کم شود می تواند در محیط کار خود حاضر نشود همه کارگران و کارمندان قسمت خصوصی شامل این قانون مرخصی استحقاقی میشوند و به همین دلیل میباشد که مهلت استفاده نمودن از این مرخصی برای هرسال تعیین شده است که به آن مرخصی سالانه هم می گویند.

مدت مرخصی استحقاقی:

تعطیلی که حق کارگر یا کارمند می دانند به اندازه دوروز و نیم درماه حساب شده است که جمع آن در سال ۱۹۲ ساعت اندازه ۲۶ روز در یک سال می باشد اشخاص می توانند روز از این ۲۶ روز را پس انداز کنند و در سال بعد از آن استفاده کنند و چنان چه در آخر سال از مرخصی های خود بهره مند نشده باشند می توانند وجه آن را از صاحب کار خود بگیرد.

شایان ذکر است که بهرمند شدن از مرخصی استحقاقی به عقیده صاحب کار هم ارتباط دارد در شرکت های خصوصی و دولتی یک وقتی برخی از صاحبان کار اعضا و کارمندان خود را به استفاده از مرخصی ها الزام می کنند وچنان چه از مرخصی هایشان استفاده نکنند فقط ۹ روز آن حساب می شود و بقیه مرخصی ها از بین می رود که در اصطلاح با میگویند می سوزد،همین طور مهلت استفاده از مرخصی استحقاقی در شغل های سخت ومضر سه روز در ماه و برابر با ۵ هفته در سال است که باید در ۶ ماه اول سال و ۶ ماه دوم سالاز آن استفاده کنند، تعیین چگونگی کارهای سخت ومضر مطابق آیین نامه مربوطه وهمچنین تعیین کمیته مخصوص این کار و چگونگی کار آن در آیین نامه ی ذکر شده شرح داده شده است.

تمدید مرخصی استحقاقی ادامه تعطیلی از روش تقاضای کتبی کارگرو پذیرش کتبی صاحب کار صورت می گیرد در این موقع زمان شروع مرخصی فورا بعد از تمام شدن مرخصی قبلی است کارگر باید در آخر مرخصی در محیط کار خود آماده باشد آن چه در این بحث لازم به بیان است چنان چه صاحب کار این است که اگر کارگر در هنگام مرخصی مریض شود می تواند از مرخصی استعلاجی خود بهره مند شود و بقیه مرخصی استحقاقی که تقاضا کرده بود جمع می شود ، پرداخت حقوق مرخصی استحقاقی طلبی که با زمان مرخصی استحقاقی کارگر در ارتباط است در موارد زیر حساب و پرداخت می شود:

 مرخصی استحقاقی سالانه:

 هرگاه کارگر تصمیم داشت از تمام مرخصی سالانه خود به طور کل وتماما بهره مند شود با حساب کردن ۴ روز جمعه می تواند در مدت یک ماه به تعطیلی برود اما چنان چه عقیده داشته باشد که از این تعطیلی ها به صورت گردشی استفاده کند همان ۲۶ روز را برای او حساب می کند همین طور تعطیلی کمتر از یک روز شامل مرخصی استحقاقی می شود.

مرخصی استحقاقی کارگران فصلی:

 زمان مرخصی استحقاقی که بیان شد در ارتباط با کارگرانی است که به طور همیشگی یعنی در طول یک سال و به طور ساليانه شاغل به کار می باشند کارگران دیگر مانند کارگران فصلی یا کارگرانی که کمتر از یک سال به کاری شاغل بوده اند،مقدار تعطیلی استحقاقی فصلی بر طبق ماه های کار کرد مشخص می شود کاری که کمتر از یک سال باشد تعطیلی ذکرشده به مقدار زمان کار شده حساب می شود مواد قانونی مرخصی استحقاقی در قانون کار قاعده و قانون مرخصی استحقاقی کارگران در قانون به شرح زیر ذیل است:

 * بقیه روزهای تعطیل شامل روزهای مرخصی به حساب نخواهد آمد.

 * کارگران به غیر از تعطیلات رسمی کشور روز ۱۱ اردیبهشت روز کارگر هم تعطیل کار هستند و صاحبان کار نباید در این روز کارگران را مجبور به کار کند اگر صاحبان کار در این روز از کارگران استفاده کنند باید حقوق کارگر و مزد و همچنین اضافه کار روز تعطیل برای آنها حساب شود.

* برای کاری که کمتر از یک سال باشد مرخصی به مقدار کار حساب میشود.

 * درموقع موافقت نداشتن کارگر وصاحب کار درباره زمان مرخصی کارگر تصمیم اداری کار و امور اجتماعی محل قابل اجرا می باشد.

* کارگر فقط می تواند ۹ روز از مرخصی سالیانه خود را پس انداز کند.

 * در هنگام بازنشستگی، ناتوانایی کلی، تعطیلی کارگاه، و یا فوت کارگر طلب هایی که کارگر درباره مرخصی استفاده نشده دارد به کارگر یا وراث او داده می شود.

* چگونگی استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و زمان آن و شروط برگشت آنها به کار بعد از بهره مند شدن از مرخصی با موافقت کتبی کارگر با قائم مقام قانونی او و صاحب کار مشخص می شود.

تعطیلی ساعتی:

مرخصی یا تعطیلی ساعتی قسمتی از مرخصی استحقاقی می باشد که میزان آن با نظر صاحب کار ارتباط دارد اندازه آن می تواند بین ۲ ساعت تا ۶ ساعت باشد چنان چه مرخصی ساعتی که کارمند با کارگر می گیرد از ۸ ساعت بیشتر به شود یک روز مرخصی کامل به شمار میرود،چنان چه کارمندی ازدواج همیشگی یا دائم کند ۳ روز مرخصی استحقاقی به او داده می شود و در صورت مرگ ومیر همسر، فرزند، یا پدر و مادر هم ۳ روز مرخصی داده می شود مدت زمان استفاده از مرخصی های عروسی یا عزا از هنگام ازدواج با فوت آغاز می شود وکار مندان نمی توانند از این تعطیلی در موقع دیگری استفاده کنند برای دفاع از زنان شاغل مرخصی زایمان در نظر گرفته اند حقوق زن باردار در این زمان به وسیله صاحب کار داده نمی شود بلکه پرداخت آن به وسیله سازمان تامین اجتماعی انجام خواهد گرفت و هر گاه زنان در مرخصی زایمان بسر ببرند عیدی و مواد دیگر نیز مشمول آن ها شد.

مطالبات مربوط به مدت مرخصی استحقاقی شخص کارگر در موارد زیر باید پرداخت شود:

 1. در صورت فسخ يا خاتمه قرارداد کار و اخراج کارگر

 2. بازنشستگی کارگر

 3. از کارافتادگی کلی کارگر

 4. تعطیل کارگاه

 5. فوت کارگر

فوت کارگر

در صورتی که کارگر فوت کند،مطالبات شخص کارگر به وراث های قانونی پرداخت میشود.البته چنین به نظر می رسد که در موارد استعفای کارگر و ترک کار نیز باید مزد مرخصی استحقاقی برابر ماه های کار محاسبه و پرداخت بشود.

مرخصی بدون حقوق کارگران چگونه میباشد؟

نحوه استفاده کردن کارگران از مرخصی بدون حقوق و مدت و شرایط برگشت آنها به کار بعد از استفاده از مرخصی، با توافق کتبی کارگر و کارفرما تعیین خواهد شد. در صورت فسخ کردن يا خاتمه دادن قرارداد کار یا بازنشستگی و از کار افتادگی کلی کارگر مالیات مربوط به مدت زمان مرخصی استحقاقی کارگر به او و در صورت فوت او به ورثه او پرداخت خواهد شد.

 مرخصی ساعتی کارگران به چه صورت است؟

در اصل میتوان گفت که مرخصی ساعتی بخشی از مرخصی استحقاقی میباشد و از میزان آن کسر خواهد شد و شخص برای یکسری کارهای روزانه از آن استفاده میکند، که البته این موضوع در کارگاه ها و شرکتهای مختلف متفاوت میباشد.در واقع در یکسری از شرکت ها دو ساعت و یکسری دیگر تا ۵ ساعت و حتی ۶ ساعت در روز هم مجاز میباشد،منتها در هر صورت جمع مرخصی های ساعتی زمانی که به ۸ ساعت برسد، یک روز مرخصی محسوب خواهد شد. عموما اشخاص در صورت وجود کارهای خیلی ضروری یا کارهای اداری که نیاز به مراجعه به صورت صبح گاه دارد از این نوع تعطیلی کاری استفاده می نمایند.چنانچه در شرکتی افراد ساعات کاری روز پنجشنبه را موظف باشند در طول هفته پر کنند و به صورت توافقی پنجشنبه تعطیل باشد بنابراین استفاده از مرخصی استحقاقی در طول هفته، نیابد بیشتر از مجموع ساعات کاری موظفی شود و چنانچه میزان مرخصی ساعتی بیشتر از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه شود، حكم مرخصی بدون حقوق و کسر از کار را به دنبال دارد و کارفرما خواهد توانست که برای آن ساعت بیمه هم پرداخت نکند.

 ماده ۷۰ قانون کار در باب این موضوع چنین بیان میدارد که:مرخصی کمتر از یک روز کار جزو مرخصی استحقاقی منظور نخواهد شد.

 در یکسری از ادارات و سازمانها عنوان مرخصی کمتر از دو ساعت و سه ساعت برای انجام کارهای ضروری کارگران تعریف شده است که بیش تر از آن، مرخصی یک روز کامل محاسبه خواهد شد.

 مرخصی برای ازدواج و فوت برای کارگران به چه صورت میباشد؟

تمامی کارگران از این حقوق برخوردارند که در صورت ازدواج دائم، فوت همسر، پدرو مادر و فرزندان ۳ روز مرخصی با استفاده از حقوق داشته باشند.البته در مورد ازدواج دائم، فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان حق برخورداری از ۳ روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند واین امر با مرخصی استحقاقی سالانه کارگران بی ارتباط میباشد و جداگانه محاسبه خواهد شد.در ضمن زمان استفاده از این سه روز، همزمان با فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان و یا ازدواج دائم بوده و قابل انتقال و استفاده در زمانهای دیگر نیست.

 مرخصی استحقاقی در مشاغل معمولی و سخت و زیان آور چگونه میباشد؟

در واقع بر اساس ماده ۶۵ قانون کار مرخصی سالیانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند ۵ هفته میباشد. استفاده از این مرخصی، حتی الامکان در دو نوبت و در پایان هر شش ماه کار انجام میشود.

 این نکته باید ذکر شود که در مشاغل سخت و زیان آور میزان مرخصی استحقاقی افزایش پیدا خواهد کرد و به ۵ هفته در سال تقریبا ۳ روز در ماه خواهد رسید. به هر حال ماده ۶۵ قانون کار چنین تصریح دارد که حتی الامکان در مورد این مشاغل استفاده از مرخصی باید در دو نوبت در طول سال انجام شود.

 مرخصی زایمان برای خانم ها به چه صورت میباشد؟

در اصل مرخصی زایمان مرخصی ایام بارداری و شیردهی مادر میباشد و زنان  می توانند که قبل از زایمان و یا بعد از زایمان از آن استفاده کنند یعنی اینکه می توانند قسمتی از آن را در ماه های پایانی بارداری و قسمتی دیگر را بعد از زایمان استفاده کنند و حقوق و مزایا هم به آنها تعلق خواهد گرفت.زنان بعد از تمام شدن دوران تعطیلی کاری باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نموده و برای دریافت حق و حقوق خود اقدام کنند.

البته ضمن اینکه کارفرما اجازه اخراج شخص را نخواهد داشت و موظف خواهد بود که بعد از پایان تعطیلی کاری او را به کار برگرداند مگراینکه خود فرد تمایلی به بازگشت نداشته باشد . در اصل برای حفظ تندرستی و تأمین بهداشت بانوان کارمند اعم از رسمی و پیمانی در موقع بارداری، مرخصی زایمان حداکثر تا سه فرزند با تأیید پزشک معتمد سازمان و یا کمیسیون پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی با شرایط و تسهیلات زير اعطا میشود.

 در سال ۱۳۹۴ مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت.در طی مدت مرخصی زایمان حقوق ثابت  و سایر فوق العاده های مستمر که حسب مورد به کارمند تعلق می گیرد،بعد از کسور سهم پس انداز و بازنشستگی و بیمه محاسبه و پرداخت می شود. مادران شیرده بعد از آغاز به کار دوباره در صورت ادامه شیردهی خواهند توانست که حداکثر تا ۲۴ ماهگی کودک هر روز هر سه ساعت نیم ساعت جهت شیر دهی مرخصی داشته باشند، که جز ساعات کاری آنان محاسبه خواهد شد. حفظ پست سازمانی بانوانی که در ایام مرخصی زایمان به سر می برند الزامی میباشد.

نحوه محاسبه کردن مرخصی در قانون کار به چه صورت است؟

یکی از مواردی که در حقوق و دستمزد باید به آن توجه شود نحوه محاسبه مرخصی میباشد. نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار بدین صورت میباشد که برای محاسبه هر کدام از انواع مرخصی باید به شکلی جداگانه عمل کرد،زیرا که فرمول محاسبه انواع مرخصی با هم متفاوت میباشد.در اصل فرمولی برای محاسبه مرخصی کارکنان که بتوانید با یک فرمول انواع مرخصی را محاسبه کنید وجود ندارد. در ادامه در مورد هر یک از انواع مرخصی توضیحات جامعی ارائه داده ایم که از شما دعوت می کنیم حتما این موارد را مطالعه کنید.

مرخصی استعلاجی:

در واقع مرخصی ایام بیماری یکی از مرخصی های چالش برانگیز کارگران مرخصی استعلاجی میباشد که باید به تأیید سازمان تأمین اجتماعی برسد.

در قانون کار هیچ محدودیتی برای گرفتن مرخصی استعلاجی کارگران مشمول قانون کار پیش بینی نشده است و به هر میزان که پزشک معالج تجویز نموده باشد، شرایط استفاده کردن از مرخصی استعلاجی وجود خواهد داشت؛البته ذکر این نکته لازم است که این نوع مرخصی اعم از کوتاه مدت یا بلندمدت تابع ضوابط و مقررات قانون تأمین اجتماعی میباشد، به نحوی که مدت مرخصی استعلاجی باید توسط پزشک معتمد و معالج و یا کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی تأیید شود تا هم جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران به شمار بیاید و هم مشمول پرداخت غرامت و دستمزد شود.سقف مرخصی استعلاجی چهار ماه میباشد،منتها چنانچه پزشک معتمد و شورای عالی پزشکی تائید کنند و مرخصی به یک سال برسد و بیماری صعب الاعلاج باشد کارگر را بازنشسته خواهند کرد.

مرخصی استعلاجی کمتر از ۳ روز در قانون کار و شرایط استفاده از آن:

بر اساس قوانین موجود برای مرخصی استعلاجی سقفی در نظر گرفته نشده است. با توجه به اینکه مشخص بودن نوع بیماری و مدت زمانی که برای درمان موردنیاز میباشد، سقفی برای مرخصی استعلاجی وجود ندارد و تا زمانی که پزشک یا مراجع ذیصلاح تأمین اجتماعی مرخصی استعلاجی را تأیید کنند مرخصی می تواند ادامه داشته باشد. مرخصی استعلاجی در صورتی که در هر نوبت کمتر از ۷ روز باشد یا در طول سال کمتر از ۱۵ روز باشد تأیید پزشک معالج برای آن کافی میباشد. در موردی که مدت استراحت از ۱۵ روز فراتر برود باید برای مرخصی از ۱۵ تا ۶۰ روز باید مورد تأیید پزشک معتمد سازمان قرار بگیرد. برای مدت های بیشتر از ۶۰ روز نیز باید مرخصی استعلاجی به تأیید شورای پزشکی تأمین اجتماعی برسد.

شرایط استفاده نمودن از مرخصی استعلاجی چیست؟

در واقع طبق قانون کار، مرخصی استعلاجی یکی از موارد تعليق قراداد کار محسوب میشود. بر همین اساس، درموردی که مشمولان قانون کار از مرخصیهای استعلاجی استفاده میکنند، قرارداد کار وی به قوت خود باقی می ماند و کارگر خواهد توانست که بعد از اتمام مرخصی استعلاجی، به کار سابق خود بر گردد.جزییات و شرایط مربوط به استفاده از مرخصی استعلاجی در قانون کار مورد اشاره قرار نگرفته است؛ بلکه در این خصوص تنها حکمی که مورد پیش بینی قرار گرفته، ماده ۷۴ قانون کار میباشد که این قانون چنین بیان میدارد که" مدت مرخصی استعلاجی، با تأیید سازمان تأمین اجتماعی، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد. طبق این موضوع، شرایط استفاده کردن از این مرخصی در قانون تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است که به موجب بند ۷ ماده ۲ این قانون، ” بیماری، وضع جسمی یا روحی میباشد که انجام خدمات درمانی را ایجاب می کند یا موجب عدم توانایی موقت اشتغال به کار میشود.پس در صورتی که کارمند و یا کارگر دچار بیماری شود که مرخصی استعلاجی را ایجاب کند، می تواند از این مرخصی استفاده کند.

نکاتی در مورد مرخصی ساعتی برای کارگران که باید ذکر شود،به شرح زیر میباشد:

در اصل یکی از نکات مهم در مورد مرخصی ساعتی که در اینجا باید خدمت شما ذکر شود این میباشد که در شرکتی افراد ساعات کاری روز پنجشنبه را موظف باشند در طول هفته پر نمایند و به صورت توافقی که بین کارگر و کارفرما صورت گرفته است پنجشنبه تعطیل باشند،پس استفاده کردن از مرخصی استحقاقی در طول هفته نیابد بیشتر از مجموع ساعات کاری موظفی شود و چنانچه میزان مرخصی ساعتی بیشتر از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه شود در واقع حکم مرخصی بدون حقوق و کسر از کار را به دنبال خواهد داشت و کارفرما می تواند برای آن ساعت بيمه هم پرداخت نکند.

که ماده ۷۰ قانون کار در اینخصوص چنین بیان میدارد:مرخصی کمتر از یک روز کار جزو مرخصی استحقاقی منظور می شود. در برخی ادارات و سازمان ها عنوان مرخصی کمتر از دو ساعت و سه ساعت برای انجام کارهای ضروری کارگران تعریف شده که بیش از آن، مرخصی یک روز کامل محاسبه خواهد شد،پس کارگران باید به ساعت های مرخصی توجه نشان بدهند.

مرخصی بین تعطیلی کارگران:

در واقع چالش اکثر کارمندان در اکثر مواقع، برای مثال بعد از تعطیلی جمعه یکشنبه و دوشنبه هم تعطیل رسمی اعلام می شود و شخص شاغل چنین تمایل دارد که شنبه را هم از تعطیلی کاری استفاده نماید. در صورت انجام دادن این کار، روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل رسمی بوده اما شنبه، جزو مرخصی استحقاقی فرد حساب خواهد شد و از آن کسر میشود که اصطلاحا در قانون این موضوع مرخصی بین التعطیلی گفته میشود.

مرخصی حج در قانون برای کارگران به چه صورت میباشد؟

در واقع مرخصی حج یکی دیگر از انواع مرخصی در قانون کار میباشد. هر کارگر حق خواهد داشت که به منظور ادای فریضه حج واجب در تمام مدت کاری خود صرفا برای یک نوبت یک ماه به عنوان مرخصی استحقاقی استفاده کند. ماده ۶۷ قانون کار در این خصوص چنین بیان میدارد که"هر کارگر حق خواهد داشت که در تمام مدت کار خود تنها برای یک نوبت به منظور ادای فریضه حج واجب تمتع یک ماه مرخصی حج بگیرد.

شخص کارگر خواهد توانست که از ۳۰ روز مرخصی تحت عنوان مرخصی استحقاقی به شرطی که ۳۰ روز مرخصی ذخیره داشته باشد، بهره مند شود وچنانچه مرخصی طلب نداشته باشد باید از مرخصی حج به صورت بدون حقوق استفاده نماید.

مرخصی بدون حقوق بر اساس قوانین موجود و قوانین کار به چه صورت است؟

در واقع مرخصی بدون حقوق حداکثر ۲ سال میباشد. در طول مرخصی بدون حقوق قرارداد کار به حال تعلیق در خواهد امد و بعد از اتمام مرخصی، کارگر به کار سابق خود باز خواهد گشت. ماده ۱۶ قانون کار درباره مرخصی بدون حقوق میباشد و میتوانید این ماده را مطالعه کنید. استفاده نمودن از این مرخصی باید با موافقت کارفرما انجام بشود،زیرا که نظر قانونگذار در خصوص قرارداد کارگرانی که مطابق این قانون از مرخصی تحصیلی یا دیگر مرخصی های بدون حقوق استفاده می نمایند، این میباشد که قرارداد کار به حال تعلیق درآید و بعد از آن کارگر به کار سابق باز گردد. 

اخرین آیین نامه مرخصی سربازان برای افراد متأهل چیست؟

در اصل آخرین اصلاحیه آیین نامه جدید مرخصی سربازان وظیفه ، برای افراد متاهل به شرح زیر میباشد: در واقع افراد متأهل، ۱۰ روز بیشتر از افراد مجرد مرخصی خواهند داشت. براساس آیین نامه جدید مرخصی سربازان وظیفه مدت مرخصی برای افراد متأهلی که در مناطق بد آب و هوای گروه ۲ خدمت می کنند ، ۶ روز بیشتر خواهد بود.و البته قوانین مرخصی سربازی، برای افرادی که در مناطق بد آب و هوای گروه ۳ خدمت می کنند ۸ روز بیشتر میباشد. برای اشخاصی که در مناطق بد آب و هوای گروه ۴ خدمت می کنند مرخصی ۱۰ روز بیشتر میباشد.و برای تمامی سربازان متأهل به مدت سی روز مرخصی فوق برنامه در نظر گرفته شده است که اختصاص آن بستگی به نظر فرمانده های محل خدمت خواهد داشت.و در قوانین جدید مرخصی چنین بیان شده است که"چنانچه شخصی در مناطق جنگی عملیاتی در حال خدمت باشد به ازای هر چهل و پنج روز ۱۰ روز مرخصی و به ازای هر سی روزخدمت در مناطق پدافندی ، ۷ روز مرخصی و به ازای هر سال خدمت در مناطق عادی ۱۲ روز مرخصی به این شخص تعلق خواهد گرفت.

گرفتن مرخصی برای سربازان دور از محل زندگی به چه صورت میباشد؟

باید بیان شود که اشخاصی که ۱۰۰ کیلومتر دورتر از محل زندگی خود میباشند یک روز اضافی مرخصی خواهند داشت. اشخاصی که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر دورتر از محل زندگی خود میباشند یک روز و افرادی که بیشتر از ۶۰۰ کیلومتر دوتر از محل زندگی خود هستند به اندازه دو و یا حداکثر سه روز در سال مرخصی دارند. چنانچه سربازی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از محل زندگی خود در حال خدمت باشد به اضافه سه روز مرخصی می تواند یک روز را بابت طول مسافتی که طی می کند دریافت کند.

دستورالعمل مرخصی استحقاقی سربازان:

باید بیان شود که از تاریخ اول فروردین سال جاری مدت مرخصی استحقاقی برای اشخاصی که در مناطق عادی خدمت می کنند ، هر سال سی روز محاسبه خواهد شد. مدت زمان مرخصی استحقاقی برای اشخاصی که در مناطق درجه ۲ از نظر آب وهوا خدمت می کنند ، هر سال ۳۵ روز میباشد. مدت زمان مرخصی استحقاقی برای اشخاصی که در مناطق بد آب وهوای درجه سه خدمت می کنند ، هر سال چهل روز میباشد.مدت زمان مرخصی استحقاقی برای افرادی که در مناطق بد آب وهوای درجه چهار خدمت می کنند ، هر سال ۴۵ روز خواهد بود.

افرادی که دوازده ساعت پست می دهند و بیست و چهار ساعت استراحت می کنند و همچنین افرادی که ۲۴ ساعت پست می دهند و چهل و هشت ساعت استراحت می کنند ، شامل قوانین فوق نمی شوند.

روزهای جمعه و پنجشنبه جزء مرخصی محاسبه نمی شود. بر اساس آیین نامه جدید مرخصی سربازان وظیفه، به صورت کلی حداکثر تعداد ساعت مرخصی در هر روز سه و در هر ماه هشت ساعت میباشد.چنانچه بیشتر از این باشد، كل ساعت ها جمع شده و از مرخصی استحقاقی فرد مذکور کم خواهد شد. افراد مشمول خدمت شهرستانی ، به ازای هر دویست الى پانصد کیلومتر، یک روز و به ازای هر پانصد و یک، الى هزار و پانصد کیلومتر، دو روزمرخصی و به ازای هر هزار و پانصد کیلومتر، سه روز مرخصی بیشتر خواهند گرفت.تعداد استفاده از مرخصی تو راهی، حداکثر سه بار در سال میباشد.

نحوه محاسبه کردن مرخصی استحقاقی سالیانه به چه صورت خواهد بود؟

مرخصی سالیانه سربازان بر اساس فرمول زیر محاسبه خواهد شد: مرخصی فوت بستگان به علاوه مرخصی تشویقی به علاوه مرخصی منطقه آب و هوایی به علاوه دوازه روز به ازای هر سال به علاوه مرخصی فاصله خدمت به علاوه مرخصی تأهل:

W=A+(B*X/)۱۲)+T(۱۸/۱۲)+(Z/۱۲)+S+M+N

شاخص W در اینجا، نشان دهنده مرخصی سالیانه میباشد.

شاخص A در اینجا، نشان دهنده مدت مرخصی پایه میباشد.

شاخص Bدر اینجا، نشان دهنده مدت محاسبه مرخصی در ماه میباشد.

شاخص X، نشان دهنده مدت مرخصی براساس فاصله از محل سکونت میباشد. شاخص آ نشان دهنده ، مرخصی متأهلین است.

شاخصz نشان دهنده مدت مرخصی براساس درجه بندی منطقه آب و هوایی میباشد. شاخصs ، نشان دهنده مرخصی در راه ماند است.

Mدرواقع، نشان دهنده مرخصی تشویقی و N نشان دهنده مرخصی فوت بستگان است.

مرخصی و قانون:

در یکسری از موارد چنین دیده شده که کارگر و کارفرما بر سر مرخصی به توافق نمیرسند یا کارفرما در حق کارگر ناحقی میکند، در این مورد میتوانید از یک وکیل مناسب که وکیل شهر خودتان باشد و یک وکیل متخصص در مورد مشکل شما باشد استفاده کنید،البته در بعضی از موارد با یک مشاوره ساده حقوقی یا یک وکیل انلاین هزینه کمتری را پرداخت میکنید و در دعوا هم میتوانید پیروز شوید.

 

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد