کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

معنای عبارت " پرونده شما به اجرای کیفری واصل شد" چیست؟

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

معنای عبارت " پرونده شما به اجرای کیفری واصل شد" چیست؟

 معنای عبارت

 معنای عبارت " پرونده به اجرای کیفری واصل شد" چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله  معنای عبارت " پرونده به اجرای کیفری واصل شد" چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

مراحل رسیدگی به پرونده های کیفری در کشورما شامل دو مرحله است که اولین مرحله آن بعد ازز اعلام جرم و موشکافی و بررسی اولیه بعهده ضابطین دادگستری است مورد به دادسرای مکان وقوع جرم ارجاع خواهد شد.

بازپرس به عنوان مقامی که تحقیق کننده بشمار میرود شروع به تحقیق و تفحص در راستای پیداکردن مجرم و کشف جرم می کند و پس از سپری شدن این مرحله و بعد از دفاعیات متهم و یا متهمین و دلایلی که اشاره می شود، نظر نهایی را صادر نموده و تصمیم نهایی را در مورد متهم صادر می نماید که در این صدور گاه به قرار جلب دادرسی ( در حالتی که به مجرم شناخته شدن متهم واقف است) دستور می دهد و یا با صدور قرار منع یا موقوفی تعقیب( در حالتی که ادله یا دلیلی بر مجرم بودن متهم یافت و مشاهده نشود و یا گذشت شاکی) تصمیم نهایی را به صدور می رساند.

گاه حتی اگر موضوع نیز در دادسرای مربوطه عنوانی مجرمانه را در بر داشته باشد باز هم بمنزله تایید جرم محسوب نخواهد شد بلکه پس از این مرحله رسیدگی به ادامه موضوع در اختیار دادگاه کیفری خواهد بود تا بار دیگر قاضی دادگاه با پیگیری و تحقیق مجدد ، رای نهایی را  اعلام نماید.

در طول این مراحل که روند رسیدگی در دادسرا یا دادگاه بوده است ، برای هر دوطرف دعوا پیامک هایی ارسال خواهد شد که آنان از روند اجرایی پیش رو و نوع پیشرفت پرونده اطلاعات لازم را در دست داشته باشند.

در گذشته ابلاغ ها و گزارش ها بصورت نامه های کتبی که در محل زندگی طرفین به رویت آنان می رسید،  طرفین از ابلاغیه ها و گزارشات  دادگاه و یا دادسرا اطلاع می یافتند و مامور ابلاغ به دست آنان می رسانید و با تحویل ابلاغ یک رسید نیز از آنان می گرفت.

در حال حاضر افزون بر ابلاغ کتبی ، با ارسال پیامک در سامانه الکترونیکی ابلاغ قضایی بنام ثنا به هر دو طرف دعوا روند اجرایی پرونده نیز و دستورات صادر شده نیز ابلاغ می گردد و گاهی هم پرونده ها دچار نواقصی هستند که طی پیامک ارسالی، طرفین باید بعد از دریافت پیام نقص پرونده به نکمیل موارد خاسته شده اقدام نمایند.

در اطلاعات پرونده گاه اسامی، شماره های تلفن، آدرس محل سکونت و دیگر مشخصات یا ناخوانا و یا ناقص است و خوانده نمی شود که در این صورت جهت رفع معایب پرونده و نواقص آن پیامکی نیز به آنان ارسال شده تا به رفع نقص اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید:برگه توضیحات شناسنامه شامل چه مواردی می باشد؟

تصمیم گیری نهایی از طریق پیامک چگونه گزارش می شود؟

طی مطالب مذکور در قبل از این بحث، بخوبی مسئله عیان گردید که بازپرس چه وظیفه ای دارد که وی پس از تمام بررسی هایی که انجام میدهد ممکن است اقدام دیگری را برای پرونده ملزوم نداند و یا اینکه تحقیقات و گزارشات بعمل آمده را کامل و بدون نقص بداند و به صدور قرار بینجامد.

بازپرس اگر عمل شخص متمهم را مجرمانه تلقی کرد به صدور قرار جلب به دادرسی می انجامد و این موضوع برای تصمیم گیری دادستان یا نماینده وی جهت صدور کیفرخواست ارجاع داده خواهد شد که در این قرار اگر به تشخیص دادستان برسد که عمل مرتکب شده توسط متهم مجرمانه نبوده و دلایل و ادله کافی در این انتساب مجرمانه وجود نداشته باشد، اقدام به صادرکردن قرار موقوفی تعقیب می نماید.

در کلیه روند فوق نیز برای طرفین پیامک ارسال شده و به آنان گزارش می شود و همچنین در سامنه ثنا نیز درج و ثبت خواهد گردید.

بیشتر بخوانید: توکیل چیست؟

پیامک پرونده به اجرای کیفری واصل شد به چه معناست

بعد از آنکه در مورد یک پرونده حکمی به قطع صادر می شود حال وصل به این مورد که امکان وجود عدم اعتراض و یا غیر قابل اعتراض بودن پرونده در دادگاه صادرکننده حکم قطعی گردد و یا اینکه بخاطر نوع جرم انجام شده از پرونده فرجام خواهی شود و پس از انکه در دیوان عالی کشور این موضوع در پایان به صحت حکم و نتیجتاً قطعیت آن ختم گردد.

در کلیه موارد مذکوری که طبق بند بالا عنوان شد، اگر پرونده محتمل بر مفاد و محتوایی مبنی بر انجام شدن یا اجرای کاری باشدبه آن دادسرایی که در بدو رسیدگی پرونده در اختیارش بوده ارجاع تا نسبت به آن پرونده اجرائیات اساسی نیز به وقوع بپیوندد.

ذینفع اگر تقاضای صدور اجراییه را از قاضی بر طبق احکام و تدابیر و تشریفات و قوانین موجود بنماید (قانون اجرای احکام کیفری و آیین نامه چگونگی اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و عضو ج، دیات، شلاق، تبعید، نفی بلد، اقامت اجباری و منع از اقامت در محل یا مکان های معین تصویب شدهدر سال 1398 و ابلاغ به طرف مقابل نسبت به اجرای آن اقدام نماید.

در نهایت مضمون پیامک " ارسال پرونده به جرای کیفری" به معنای قطعی شدن حکم و ارجاع آن به واحد اجرا احکام  بوده که برای این موضوع تشریفات خاصی به جریان خواهد افتاد و بمنزله اجرای حکم می باشد.

بیشتر بخوانید: مقررات اجاره و فروش انباری

چطور از روند رسیدگی به پرونده مطلع شویم؟

گاها در حین رسیدگی به پرونده و تقاضاهای طرفین و حتی ثبت در سامانه، به طرفین پیامک  و یا ابلاغی واصل نشود که در این حالت افراد می توانند با مراجعه به شعب رسیدگی کننده از این موضوع مطلع گردند اما اخیراً به صورت غیرحضوری هم میشود از نحوه پیش رفتن پرونده و موارد آن در جریان قرار گرفت.

برای این منظور و ادامه روند کار اشخاص اگر از دفاتر خدمات قضایی و سامانه الکترونیکی ثنا عضویت نگرفته باشند، باید به دفاتر مراجعه کرده و به عضویت خود و ثبت نام خود اقدام نمایند تا کد اختصاصی ثنا برای آنان پیامک گردد.

در این راستا حتی سامانه پیامکی نیز به شماره 500049 در شرایطی که اطلاعات فرد در سیستم ثبت شده باشد امکان پیگیری را به افراد خواهد داد.

در آخر طبق مواردی که اشاره شد، در دنیای نوین امروزی و با توجه به رشد فضاهای مجازی و آنلاین و همچنین عدم نیاز به مراجعات حضوری جهت پیگیری کارها ، بسیاری از نیاز ها از راه دور نیز پیگیری و اجرا میشود و در حوزه قضایی با وجود سامانه های پیامکی و اینترنتی راه روشنی جهت بسط دادن به قوانین قضای و همچنین روند رسیدگی به درخواست ها ایجاد شده است

بیشتر بخوانید: تغییر جنسیت

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد