کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

انواع سند ملکی+بررسی تخصصی+مهم و کاربردی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

انواع سند ملکی+بررسی تخصصی+مهم و کاربردی

انواع سند ملکی+بررسی تخصصی+مهم و کاربردی

حتما انواع سند ملکی را بشناسید

به نوشته دادسرایار در مقاله حتما انواع سند ملکی را بشناسید

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

 امروزه آشنایی با اسناد ملکی امری ضروری می باشد و باید بدانیم که در مراجع قضایی بسیاری از دعواها و اختلافات مربوط به اسناد ملکی است.

ابتدا توضیح می دهیم که سند نوشته ای روی یک برگه است که می تواند نشان دهنده توافق هم باشد، که بتوان با ارائه کردن و استناد به آن در مراجع قضایی از خود دفاع کرد یا حق خود را اثبات کرد.

اسناد با توجه به موضوع تقسیم بندی می شوند.
بطور کلی اسناد عادی و رسمی هستند که مشخصاً اسناد عادی به صورت معمولی بین افراد نوشته می‌شود و اسناد رسمی در اداره ثبت، ثبت می شوند.

ما در اینجا می خواهیم در مورد سند ملکی و انواع آن صحبت کنیم.
سند ملکی غالبا سندی رسمی است و همانطور که از اسم آن پیداست سندی است که در مورد ملک باشد یعنی توافق نامه‌ای برای خرید و فروش مال و شرایط توافق شده بین خریدار و فروشنده و ویژگیهای ملک؛ که خود به اقسام مختلف تقسیم می شود در سند ملکی مواردی از جمله محل وقوع ملک، حدود و متراژ ملک، مالک یا مالکان کنونی، مقدار سهم هر فرد در صورت وجود چند مالک و… نوشته می شود.

توضیح انواع سند ملکی

وکیل ملکی در شیراز توضیح داد:الف.سند شش دانگ از ارزشمند ترین و معتبرترین سند هاست. در این سند ذکر می‌شود که شش دانگ ملک متعلق به یک نفر است در معاملات امروز داشتن سند شش دانگ  از آن جهت که اغلب مشکل حقوقی ندارد با اهمیت است.

ب.سند منگوله دار بعد از سند شش دانگ از سند های معتبر است و آویزان کردن یک منگوله سربی توسط نخ به دفترچه که سند نام دارد از جانب اداره ثبت به این معناست که مالکیت قطعی است و ملک مشکل حقوقی ندارد.

ج.سند مشاع؛ همانطور که مشخص است برای املاک مشاع می‌باشد ملک مشاع ملکی است که دو یا چند مالک در مالکیت آن شریک می باشند، مثلاً ۴ نفر به طور همزمان مالک یک هکتار زمین می‌باشند پس سندی که هرکدام دارند یک سند مشاعی است در این سند مقدار سهم هر فرد مشخص شده است.

د.سند مفروض؛ در مقابل سند مشاع قرار دارد که مالکان که قبلاً در ملک به صورت مشاعی مالک بوده‌اند، مراحل افراز را طی کرده و سهم خود را از حالت شریکی به مستقل در آورده اند و هر کدام به مقدار سهم خود سند مستقل دارند.

ه.سند بنچاق؛ این نوع سند در گذشته بوده و اکنون دیگر رسمیت ندارد و به این صورت بوده که دو طرف میان خود به صورت سنتی سندی می‌نوشتند و برای تایید و رسمیت یافتن نزد افراد معتبر محلی و علمای دینی می بردند و چون آن افراد در میان مردم اعتبار حساب می شدند، پس سند تایید شده توسط آنها میان مردم معتبر می شده، بدون آنکه در سیستم ثبت املاک ثبت شود.
اکنون با روی کار آمدن نظام سیستم معاملات ثبتی دیگر رسمیت ندارند اما در صورت تایید صحت آنها در مراجع قانونی و پذیرفته شدن اعتبار و رسمیت قانونی می یابند

ر.سند وکالتی؛ همانطور که از اسم آن  مشخص است در طی مراحل  این  سند   فروشنده اصلی  به دلایل شخصی،  فردی را از طرف خود وکیل می‌کند که معامله را انجام دهند و سند صادر شود.

ش.سند رهنی؛ آنگاه که فردی بخواهد با ضمانت قراردادن ملک خود تسهیلات بانکی دریافت کند، سند ملک خود را در بانک به رهن می گذارد و متعهد می شود که اگر اقساط و بدهی بانکی خود را پرداخت نکند سند به نفع بانک ضبط شود وبانک صاحب ملک شود.
صاحب ملک میتواند بعد از اتمام اقساط با تقاضای فک رهن سند را از رهن بانک خارج کند. بعد از به رهن در آمدن سند، رهن بودن ملک و همچنین تاریخ مقرر در سند نوشته می شود.

 ل.سند وقفی؛ در املاکی که وقف شده باشند و اختیار خرید و فروش آنها به اداره اوقاف سپرده شده باشد، سند قبلی باطل شده و سند وقفی به نام اداره اوقاف صادر می‌شود

غ.سند المثنی؛ این سند هنگامی صادر می‌شود که سند ملکی به هر دلیلی مانند آتش سوزی یا مفقود شدن وجود نداشته باشد. برای صدور این سند باید تقاضای صدور سند جدید ارائه داد و بعد از طی مراحل قانونی سند المثنی صادر می شود.
سند المثنی برای تمام سند های ملکی گم شده یا مفقود شده قابل صادر شدن است.

ن.سند معارض؛ هنگامی که یک ملک بیشتر از دو سند با محتوای متفاوت داشته باشد مثلا در هر سند نام یک مالک نوشته شده باشد، تعارض پیش آمده و باید با مراجعه به دادگاه تعیین تکلیف و رفع اختلاف شود. پس دادگاه رسیدگی کرده و یک سند معتبر و قانونی شناخته می شود و بقیه اسناد باطل می شوند.

گ.سند عرصه و اعیان؛ برای زمین آپارتمان و واحدهای آن کاربرد دارد.  به این صورت که زمین آپارتمان سند عرصه می‌گیرد و هر کدام از واحدهای آپارتمان سند اعیان می‌گیرند. اهمیت این سند آنجا مشخص می‌شود که اگر مالک ها بخواهند واحدها را خراب کرده و تعدادی واحد دیگر بسازند مشخص شدن سهم هر کدام از مالکان از زمین به اندازه و متراژ اعیان آنها باز می‌گردد و در آنجا مشخص می‌شود.
در مواقع انحصار وراثت و ساخت مجدد عرصه اهمیت پیدا می‌کند و با مراجعه به شهرداری می توان سهم هر فرد از عرصه را مشخص کرد.

ص.سند تک برگ؛ سند تک برگ در یک برگ و با کامپیوتر تنظیم و نوشته می‌شود. این سند با انتقال مالکیت ملک مثلاً فروش ملک یا به ارث رسیدن آن باطل شده و سند جدید به نام مالک جدید صادر می‌شود.
به خاطر نحوه طراحی آن به راحتی خوانده شده و اصالتش قابل تایید است.
از جمله موارد نوشته شده در سند تک برگ مختصات و کروکی ملک و متراژ ملک می باشد.

  ض.سند صد و چهل و هفتی؛ سندی که افراد با دادن قولنامه های خود، از اداره ثبت تقاضای صدور سند مالکیت به نام خود را می کنند

ث.سند شورایی؛ سند عادی که شورای محلی منطقه آن را مهر کرده باشد. این سند نیز جزو اسناد رسمی حساب نمی‌شود و اعتبار لازم را ندارد و باید طی مراحل قانونی به سند رسمی مبدل شود تا اعتبار یابد.

سند تفکیکی؛ در مقابل سند شش دانگ، سند تفکیکی قرار دارد و برای املاکی که تفکیک شده‌اند و هر قسمت یک مالک دارد، صادر می شود 
به این صورت که قسمت‌های تفکیک شده هر کدام یک سند دارد.

سنددار کردن مال بدون سند؛

باید بدانیم که بر طبق قانون تمام املاک باید ثبت شوند و تمام اموال غیر منقول نیز باید سند داشته باشند و اموال غیر منقول ثبت نشده معتبر نیستند و نمی توانیم در مراجع قانونی از آنها دفاع کنیم، اما با این وجود تعداد املاک و اموال غیرمنقول بدون سند و ثبت نشده به خاطر وجود دلایل مختلف کم نیستند و مالکان می‌خواهند آنها را ثبت کرده و مالک مال سند دار باشند.
برای این کار باید  تصرف قانونی باشد  و  یا  اراضی با سابقه ثبتی باشند و نیز مالکیت زمینهای کشاورزی و زراعی و باغ ها که این شرایط را دارند اما به خاطر مسائل زیر سند مالکیت مفروز برای آنها صادر نمی شود؛ 1_یک مفقودالاثر بودن مالک اصلی یا یکی از ورثه
 ۲ _دسترسی نداشتن به مالک قانونی یا دسترسی نداشتن به یکی از ورثه بعد از فوت مالک
 ۳_ زمانی که متقاضی مالکیت مشاعی دارد و نوع تصرف وی در سهم خود از ملک مفروز باشد ۴_ فوت مالک رسمی و یا حداقل یکی از وراث او
 در این صورت هیئت‌های حل اختلاف حضور پیدا می‌کنند و  رئیس قوه قضاییه یک قاضی انتخاب کرده قاضی به همراه رئیس اداره راه و شهرسازی، رئیس جهاد کشاورزی یا قائم مقامی از اداره ثبت حضور می یابند و بعد از بررسی و تحقیق در مورد پرونده و در صورت نیاز به جلب نظر کارشناس و سپس تایید درخواست، برای صدور سند رای صادر می شود

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد