کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

دیه دنده و ترقوه +بررسی تخصصی+نکات مهم

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

دیه دنده و ترقوه +بررسی تخصصی+نکات مهم

دیه دنده و ترقوه +بررسی تخصصی+نکات مهم

 قاموس کتاب لغت معتبر و معروف  دیه انسان را این گونه معنا می کند: دیه خون بهاست که حق کشته شده می باشد.
راغب اصفهانی در معجم الفاظ قرآن می فرماید: آن چه در خون پرداخت می شود دیه نام دارد.
در لغت نامه دهخدا دیه مالی است که بدل نفس مقتول به ولی او داده می‌شود و از بابت تسمیه، مصدر است.

از مجموع نقل شده از کتاب‌های لغت درمی‌یابیم که لغت شناسان گذشته و حال دیه را به معنای مالی که عوض نفس به ولی او داده می شود، معنا می کنند. خلاصه  دیه یعنی خون بها و جنبه مجازات مجرم را دارد.

وقتی تاریخ اقوام گذشته را ورق میزنیم، موارد زیادی از احکام صادره درباره دیه را ملاحظه می کنیم. مثلاً داوود پیامبر به دیه  حکم می کرد.
قبل از اسلام نیز در عصر عبدالمطلب مسئله  دیه مطرح بود و قبل از او نیز  بین  فرزندان ابراهیم و غیره بدان عمل می کرد.

میزان دیه در نخست بر طبق تراضی طرفین معین می شد. ولی بعدها قوانین برای این منظور ایجاد شد و این امر از نظر تاریخی موجب این تحول از مرحله انتقام کشی و قصاص شخصی به مرحله‌ای است که اگر کسی به حقوق افراد و خانواده آن ها تجاوز می‌کرد، مستحق مجازات شناخته می‌شد و مجازات او از دست افراد و خانواده ها خارج می شد و به منظور حفظ نظم جامعه مجازات او بر عهده دولت قرار می گرفت. یکی از اقسام دیه خون بهای انسان بوده است و آن مبلغی بوده که قاتل به خانواده مقتول می پرداخت است .

خداوند در قرآن کریم به صراحت از دیه نام برده و این جزو نصوص قرآنی است. شک و شبهه ای در آن راه ندارد و مخالفت با آن مخالفت با قانون صریح خداوندی است.
در آیات قرآن بیان گردیده است؛   هیچ مومنی را  نباشد  که مومنی را به قتل رساند مگر آن که به اشتباه و خطا مرتکب آن شود و در صورتی که به خطا هم مومنی را مقتول  ساخت باید به کفاره این خطا، بنده مومنی را آزاد کند.
و خون بهای آن را به صاحب خون تسلیم نماید. مگر آن که  ورثه دیه را به قاتل ببخشند و اگر این مقتول با آن که مومن است از قومی است که با شما دشمن و محاربند، در این صورت قاتل باید دیه  بدهد و ...

آیا می دانید نحوه اثبات دیه و همچنین مسئولین پرداخت دیه چگونه میباشد؟؟ در یک مقاله در دادسرایار شما را راهنمایی کرده ایم!

حضرت امام خمینی  می فرمایند: دیه مالی است که به سبب جنایت کردن بر نفس یا عضو واجب می شود و فرقی نمی‌کند که از طرف شارع میزان آن معین شده باشد یا معین نشده باشد و گاهی دیه فقط بر آن چه معین شده، اطلاق می گردد و آن چه را که معین شده است، ارش یا حکومت می نامند.

قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در ماده  ۴۴۸ عنوان داشته است: دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس و عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد مقرر شده است. 

دوستان همراه با کمک لینک نیز می توانیم به مقاله ذکر شده رجوع کنیم و به بررسی و تحلیل دیه کبودی اعضا  بپردازیم. 

در راستاب مطالب ذکر شده می توانید با مطالعه مقاله صفر تا صد انواع دیه به طور مفصل تری در این زمینه اطلاعاتی کسب نمایید. 

از جمله  دیات ،  دیه ی دنده و ترقوه می باشد که در ذیل مورد بررسی قرار می گیرد:


مقدار دیه دنده


دنده ها ۱۲ جفت قوس استخوانی در زن و مرد هستند که از جلو به استخوان تخت جلوی سینه به نام جناق  و از عقب به ستون فقرات مهره های سینه ای وصل می شوند، برابر ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ که به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده است،  دیه شکستن هر یک از دنده های محیط قلب که از آن حفاظت می‌کند  یک چهلم دی کامل و دیه شکستن هر یک از دنده های دیگر یک صدم دیه کامل می باشد. در  تبصره این ماده آمده است کندن دنده موجب ارش است.

لازم به ذکر است برابر  همین قانون قطع و از بین بردن استخوان ترقوه موجب دیه کامل و هر یک از نصف دیه کامل می باشد. در ماده ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در مورد دیه موضع هر یک از دنده ها بحث گردیده است.

 برابر با این ماده دیه موضحه هر یک از دنده های انسان یک چهارم دیه شکستن آن می باشد.
و دیه ترک خوردن هر یک از دنده های نزدیک به قلب  یک هشتادم  دیه کامل است.
همچنین است در دیه در رفتگی هر یک از دنده ها که هفت و نیم هزارم دیه کامل است.
در خصوص سایر دنده ها عنوان گردیده است دیه ترک خوردن هر یک از دنده های دیگر  هفت هزارم دیه کامل و دیه در رفتگی آن ها پنج هزارم دیه کامل است.

 

 

مقدار دیه ترقوه

ترقوه استخوان درازی است که به طور افقی در ریشه ی گردن قرار دارد و از روی پوست به خوبی قابل لمس است. این استخوان در جلو و بالای قفسه سینه قرار دارد و استخوان دیگری در عقب و بالای قفسه سینه وجود دارد که کتف نام دارد که مجموعاً استخوان بندی شانه را تشکیل می دهند.  برابر موارد مشروحه ، مقنن در خصوص شکستگی  کتف، دیه تعیین ننموده است و ظاهراً در این مورد ارش  جاری است.


ماده ی ۶۵۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در خصوص دیه ترقوه بیان داشته است
شکستن هر یک از استخوان های ترقوه در صورتی که بدون عیب درمان شود، موجب چهار درصد دیه کامل و در صورتی که درمان نشود و یا با  عیب درمان شود، موجب نصف دیه کامل است.
در خصوص ترک  خوردن هر یک  از استخوان های ترقوه نیز ماده   ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی  دیه ترک خوردن مذکور را  سی و دو هزارم ،  دیه موضحه آن، بیست و پنح هزارم ،  دیه دررفتگی آن،  ۲۰ هزار م ،  و دیه سوراخ شدن آن ده هزارم دیه کامل است.

دوستان همراه با کمک لینک نیز می توانیم به مقاله ذکر شده رجوع کنیم و با دیه دست و پا و انگشتان  آشنا شویم. 

 دیه شکستگی دنده در سال 1400

 دنده و ترقوه از اعضای داخلی بدن می باشد که به سبب بافت  استخوانی آسیب های زیادی مثل شکستگی و ترک خوردن و کنده شدن و غیره را در بر می‌گیرد . دنده ۱۲ جفت استخوان دارد که محل قرار گرفتن آن در دو طرف قفسه سینه می باشد. بخشی از آن ها  بر قلب مسلط هستند  و بخشی دیگر از قلب محافظت می نماین.

 دیه این دو گروه از دنده ها با هم فرق دارند و بر اساس ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی دیه شکستگی هر یک از دنده هایی که حفاظت کننده قلب هستند یک چهلم دیه کامل می باشد و دیه شکستگی هر یک از دنده هایی که بر قلب اشراف دارند، یک صدم دیه کامل است. 

پس شکسته شدن یکی از دنده های محیط قلب برابر با نرخ دیه سال ۱۴۰۰یک چهلم دیه کامل که ۴۸۰میلیون تومان می باشد. یعنی برابر با ۱۲میلیون  تومان است . دیه استخوان دنده که بر قلب اشرافی ندارد و محیط قلب را نگهداری می کند و بر اساس نرخ دیه کامل سال ۱۴۰۰ برابر با 8 میلیون تومان می باشد.

 در خصوص مطالب ذکر شده خالی از لطف نیست که به مقاله دیه سر و گردن  مراجعه نمایید. 

دیه کنده شدن دنده

 در قانون برای کنده شدن دنده دیه مشخص نشده است. پس  اندازه ی آن با توجه به نظر قاضی و بعد از بررسی و ملاحظه کارشناس معین می گردد و به بیان دیگر ارش خواهد داشت. دیه ناشی از جراحتی که پوست روی استخوان کنار زده می شود و استخوان را نمایان می کند، در هر یک از دنده ها یک چهارم دیه شکستن آن است.

ایا دیه موی انسان نیز در قانون تعریف شده است؟این سوالی است که  بسیاری میپرسند و ما در این مقاله به طور جامع به ان پاسخ داده ایم

 دیه ترک خوردگی دنده ها

 اگر هر یک از دنده هایی که محافظت کننده محیط قلب هستند، ترک بخورند یک هشتادم دیه ی کامل و اگر دچار در رفتگی شوند  هفت و نیم هزارم دیه کامل است. دیه ی ترک خوردگی هر کدام از دنده های دیگر که مشرف به قلب هستند، هفت هزارم دیه ی کامل است و اگر دچار در رفتگی شوند پنج هزارم دیه کامل محاسبه می شود.

 دیه از بین بردن ترقوه

 از بین بردن و زایل نمودن دو استخوان ترقوه با همدیگر سبب دیه ی کامل و از بین بردن هر کدام از آن ها خواهد شد و این امر نصف دیه کامل را در بر می‌گیرد.

 

شکستگی استخوان ترقوه بر اساس قانون

 چنان چه هر کدام از استخوان های ترقوه بدون هیچ عیبی مورد درمان قرار بگیرند این موضوع ۴ درصد دیه کامل را در بر خواهد داشت و اگر قابل درمان نباشد یا بر اثر یک عیب درمان شود، نصف دیه ی کامل را شامل می شود. 

برای دریافت جزییات بیش تر در این زمینه از مشاوره با یک وکیل حقوقی کیفری بهره مند شوید.

 دیه ترک خوردگی هرکدام از استخوان های ترقوه

 اگر یک جنایت سبب ترک خوردن هر کدام از استخوان های ترقوه بشود، ۳۲ هزارم دیه کامل را در بر می گیرد و اگر جراحتی که سبب شود پوست استخوان برداشته شود و استخوان را نمایان کند دیه آن  بیست و پنج هزارم و دیه ی دررفتگی ۲۰ هزار م و دیه سوراخ شدن آن ده هزارم دیه کامل  می باشد.

دوستان گرامی در اینجا با بررسی مقالات دیه گوش  ،  دیه فک  ،  دیه بضه ، دیه لب  و دیه دندان  برآن شدیم که پیرو مطالب ذکر شده اطلاعات شما همراهان عزیر را در این موضوعات ارتقاء دهیم . 

دیه در سال ۱۴۰۰

نکته قابل توجه این که دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۰برابر با ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است که در ماه های غیر حرام شامل این قیمت می شود و در ماه‌ های حرام به ۶۴۰ میلیون تومان افزایش می یابد.

دیه سال ۱۴۰۰نسبت به دیه سال ۱۳۹ در ماه عادی و غیر حرام سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ با ۱۵۰ میلیون تومان افزایش روبرو بوده است و در ماه‌های حرام سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش نرخ داشته است. در این مورد همواره از مشاوره ی حقوقی آنلاین بهره مند شوید .

ماه های حرام عبارتند از چهار ماه قمری محرم، رجب، ذیقعده و ذیحجه. اگر دیه ی ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع کنیم، اندازه دیه ی ماه های حرام حاصل خواهد شد که مقدار آن ۶۴۰ میلیون تومان به دست می آید.

در راستاب مطالب ذکر شده می توانید با مطالعه مقاله انواع دیه به طور مفصل تری در این زمینه اطلاعاتی کسب نمایید. 

 

اثر افزایش نرخ دیه بر بیمه شخص ثالث

خالی از لطف نیست که این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که سقف تعهدات مالی  بیمه شخص ثالث دو و نیم درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام می باشد. وقتی نرخ دیه افزایش پیدا کرده است، حداقل تعهدات مالی شرکت های بیمه در بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ شانزده میلیون تومان خواهد بود.

در اینجا می توانیم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله  دیه و تقسیط دیه نیز مراجعه نمایید. 

حاصل سخن در مقاله بررسی دیه دنده و ترقوه

سخن وکیل پایه یک این است که نهاد حقوقی دیه از این جهت که برای خسارت های جسمانی وارد بر دیگران تعیین شده است، میان تمام سیستم های حقوقی مشترک است.
اما قواعد و شرایط  کلی،  آن را از اختیارات جسمانی متداول در قوانین موضوعه جهان متمایز می سازد. بر همین اساس برای شناخت مفهوم و ماهیت دیه و مقررات آن نمی‌توان از منابع حقوق موضوعه خارجی استفاده نمود و می بایست بر اساس روایات و احادیث و مقررات فقهی ، دیه و مقررات آن را مورد بررسی قرار داد.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد