کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

وکیل در اهرم+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

وکیل در اهرم+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

وکیل در اهرم+مشاوره تلفنی 24 ساعته فوری و رایگان

 

وکیل پایه یک دادگستری

0922-519-24-08

 وکیل پایه یک در تنگستان

ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه و ایین نامه اجرایی ان:

به منظور اعمال حمایت های لازم حقوقی و اسان شدن دسترسی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق عامه به قوه قضایی اجازه داده میشود تا نسبت به تایید صلاحیت فارق التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تاسیس موسسات مشاوره حقوقی برای انها اقدام نماید.حضور مشاوران مذکور در محاکم دادگستری و ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی برای انجام امور وکالت متقاضیان مجاز خواهد بود.

تایید صلاحیت کارشناسان رسمی دادگستری نیز به طریق فوق امکان پذیر است.

ایین نامه اجرایی این ماده و تعیین تعرفه کارشناسی افراد مذکور به تصویب رئیس قوه قضاییه خواهد رسید.

به منظور تنظیم و تصویب سیاست های اجرایی و خط و مشی اجرا ماده ۱۸۷ هیئتی مرکب از معاون اول رئیس قوه قضاییه (به عنوان رئیس هیئت)رئیس حوزه نظارت قضایی ویژه قوه قضاییه ،معاون اموزش قوه قضاییه،دادستان انتظامی قضات دبیر هیئت مرکزی گزینش،گزینش قوه قضاییه ،مدیر کل امور عمومین و مالی حوزه رئیس قوه قضاییه،رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی،وکلا و کارشناسان و یک نفر از قضات عالی رتبه که دارای پایه قضایی نه به بالا میباشد با تعیین رئیس قوه قضاییه تشکیل میگردد.

هیئت حداقل با پنج عضو رسمییت داشته و رای اکثریت معتبر خواهد بود.تصمیمات هیئت اداری بوده و با رای اکثریت که رئیس هیئت با ان موافق باشد قابل عدول است.

وظایف هیئت مذکور به شرح زیر است:

تعیین تعداد مشاوره حقوقی یا کارشناس مورد نیاز در هر سال.

اعطای مجوز کاراموزی مشاوره حقوقی

کارشناسی و تعیین حوزه های قضایی محل خدمت انان و اعطای پروانه های مشاوره حقوقی و پایه یک،دو و پروانه کارشناسی و تایید صلاحیت پس از بررسی توسط ایشان

برگزاری مراسم تحلیف ،اخذ تعهد نامه و سوگندنامه از دریافت کنندگان پروانه مشاوره حقوقی وکالت و کارشناسی.

برگزاری ازمون های علمی ،مصاحبه و گزینش متقاضیان و غیره.

تفاوت هایی بین وکالت در کانون وکلا و وکالت در مرکز مشاوران حقوقی ماده۱۸۷ وجود دارد:

قدمت کانون بیش از نود سال ولی مرکز مشاوران هشت سال است.پذیرش کانون محدود و سخت ولی مرکز مشاورین اسان تر است.

اشتغال در هر دو فرقی نیست و محدودیتی وجود ندارد.مالیات در کانون بیشتر از مرکز مشاورین است.

کاراموزی در کانون بدون مصاحبه ولی در مرکز مشاورین با مصاحبه است.

امکان وکالت در زمان کاراموزی در کانون است ولی در مرکز مشاوره خیر.

اختیار در هر دو وجود دارد.

همچنین شما عزیزان میتوانید با راهنمایی از وکیل در شیراز نیز راه خود را بهتر و مفید تر بیابید

در زمان کاراموزی در کانون زیر نظر وکیل سرپرست است ولی در مرکز مشاوره مستقل اند.

کانون مستقل است ولی مرکز مشاوره وابسته به قوه قضاییه.

نشان وکالت در کانون متفاوت از مرکز مشاورین است.

مرکز دارای شخصیت حقوقی مالی و اداری مستقل است .رئیس مرکز نماینده حقوقی و قانونی مرکز در کلیه مراجع اداری قضایی و سازمان ها و ادارات دولتی و غیر دولتی است و میتواند نماینده یا وکیل معرفی نماید ارا و تصمیمات مرکز قابل اعتراض در هیئت نظارت و قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست .

بودجه مرکز از مبالغ ماخوذه بایت تمدید پروانه ،برگزاری ازمون ،مصاحبه و اموزش ،چاپ کتب و نشریات،تبلیغات ،هدایا و کمک های علاقه مندان و پنج درصد از درامد وکلا و کارشناشان و مشاوران خانواده تامین میشود.رئیس مرکز توسط رئیس قوه قضاییه از بین حقوق دانان انتخاب میشود که اداره امور مرکز را به عهده گیرد و میتواند معاونین خویش را در امور اجرایی اموزشی،اداری و مالی و غیره از بین مشاورین خانواده وکلا و کارشناسان رسمی انتخاب نماید.حق زحمه انان از درامد های مرکز پرداخت میشود .امضا پروانه های وکالت کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده با رئیس مرکز است.متقاضیانی که برای وکالت مشاوران حقوقی ماده۱۸۷ هستند باید شرایطی داشته باشند:

وکیل در برازجان میگوید:

الف) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

ب) داشتن حداقل ۲۴ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال تمام

ج) داشتن حداقل دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشگاه های معتبر داخلی یا خارجی در رشته حقوق برای متقاضیان مشاوره حقوقی و وکالت و در رشته مورد تقاضا برای متقاضیان کارشناسی

د) انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای اقایان

ه) عدم سو پیشینه موثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی

و) عدم اعتیاد به مواد مخدر به تایید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق

ز) عدم اشتغال اعم از رسمی قراردادی پیمانی در وزارتخانه ها سازمان ها ادارات و شرکت های دولتی،نهاد های انقلابی،شهرداری ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز

ح)نداشتن سو شهرت

ت) عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری و یا سلب صلاحیت برای متقاضیان شغل مشاوره حقوقی و عدم محکومیت به انفصال دائم از شغل کارشناسی برای متقاضیان کارشناسی

ط) داشتن وثیقه و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

در هر سال نقاطی که احتیاج به مشاور حقوقی و وکیل و کارشناس اارد با تعیین تعداد مورد نیاز برای هر محل از طریق انتشار ویژه نامه پذیرش داوطلبان به اطلاع متقاضیان رسانده میشود.

اهداف کارشناسان ماده۱۸۷ قوه قضاییه:

۱) اعمال حمایت های لازم حقوقی

۲) تسهیل در دستیابی افراد جامعه بویژه اقشار محروم و اسیب پذیر و نیازمند به خدمات حقوقی و قضایی

۳) حفظ و حمایت از حقوق عامه

۴) اقدام موثر در جهت رفع نیاز های خدماتی افراد جامعه در زمینه های مشاوره حقوقی و قضایی و امور کارشناسی

۵) ایجاد زمینه و بستر مناسب اشتغال جوانان و فارق التحصیلان

۶) توسعه امور وکالت و کارشناسی و رفع محدودیت از حمایت های قضایی و تسهیل امور مردم در مراجعه به محاکم قضایی

۷) کم کردن پرونده های قضایی و حقوقی در محاکم و جلوگیری از ازدیاد پرونده ها در اثر کاهش ضریب خطا و اشتباه مردم در زمینه تشکیل و پیگیری پرونده ها در محاکم قضایی

۸) نظارت مستمر بر موسسات مشاوره حقوقی و کارشناسی و بررسی وارزیابی عملکرد انها.

تشکیلات مرکز:

۱) هیئت اجرایی

۲) رئیس مرکز

پذیرفته شدگان کارشناسی رسمی باید به مدت شش ماه نزد یکی از کارشناسان رسمی در رشته مذبور که حداقل پنج سال سابقه کارشناسی داشته باشد یا به هر نحوی که هیئت موضوع ماده دو مصلحت بداند کاراموزی نماید.

در رشته های جدید کارشناسی شخص پذیرفته شده از کاراموزی معاف خواهد بود مگر انکه هیئت مذکور در ماده دو ترتیب دیگری را مقرر نماید

قدمت تاسیس و شروع به کار کانون وکلای دادگستری به شکل امروزی به حدود ۹۰ سال پیش می رسد و کلیه کانون های کشور، زیر نظر اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری موسوم به اسکودا، مصوبات را اجرا و برنامه ریزی می کنند. به طور کلی کانون وکلا از ۴ بخش:

هیأت عمومی،

هیأت مدیره،

دادگستری انتظامی وکلا،

و دادگاه انتظامی وکلا

تشکیل شده است.،

با توجه به نیاز کشور در جذب و پرورش وکلا و کارشناسان، مطابق با تصویب ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، قوه قضاییه مکلف گردید تا در مراحل آزمون، جذب و پرورش متقاضیان، جهت تسریع در روند گزینش، به کمک کانون دادگستری بیایذ و این قانون نو پا در حدود ۱۰ سال است که در حال اجرا شدن می باشد.

متقاضیان پذیرفته شده که موفق به کسب حد نصاب های لازم برای پذیرش اولیه در آزمون مرکز مشاوران، شده اند، جهت تکمیل و اتمام فرآیند جذب، به مصاحبه عملی دعوت می شوند. اما متقاضیان شرکت کننده در آزمون مربوط به کانون وکلا برای مصاحبه دعوت نمی شوند، و تنها بعد از طی دوره ۱۸ ماهه کارآموزی، آزمون دیگری از آنها گرفته می شود با نام آزمون اختبار که در ادامه در رابطه با این آزمون صحبت خواهد شد.

پذیرفته شدگان کانون وکلا که وارد این دوره ۱۸ ماهه کارآموزی می شوند، در طول این دوره می توانند پروانه وکالت خود را اخذ کرده و در پرونده های خاصی با توجه به معیار مشخصی نفوذ و از موکل خود دفاع کنند.

اما برای وکلای مرکز مشاوران، این امکان و جود ندارد و آن ها در حین دوره کارآموزی مجاز به اخذ پرونده نمی باشند و این وکلا بعد از گذراندن دوره کارآموزی خود مجاز به اخذ پروانه وکالت پایه دوم می باشند. لذا از این لحاظ می توان شروع کسب درآمد و تجربه را برای وکلای کانون وکلای دادگستری سریع تر و بهتر دانست. هر چند شنیده ها حاکی از اصلاح این قانون برای وکلای مرکز مشاوران در سال ۹۸ می باشد، اما تا کنون خبر تایید شده رسمی ای در این خصوص منتشر نشده است.

افراد دارای معرفی نامه دوره کارآموزی در کانون وکلا، موظف اند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز خود را به مسئول مربوطه در این نهاد معرفی کرده و برای اجرا و انجام تکالیف خود در دوره ۱۸ ماهه مذکور خود را آماده سازد. در این دوره شرح وظایف آن ها به صورت زیر می باشد:

* انجام وظایف محوله از سوی کانون وکلا، هم چون کار در دادسرا، شعبه معاضدت، دادگاه و…

* گذراندن دوره کار با رایانه در صورت نیاز به تشخیص کانون و ارائه گواهی مورد نیاز به کانون زیر نظر آموزشگاه های مورد تایید کانون.

* مطالعه دقیق قوانین و متون حقوقی انجام کارهای پرونده های مربوط به کارآموزی، زیر نظر و راهنمایی وکیل سرپرست و تسلیم گزارش به وی جهت پیگیری وضعیت کارآموز.

تبصره ۱: کارآموز باید کلیه امور وکالتی را که خود پذیرفته است یا توسط وکیل سرپرست به وی ارجاع داده شده است، مانند تنظیم وکالت نامه، دادخواست، شکواییه، لایحه و غیره با نظارت وکیل سرپرست به اتمام برساند، به گونه ای که در هر مورد رسیدگی به امور وکالتی کارآموز به وسیله وکیل سرپرست و مقامات کانون به سهولت امکان پذیر باشد.

تبصره ۲: تاسیس هرگونه دفتر یا موسسه، منفردا یا متفقا با کارآموزان دیگر و وکلا برای کارآموز ممنوع بوده و مکلف است در دفتر وکیل سرپرست حاضر شود. تخطی از این امر تخلف انتظامی محسوب می شود و پیگردهای قانونی به همراه خواهد داشت.

* کارآموز موظف است تا گزارش عملکرد خود در جلسات مختلف دادگاه، کارگاه های آموزشی، و دفتر وکیل سرپرست، را در هر دوره سه ماهه به سرپرست ارائه دهد و از وی تقاضا داشته باشد تا نظر خود را ظرف مدت یک هفته به کمیسیون نظارت ارجاع دهد.

* توجه داشته باشید که غیبت در بیش از یک پنجم (۲۰ درصد)، جلسات سخرانی، کارگاه های آموزشی و یا امور محول شده، نقصان کارآموز به شمار خواهد آمد و می تواند در روند کسب پروانه وکالت تاثیر منفی بگذارد. به علاوه غیبت در بیش از نیمی از موارد مذکور منجر به تجدید دوره برای وی خواهد شد.

* حضور کارآموز در حداقل دو جلسه دادرسی مدنی و کیفری دادگاه ها در ماه الزامیست. تهیه گزارش از این جلسات نیز برای تهیه گزارش دوره ای اهمیت فراوانی خواهد داشت.

* کارآموز باید حداقل بعد از گذشت ۳ماه از شروع دوره، ۷ عنوان کار تحقیقی به کمیسیون پیشنهاد کند. که در جلسات ایراد سخرانی کارآموزان مطرح می گردد. برای داشتن آموزش بهتر، کارآموز باید در صورت امکان در جلسات مختلف محاکم با موضوعات متنوع شرکت داشته باشد و از تهیه گزارش با موضوعات تکراری و مشابه خودداری کند.

بعد از انجام امور محوله و تهیه تمام گزارشات برای تسلیم به کمیسیون بررسی، در صورت تایید موارد محوله و عدم نیاز به تمدید و یا تجدید دوره، داوطلب موظف است خود را برای آزمون نهایی با نام آزمون اختبار آماده سازد در بعد از قبولی و اجرای مراسم تحلیف و سوگند، موفق به کسب پروانه وکالت پایه ۱ خود شود.

اما این روال برای گروه دیگر متفاوت و به شرح زیر می باشد:

طبق ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ مشاوران حقوقی، پس از اخذ پروانه وکالت خود به مدت ۲ سال مشاور حقوقي و وكيل پايه ۲ محسوب مي‌شوند و تنها حق شركت در محاكم كيفري كه به جرايم «تعزيري مستوجب حبس كمتر از ۱۰ سال و شلاق و جزاي نقدي و اقدامات تأميني و بازدارنده» رسيدگي مي‌كنند و نيز در محاكم حقوقي كه به دعاوي با خواسته كمتر از پانصد ميليون ريال يا خواسته غير مالي مگر در دعاوي مربوط به اختلاف در اصل نكاح اصل طلاق، اثبات و نفي نسب رسيدگي مي‌كنند را دارند.

پس از اتمام این دوره ۲ ساله و احراز صلاحیت آن ها توسط هیات پروانه مشاور، وکالت آن ها به پایه یک ارتقا می یابد و بعد از آن حق شركت در كليه محاكم اعم از حقوقي، كيفري و… را دارا خواهند بود.

لازم به ذکر است که آن دسته از مشاوران حقوقی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا را دارا هستند، می توانند برای اخذ پروانه تخصصی شاخه تحصیلی خود درخواست داده که در صورت تایید این مورد توسط هیئت نظارت، حق الوکاله و مشاوره آن ها ۲۵% بیش از حالت عادی خواهد بود.

مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی 24 ساعته

مشاوره حقوقی شبانه روزی

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد