کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

سیر تا پیاز گواهی رشد +بررسی تخصصی+نکات مهم

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

سیر تا پیاز گواهی رشد +بررسی تخصصی+نکات مهم

سیر تا پیاز گواهی رشد +بررسی تخصصی+نکات مهم

گواهی رشد چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله گواهی رشد چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

گواهی رشد از اسنادی است که بلوغ فردی را اثبات می کند و  باجلب نظر کارشناس و پس از انجام تحقیقات صادر می شود اشخاص برای انجام معاملات خود نیازمند داشتن اهلیت است منظور از اهلیت توانایی افراد برای دارا شدن و اجرای حق می باشد که شامل اهلیت تمتع و اهلیت استیفاست همه افراد در بدو تولد دارای اهلیت تمتع هستند ،و این بدین معناست که از حق و حقوقی برخوردارند ولی برای استفاده از این حق باید اهلیت استیفا داشته باشد اشخاص عاقل، بالغ و رشید  دارای اهلیت استیفا هستند. عاقل به شخصی گویند که هنگام معامله توانایی تشخیص نفع و ضرر خود را داشته باشد.

 

 بلوغ در لغت به معنی رسیدن است همچنین کسی که کودکی را پشت سر گذاشته و به تکامل جنسی رسیده بالغ محسوب می  گردد .

شخص بالغ به دو گروه صغیر ممیز و غیر ممیز تقسیم می‌شود: صغیر  ممیز :کسی که توانایی تشخیص خوب از بد را داشته باشد .در ماده ۱۲۱۲ قانون مدنی آمده که« اعمال و اقوال صغیر تا حدی که مربوط به اعمال و حقوق مالی او باشد باطل و بلااثر است که معذالک صغیر ممیز می تواند تملک بلاعوض کند مثل قبول هبه ،صلح بلاعوض و حیازات مباحات»

  صغیر غیر ممیز: به شخص گویند که قادر به تشخیص خوب از بد نباشد، حتی به طور مختصر

در قانون مدنی برای ممیز و غیر ممیز شناختن صغیر سن خاصی به طور قطعی مشخص نشده قبل از انقلاب اسلامی رسیدن به سن ۱۸سال تمام شمسی اماره رشد  محسوب می‌شود اما بعد از اصلاحات قانون در سال ۱۳۷۰ در ماده ۱۲۱۰قانون مدنی مقرر شد«هیچ کس را نمیتوان بعد از رسیدن به سن بلوغ به عنوان جنون یا عدم رشد محجور نمود،مگر آن که عدم رشد یا جنون او ثابت شده باشد.»

تبصره۱:سن بلوغ در پسر پانزده سال تمام قمری و در دختر نه سال تمام قمری است.

تبصره ۲:اموال صغیری را که بالغ شده است در صورتی میتوان به او داد که رشد او ثابت شده باشد.

 رشد :به این معناست که فرد توانایی استفاده از حقوق مالی و همچنین اداره اموال خود را به نحو وعقلایی داشته باشد و قادر به سنجیدن نفع و ضرر اقتصادی باشد .

 در ایران و در نص صریح قانون سن بلوغ در پسران ۱۵ سال تمام قمری و در دخترانه ۹سال تمام قمری می باشد به بیان دیگر صغیر بعد از سن بلوغ می تواند از حقوق و امور مالی خویش به طور مستقیم بهره مند گردند اما برای استفاده از حقوق مالی خود باید رشد خود را اثبات کنند در رویه قضایی و دادگاه ها افرادی که ۱۸ سال سن دارند، رشید محسوب می‌شود و چنانچه افرادی زیر ۱۸ سال سن داشته باشند باید حکم رشدخود را  توسط دادگاه اخذ کنند.

 قانون مدنی تعریفی از کلمه رشد ارائه نداده لکن با توجه به مفهوم مخالف  ماده ۱۲۰۸ قانون مدنی«غیر رشید کسی است که تصرفات او در اموال  و حقوق مالی خود عقلایی نباشد.»که در تعریف  غیر رشید  آورده ، می توان گفت به توانایی عقلی که شخص را از فساد اموال خود باز دارد و سبب سنجش نفع و ضرر از نظر مالی گردد رشید می‌گویند.

 صدور حکم رشد منوط به این است که شخص حتماً به سن بلوغ رسیده باشد و تا قبل از آن صدور حکم رشد امکان پذیر نیست . 

 

بحث حکم رشد در رابطه با امور مالی مطرح می‌شود و امور غیر مالی را شامل نمی باشد.

 زمانی که فرد قبل از  اتمام ۱۸ سال کامل شمسی بدون شخص دیگری یا نظارت سرپرست توانایی تجزیه و تحلیل امور مالی و اقتصادی خود را داشته باشد ،می تواند درخواست صدور گواهی رشد را به دادگاه تقدیم کند. تا به ادعای شخصی مذبور رسیدگی و پس از انجام تحقیقات و کسب نظر از کارشناسان متخصص،در صورت اثبات حکم رشد صادر شود.

 برای این کار شخص متقاضی باید درخواست خود را در دادگاه خانواده محل اقامت خود با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی، ۲ عدد کپی برابر با اصل صفحه اول شناسنامه و فرم درخواست صدور حکم رشد تقدیم نماید.

 دعوای حکم رشد باید به طرفیت ولی یا در صورت نبود ولی به طرفیت مدعی‌العموم اقامه گردد و پس از ثبت دادخواست در همان روز یا روزهای اولیه خواهان با در دست داشتن نامه قضایی از طرف دادگاه به پزشکی قانونی معرفی می گردد.تااین که فرد از نظر رشد عقلی و جسمی معاینه شده .حاصل بررسی به مرجع قضایی اعلام گرددو سپس جلسه دادگاه با حضور خواهان تشکیل می‌گردد و قاضی با سوالاتی سعی در احراز رشد خواهان می‌کند اگر رشد خواهان احراز شود گواهی رشد صادر و در غیر این صورت درخواست رشد  رد می گردد .

قاضی سوالاتی در رابطه با حوزه مالی مطرح میکند.اما سوالات قاضی در این خصوص قابل پیش بینی نیست.

  مباحثی نظیر رشد بلوغ ،حجر ،ازدواج ،طلاق ،ارث و ....که جزء احوال شخصیه است باید به مذهب خواهان رجوع کرد

 شرایط و نحوه صدور حکم رشد برای دختر و پسر تفاوتی ندارد.و تنها تفاوت در سن بلوغ انهاست

امکان  لغو حکم رشد با درخواست فرد مدعی به دادگاه امکانپذیر  می‌باشد در این زمان با ارائه نامه دادگاه و بررسی معاینات لازم پزشکی نتایج به دست آمده آماده و به مرجع قضایی فرستاده می شودو سپس رییس دادگاه با توجه به شواهد و نظر کارشناسان حکم حجر را صادر می کند.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد