کاربر گرامی به وب سایت دادسرا یار خوش آمدید | برای استفاده کامل از امکانات سایت عضو یا وارد شوید

قائم مقام+بررسی

شما در حال مشاهده مطلب مذکور در بخش مقالات سایت می باشید

قائم مقام+بررسی

قائم مقام+بررسی

قائم مقام کیست؟

به نوشته دادسرایار در مقاله قائم مقام کیست؟ 

دادسرایار 24 ساعته در خدمت شماست حتی روز های تعطیل

021-91-01-61-52

در حوزه مشاوره حقوقی، ما گاهی اوقات با اصطلاحات و کلمات ثقیل برخورد می کنیم که یکی از آن ها مربوط به قائم مقام، قائم مقام خاص و عام می باشد که در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

یکی از مفاهیم کاربردی در امور حقوقی عنوان قائم مقام است. در تعریف قائم مقام باید گفت قائم مقام در واقع جانشین شخصی دیگر و عهده دار حقوق و تکالیف اوست.

 همانطور که در نص صریح قانون هم آمده است، مدیر تصفیه ی تاجر ورشکسته، قائم مقام وی در همه اختیارات و حق و حقوق مالی تاجر است که استفاده از آن در پرداخت دیوان او تاثیرگذار است.

در ق.آ.د.م، قبلا، برروی تفاوت های این دو مفهوم بسیار تاکید شده بود و قانونگذار، احکامی را که دادرس نسبت به اصحاب دعوا اعمال می نمود به همان اندازه نسبت به قائم مقام آن‌ ها نیز مترتب می نمود و از نظر او هردو در یک کفه ترازو قرار می گرفتند و حقوق و تکالیف هردو یکسان بود و حتی اگر به دعوای مطروحه بین اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوا قائم مقامشان بودند رسیدگی می شد و یا حکم قطعی صادر میشد، خوانده دعوا می توانست  نسبت به آن ایراد نماید.

اما امروزه در قانون آیین دادرسی مدنی جدید، تمایزهای میان دو مفهوم قائم مقامی و نمایندگی مورد تاکید و توجه قرار نگرفته است و آثار اختلاف در این مفاهیم در امور مربوطه مشخص نگردیده است.

 از آن جمله به طرفین دعوا یا نمایندگان قانونی یا وکیل آن‌ها حق تجدیدنظرخواهی داده شده است اما از اعطای حق تجدید نظر خواهی به قائم مقام اصحاب دعوا چشم پوشی شده است.

آشنایی با مفهوم سمت در ارتباط با قائم مقام

سمت به نوعی مجوزی است که به شخص داده می‌شود تا از دادگاه درخواست رسیدگی به امری را نماید و اقدامات قانونی که در ارتباط با او نیست را معمول نماید.

 پس در مواردی که خواهان به عنوان شخصی حقیقی درخواست رسیدگی به دعوایی را میکند معنی سمت و منفعت مترادف می شود، به شکلی که وقتی مقام ذینفع در دعوا محرز می گردد دیگر نیازی به وجود مفهوم سمت نیست. 

با توجه به توضیحات فوق این مطلب را هم باید اضافه کرد که در کشور فرنسه نیز چنین مبحثی مطرح شده و بر سر تعریف این مفاهیم مناقشاتی هم می باشد، هرچند به نظر می رسد که نظرات مخالف با این مطلب منطقی نیست. اما آنچه بسیار واضح و مبرهن است اینکه، برخلاف نظرات گوناگونی که از سوی بسیاری از حقوقدانان مطرح شده است، از نظر دادگاه زمانی تکلیف  جایگاه سمت  به عنوان شرط اقامه دعوا مشخص می شود که خود شخص حقیقی درخواست رسیدگی به دعوا را مطرح نکرده باشد.

 پس می توان این طور نتیجه گرفت که در شرایطی که شخص حقیقی اصیل درخواست رسیدگی به دعوا را در دادگاه مطرح نکرده باشد، تازه در این جا دادگاه به عنوان مقام صالح در قبولی یا رد دعوا،

وارد شده و در کنار سایر شرایط اقامه دعوا، سمت درخواست کننده را بررسی نموده و در صورتی که مقام وی را احراز ننماید، قرار رد دعوا را صادر می کند.

لازم به ذکر است که با توجه به متن صریح ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی شخص خوانده می تواند ضمن اینکه به ماهیت دعوا پاسخ دهد، اگر شخصی تحت عنوان وکالت یا قیمومت یا ولایت اقامه دعوا کرده باشد ولی سمت او در دعوا محرز نشده باشد، نسبت به آن ایراد وارد کند.

 از طرف دیگر در پایان این نکته را هم باید ذکر کنیم که اگر یکی از اصحاب دعوا به علت فوت یا حجر یا هر سمتی به موجب آن سمت وارد دادرسی شده است از بین برود، دادگاه مکلف است رسیدگی را به طور موقت متوقف نماید.

 زمانی که شخص دادخواست دهنده،عناوینی چون قیمومت یا ولایت یا وصایت یا وکالت یا مدیریت شرکت و امثالهم را داشته باشد و با عناوین مذکور وارد دعوا شود، مکلف است رونوشت یا کپی سندی که اثبات کننده ی سمت وی می باشد را به دادخواست ضمیمه نماید. 

بعلاوه شخصی که مدعی است و اقامه دعوا می کند و ادعای داشتن سمت را دارد، هم باید واجد سمتی باشد که ادعا می کند یعنی از سوی خواهان این نمایندگی را دارا باشد و هم اینکه عنوان نمایندگی او در قانون پیش بینی شده باشد.

image
JM
نویسنده این مطلب

مهدی حنیور

ارسال دیدگاه

کاربر عزیز برای ارسال دیدگاه ابتدا باید عضو یا وارد شوید

عضویت / ورود
 
دیدگاه ها
این مطلب نظری ندارد