کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

اعراض از مالکیت+بررسی تخصصی+نکات مهم

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

اعراض از مالکیت+بررسی تخصصی+نکات مهم

اعراض از مالکیت+بررسی تخصصی+نکات مهم

اعراض از مالکیت چیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله اعراض از مالکیت چیست؟

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

حق و حقوق انسان ها به دو دسته تقسیم می شود: یک دسته حقوق طبیعی و یک دسته حقوق قانونی که قانون برای آن ها در نطر گرفته است. مثلا حق حیات از جمله حقوق طبیعی انسان هاست و قانون آن را وضع نکرده و همه انسان ها بطور ذاتی و طبیعی از حق حیات بهره مند هستند و هیچ کس هم نمی تواند این حق را از آنها سلب نماید. حق مالکیت هم از حقوق انسان هاست که درست در نقطه مقابل قرارگرفته و نباید آن را حق طبیعی هر انسان بیان نمود. بنابراین  این تمایل انسان ها به مالک شدن سبب نمی شود که هر کس حق مالکیت را حق طبیعی خود بداند. افراد برای کسب حق مالکیت باید به قانون مراجعه کنند و ببیند آیا از اسباب یا عواملی که در قانون ذکر شده است و این حق را به انسان می دهد برخوردارند یا خیر؟ از مهم ترین دلایلی که

در قانون حق مالکیت را برای انسان محرز شناخته ، ارث و قرارداد است. در این مقاله سعی داریم در زمینه مالکیت و شرایط آن به بحث بپردازیم.

افراد به دو شکل مالک اموال می شوند یا به صورت غیر ارادی مثل رابطه توارث که بین آن ها وجود دارد یا به شکل ارادی و از طریق قرارداد خرید و فروش. به محض این که رابطه مالکیت شکل می گیرد فرد به شکل وسیعی بر اموال تحت مالکیت خود اشراف می یابد و دست او باز می شود که به هرطریقی که بخواهد از خود اموال و منافع آن برخوردار شود.  و این تسلط به قدری است که حتی می تواند مال را به دیگری ببخشد یا  به غیر به طور رایگان انتقال دهد و یا در صورتی که فردی دیگر  به آن تسلط یابد او را مورد تعقیب قانونی قرار دهد. نکته ای که باید مورد توجه واقع شود این که استفاده از حق مالکیت در عین حال که این اختیارات را به شخص میدهد نباید به گونه ای باشد که موجب تضرر اشخاص دیگر شود که در این صورت دیگر حق مالکیت نخواهد بود و به نوعی سو استفاده از این حق است.

حق مالکیت هم قابل پیدایش و هم قابل زایل شدن است و این امر می تواند ارادی یا غیر ارادی باشد. مثلا اگر انسان فوت کند،مالکیت او نسبت به اموالش از بین می رود و به ورثه او می رسد. این امر خارج از اراده انسان است اما در شرایطی که فرد اموال خود را به دیگری می فروشد یا آن را وقف یا هبه می کند در این جا هم مالکیت او سلب می شود اما با اراده خودش صورت گرفته است. حال می توانیم به روشنی بگوییم که هرگاه شخصی اموالش را به اراده خود از مالکیت خویش بیرون کند، اعراض از مالکیت کرده است. که در این مقاله سعی داریم به بررسی موضوع اخیر و آثار و شرایط آن بپردازیم.

اعراض از مالکیت به چه معناست و آثار آن کدام است؟

اگر بخواهیم ازنظر لغوی این عبارت را تعریف کنیم اعراض در لغت یعنی رهاکردن. در حقوق زمانی اتفاق

 می افتد که شخص مالکیت خود را نسبت به اموالش سلب کند وبه نوعی از آن صرف نظر می کند.قصد شخص در اعراض سلب مالکیت خود است قصد او انتقال مالکیت خویش به دیگری نیست. بعلاوه اعراض درواقع همان سببی است که شخص به وسیله آن با میل و اراده خویش مالکیتش را نسبت به اموال خود زایل می کند. پس شرط اراده و قصد در سقوط مالکیت برای احراز امر اعراض بسیار مهم است. اما باید توجه داشت اگر شخصی صرف بلا استفاده بودن یک مال یا مندرس بودن آن، از بهره برداری از آن دست بکشد این را نمی توان مصداق اعراض از مالکیت دانست.چون در اعراض شخص بطور ارادی صریحا از اموال خود سلب مالکیت می کندو این طور نیست که صرفا نخواهد از اموالش استفاده کند ولو این که ارادی باشد،اعراض نیست.

توجه به این نکته هم ضروری است که گاها در برخی مواقع شخص اقداماتی را انجام می دهد که عرفا این اقدامات را می توان از مصادیق اعراض دانست. بنابراین یکی از شاخصه های احراز موضوع اعراض،عرف است. مثلا اگر اتومبیل شخصی سرقت شود و او بعد از ماه ها پیگیری اتومبیل خود، دلسرد و ناامید گردد، نمی توان گفت از اتومبیل خود اعراض کرده است. پس صرف مجوز شخص یا مطابق مثال مذکور صرف دلسردی او که باعث شده شخص دیگری از اموال او بهره ببرد باعث نخواهد شد که اعراض تحقق یابد.

نمونه ای ازاعراض از مالکیت

دانش آموزی میز تحریر خود را که کهنه شده است را در کوچه می گذارد، دانش آموز دیگری آن را برداشته و رنگ آمیزی می کند و آن را دوباره مورد استفاده قرار می دهد. در این جا باید بگوییم دانش آموز اول به محض آن که میز تحریر را در کوچه رها کرده است،مالکیتش نسبت به میز از بین رفته است و تبدیل به مال بی مالک شده که هر شخص دیگری می تواند از آن استفاده کند. اما اگر میز را در کوچه رها نکرده بود و در انبار

بلا استفاده گذاشته بود این بار از مصادیق اعراض نبود چون میز در مکانی رها شده که شخص دیگر نمی تواند آن را بردارد و استفاده کند و هنوز در مالکیت فرد است.

از اولین آثار اعراض همین است که به محض سقوط مالکیت شخص نسبت به مال خود، آن مال بدون مالک و مباح می شود و این بدون مالک شدن مال حق به مالکیت در آوردن برای شخص دیگر ایجاد  می کند. از طرفی اعراض کننده هم با اعراض از مال چون مالکیتش نسبت به مال از بین می رود و هیچ حقی نسبت به آن ندارد نمیتواند شخص دیگر را که نسبت به آن مالحق مالکیت یافته مجبور کند که مالش را پس دهد.

آشنایی با شرایط اعراض از مالکیت

به طور کلی هر حقی که برای شخص بوجود میآید یک سری اختیارات هم به او می دهد .حق مالکیت هم به شخص اختیار می دهد که با اختیار و اراده خود از آن صرف نظر کند اما این چشم پوشیدن و صرف نظر کردن

 از اموال و سلب حق مالکیت شرایطی دارد. که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

الف) منع قانونی جهت اعراض از مالکیت نباشد.

مثلا هر شخصی که ملکی را در اختیار دارد به لحاظ قانونی ملک به نام او در دفتر املاک ثبت شده است.حال شخص نمی تواند اعراض نموده و مالکیت خود را نسبت به مالش رها کند که حتی اگر رها هم کند مالکیتش از بین نمی رود چون ثبت قانونی شده است و کسی نمی تواند صرف روی گردانی مالک به خود مجوز دهد ملک را از آن خود کند.

ب) اگر در یک مال دو نفر صاحب حق باشند ، مالک حق اعراض از مالکیت ندارد.

مثلا اگر شخصی سند خانه خود راگرو بانک بگذارد و برای بانک در این مورد حقی ایجاد شود مالک خانه نمی تواند از ملک خود اعراض کرده وآن را رها کند چون وقتی از وی سلب مالکیت شود و خانه رها شود بانک هم در این جا متضرر می گردد.

ج) اجتناب مالک از اقداماتی که نشان از تصرف مالکانه دارد

مالک در صورتی که قصد اعراض دارد باید این قصد را صراحتا در اقدام و اعمال خود نشان دهد به طوری که عرفا بتوان گفت حق  مالکیت را از خود سلب نموده است.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد